eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Nyitókép: Laczkó Izabella / Dunaújvárosi Hírlap

Egy furcsa betonhajó lebeg a Dunán

A Dunaújvárosnál látható jármű az engedélye szerint egy hajózási kísérlet, de ha minden a tervek szerint alakul, akkor európai szintű szabadalom lesz belőle.

Három vállalkozás, a dunaújvárosi központú Ferrobeton Zrt. és az Amitis Mérnöki Kft., valamint az FM Projekt Kft. két éve konzorciumot alakított és 906,61 millió forintos vissza nem térítendő támogatást nyert el egy vízfelületen úszó, vasbetonszerkezetekből álló rendszer kialakítására és fejlesztésére, amelynek összköltsége a számítások szerint 1,575 milliárd forintra rúg majd. A pályázaton nyert pénz és a végösszeg különbségét önerőként a három konzorciumi tag állja – írja a duol.hu.

A pályázatot már tavaly év végén le kellett volna zárni, de meg kellett hosszabbítani jövő márciusig, mert az eredeti koncepciót – ami egy nagy méretű, 10x12x3 méteres térelem volt – átgondolták, és most egy acél–vasbeton hibrid szerkezetben gondolkodnak, ugyanis így egy sokkal jobb tulajdonságokkal rendelkező, még innovatívabb és a piac szempontjából vélhetően még hasznosíthatóbb rendszert sikerült fejleszteniük.

Moduláris úszóművet fejlesztenek, az elméleti kutatásokat egy 48×48 méteres szerkezetre végezték el, tehát egy szabvány úszómedencénél is lényegesen nagyobb úszóművet tudnak létrehozni. Az egyik legnagyobb feladat az volt, hogy a beton és az acél pontossági kategóriáit hogyan fésüljék össze, hiszen amíg az egyik centiméteres, a másik milliméteres pontossággal dolgozik. Önmagában ez több hónapnyi egyeztetést, tervezést igényelt, hiszen óriási igénybevételt kell kiállnia a szerkezetnek.

Az új találmány egy szabadon bővíthető úszó telek, amelyre bizonyos keretek között rugalmasan lehet létrehozni és módosítani felépítményt, szinte végtelen felhasználási lehetőséggel.

A fejlesztők ragaszkodtak ahhoz is, hogy a kísérlet ne egy öbölben történjen, ezért a teszt a Duna főmedrében, a folyó sodrásának kitéve zajlik.

A mintegy 650 tonna súlyú szerkezetnek minden elemét alaposan méretezték, tervezték és ellenőrizték. A biztonság és stabilitás a legfontosabb szempont. A hajók keltette hullámok nem szabad, hogy hatással legyenek rá.

A fedélzetre hordott 130 tonna súllyal szélsőséges terhelési helyzeteket előállítva mérni fogják, mennyit billen, hogy változik az alakja. Elégedettek akkor lesznek, ha a kísérleti tárgy merev testként viselkedik.

Elvárás, hogy képes legyen sétányélményt adni, alkalmas legyen közösségi tér kialakítására, akár Budapesten a rakparthoz kikötve.

A közműkapcsolatok lehetőségét is beletervezték, hogy vizet, áramot be tudjanak vinni, a szenny­vizet pedig ki.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×