eur:
401.52
usd:
367.26
bux:
74264.68
2024. október 14. hétfő Helén

Jótanácsok a nyaralás lefoglalása előtt

A nyaralási szezon közeledtével egyre aktuálisabbá válik a vakáció megtervezése. Az előző évek tapasztalatai azt mutatják, hogy érdemes nagy körültekintéssel eljárni az utazási iroda kiválasztásakor, és mindenképpen résen kell lenni akkor is, ha olyan szállást vagy szolgáltatást akarnak ránk tukmálni a helyszínen, ami más, mint amiben a szerződéskötéskor megállapodtunk - figyelmeztet az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke.

A válságra tekintettel persze mindenki igyekszik minél gazdaságosabban megoldani a nyaralást, ám arra is vigyázzunk, hogy ne irreálisan alacsony árakkal dolgozó irodával utazzunk - ezek ugyanis könnyen becsődölhetnek, hangsúlyozta dr. Morvay György, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke az InfoRádiónak eljuttatot közleményében.

Körpanoráma helyett kilátás a tűzfalra

Gyakran fordul elő, hogy a fogyasztók csak elutazás után, a helyszínen szembesülnek azzal, hogy nem azt a szállást vagy szolgáltatást kapják, amiben eredetileg megállapodtak az utazási irodával. Az utazási iroda köteles a prospektusában bemutatott szállodában elhelyezni az utasokat, illetve, ha ez mégsem lenne lehetséges, erről szerződéskötéskor tájékoztatni kell a fogyasztót. Az utazási iroda tehát nem hivatkozhat arra, hogy "a prospektusban látható kép csak illusztráció".

Ha a megérkezéskor problémát észlelünk, azt haladéktalanul jelezzük az utazási iroda felé. A panaszt jegyzőkönyvben kell rögzíteni, amelyet igen hasznos fényképekkel is alátámasztani. A jegyzőkönyvet az utazási iroda képviselőjének át kell adni - ha ez nem lehetséges, az utastársakkal érdemes aláíratni.

Ha az utazási iroda nem tudja a fogyasztókat az eredetileg tervezett szállodában elhelyezni, köteles más megfelelő, hasonló értékű szálláshelyet biztosítani. Amennyiben indokolt, az utasnak joga van az utazási iroda helyettesítő szolgáltatását visszautasítani. Ilyenkor az iroda köteles a fogyasztót ingyen haza, vagy más célországbeli helyre szállítani, az árkülönbözetet pedig visszafizetni.

Intő jelek

Annak érdekében, hogy minél több utazni vágyót csábítsanak magukhoz, az utazási irodák gyakran kényszerülnek egymás árai alá ígérgetni; ha ezzel az irodák túl nagy kockázatot vállalnak és spirálba kerülnek, akár bele is roppanhatnak a túlhajtott licitbe. Tavaly számos nagyobb utazási iroda is csődöt jelentett - mindez több ezer fogyasztót érintett hátrányosan.

Vannak azonban intő jelek arra nézve, ha egy utazási iroda bajban van: mindenképpen kezdjünk el például gyanakodni akkor, ha egy iroda irreálisan alacsony árakat kínál, és idő előtt kezd el akciózni - minden nagy utazásszervező tart akciókat, ám az gyanús lehet, ha hosszú heteken keresztül nagyon alacsony árakkal dolgozik egy-egy iroda.

Mielőtt bármely utazási irodával szerződnénk, mindenképpen érdemes utánaolvasni interneten, hogy nem szerepel-e az adott iroda fogyasztóvédelmi fórumokon, illetve a békéltető testületek vagy az NFH feketelistáján.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.14. hétfő, 18:00
Palócz Éva
a Kopint-Tárki vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×