eur:
410.94
usd:
394.27
bux:
0
2024. december 26. csütörtök István
A nagy kapacitású, emeletes motorvonat készülő kocsiszekrénye a Dunakeszi Járműjavító Kft. szerelőcsarnokában 2018. december 17-én. Újabb 8 darab, emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) motorvonat szállításáról írt alá szerződést ezen a napon a MÁV-Start Zrt. és a Stadler Bussnang AG. Az első ütemben rendelt 11 motorvonat várhatóan 2019 végétől szállítja az utasokat a váci és a ceglédi elővárosi vasútvonalakon, a második ütemben gyártott 8 jármű pedig 2021 elejéig állhat forgalomba.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Jön a 160-as tempó MÁV-nál – itt vannak az érintett járatok

A vasúti pályát és a vonatokat is alkalmassá kell tenni a magasabb sebességű közlekedéshez.

Nemsokára a hazai belföldi forgalomban is lesznek olyan vonalak, ahol akár 160 km/órás sebességgel járhatnak a vonatok – írja a novekedes.hu.

A MÁV Start tájékoztatása szerint a nyolcezer kilométernyi hazai vasúti pályából jelenleg 2803 kilométer villamosított és a hálózat jelentős részén 100 vagy 120 km/óra az engedélyezett legmagasabb sebesség, de az elmúlt másfél évtizedben megvalósuló vasútfejlesztési projektek esetében – döntően – a 160 km/óra engedélyezett sebesség bevezetése a cél.

Jelenleg a Budapest–Hegyeshalom fővonal Tata és Hegyeshalom közötti bizonyos szakaszain engedélyezett a 160 km/órás sebesség, ami az arra közlekedő InterCity (IC) és nemzetközi vonatok esetében teszi lehetővé Budapest és Bécs között a gyorsabb közlekedést. Az új menetrendi szerkezetben várhatóan napi 16 pár járat kapcsolja majd össze a magyar és osztrák fővárost, a jelenleginél rövidebb menetidővel.

Más vonalakon is lesznek szakaszok, ahol a jövőben 160 km/órára emeli a MÁV az engedélyezett sebességet:

  • Püspökladány és Debrecen között 120 km/óráról 160 km/órára;
  • Százhalombatta és Pusztaszabolcs között 120 km/óráról 160 km/órára;
  • Aszód és Hatvan között 100 km/óráról 160 km/órára.

További két szakaszon szintén lehetővé teszi a gyorsabb közlekedést a vállalat. Kelenföld és Százhalombatta között 100-ról 120-ra, illetve Szeged-Rókus és a Hódmezővásárhelyi Népkert között pedig 80-ról 100-ra növelik az engedélyezett sebességet.

A pályán elérhető sebesség megemelése az ETCS vonatbefolyásoló rendszer üzembe helyezését követően lesz lehetséges, ezek a külön projektek pedig még folyamatban vannak az alábbi vonalakon:

  • Ferencváros–Székesfehérvár
  • Boba–Bajánsenye
  • Ferencváros–Monor–Szajol–Gyoma–Békéscsaba
  • Békéscsaba–Lőkösháza
  • Szajol–Püspökladány–Debrecen
  • Aszód–Hatvan
  • Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs
  • Kelenföld–Hegyeshalom

A MÁV Start egyik legmodernebb járműve, a Stadler KISS emeletes motorvonat is alkalmas a 160 km/órás közlekedésre, és idén év végéig mind a 123 darab FLIRT motorvonatot is ellátják ETCS-sel. Emellett a cég új Magyarországon gyártott IC+ kocsijai, és a nemzetközi illetve belföldi IC-forgalomban is közlekedő Z1-es és Z2-es típusú vasúti kocsik is alkalmasak erre a tempóra.

Az ETCS rendszer folyamatosan figyelemmel kíséri a vonat sebességét, a menetengedélyek és pályaadatok alapján figyelmeztetési, üzemi és sebességprofilokat számol, amelyek betartását kikényszeríti a mozdonyvezetőtől, így teljes felügyeleti üzemmódban lehetetlen, hogy a vonat vezetője figyelmen kívül hagyjon egy vörös jelzést. Ha nem csökken kellőképpen a sebesség, a rendszer automatikusan bekapcsolja a járművön az üzemi féket, és ha kell, a vészféket is.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×