Nemsokára a hazai belföldi forgalomban is lesznek olyan vonalak, ahol akár 160 km/órás sebességgel járhatnak a vonatok – írja a novekedes.hu.
A MÁV Start tájékoztatása szerint a nyolcezer kilométernyi hazai vasúti pályából jelenleg 2803 kilométer villamosított és a hálózat jelentős részén 100 vagy 120 km/óra az engedélyezett legmagasabb sebesség, de az elmúlt másfél évtizedben megvalósuló vasútfejlesztési projektek esetében – döntően – a 160 km/óra engedélyezett sebesség bevezetése a cél.
Jelenleg a Budapest–Hegyeshalom fővonal Tata és Hegyeshalom közötti bizonyos szakaszain engedélyezett a 160 km/órás sebesség, ami az arra közlekedő InterCity (IC) és nemzetközi vonatok esetében teszi lehetővé Budapest és Bécs között a gyorsabb közlekedést. Az új menetrendi szerkezetben várhatóan napi 16 pár járat kapcsolja majd össze a magyar és osztrák fővárost, a jelenleginél rövidebb menetidővel.
Más vonalakon is lesznek szakaszok, ahol a jövőben 160 km/órára emeli a MÁV az engedélyezett sebességet:
- Püspökladány és Debrecen között 120 km/óráról 160 km/órára;
- Százhalombatta és Pusztaszabolcs között 120 km/óráról 160 km/órára;
- Aszód és Hatvan között 100 km/óráról 160 km/órára.
További két szakaszon szintén lehetővé teszi a gyorsabb közlekedést a vállalat. Kelenföld és Százhalombatta között 100-ról 120-ra, illetve Szeged-Rókus és a Hódmezővásárhelyi Népkert között pedig 80-ról 100-ra növelik az engedélyezett sebességet.
A pályán elérhető sebesség megemelése az ETCS vonatbefolyásoló rendszer üzembe helyezését követően lesz lehetséges, ezek a külön projektek pedig még folyamatban vannak az alábbi vonalakon:
- Ferencváros–Székesfehérvár
- Boba–Bajánsenye
- Ferencváros–Monor–Szajol–Gyoma–Békéscsaba
- Békéscsaba–Lőkösháza
- Szajol–Püspökladány–Debrecen
- Aszód–Hatvan
- Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs
- Kelenföld–Hegyeshalom
A MÁV Start egyik legmodernebb járműve, a Stadler KISS emeletes motorvonat is alkalmas a 160 km/órás közlekedésre, és idén év végéig mind a 123 darab FLIRT motorvonatot is ellátják ETCS-sel. Emellett a cég új Magyarországon gyártott IC+ kocsijai, és a nemzetközi illetve belföldi IC-forgalomban is közlekedő Z1-es és Z2-es típusú vasúti kocsik is alkalmasak erre a tempóra.
Az ETCS rendszer folyamatosan figyelemmel kíséri a vonat sebességét, a menetengedélyek és pályaadatok alapján figyelmeztetési, üzemi és sebességprofilokat számol, amelyek betartását kikényszeríti a mozdonyvezetőtől, így teljes felügyeleti üzemmódban lehetetlen, hogy a vonat vezetője figyelmen kívül hagyjon egy vörös jelzést. Ha nem csökken kellőképpen a sebesség, a rendszer automatikusan bekapcsolja a járművön az üzemi féket, és ha kell, a vészféket is.