A problémák már február végén jelentkeztek – ismertette az InfoRádiónak Dudás Erika, a szövetség alelnöke. Az aggodalmak és az információ iránti vágy akkoriban még arra irányult elsősorban, hogy mi ez a vírus, meddig tarthat a járvány, illetve, hogy elérheti-e egyáltalán Magyarországot.
A hívásszámok már az említett időszakban is emelkedést mutattak, márciusban pedig még több lett a segélykérés, ugyanakkor, a korábbiakhoz képest, arányaiban több lett az érdemi megkeresés a zaklató jellegűekkel ellentétben. Természetesen a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége
nemcsak a járvánnyal kapcsolatban kap hívásokat, a korábban meglévő problémák is fennállnak sok esetben,
csak még összetettebbek lettek a vírushelyzet megélése kapcsán – magyarázta a szakember.
Az idősebb hívók esetében jellemzően az elszigeteltség, az elmagányosodás és az egészségügyi állapotuk miatti aggódás, valamint a korlátozások megélése – hogy mikor szabadulhatnak ki a négy fal közül – jelentkezik problémaként. A családon belüli gondokkal küzdőknél pedig az összezártság okozhat felerősödő viszályokat, tette hozzá Dudás Erika.
A koronavírus miatti hívásoknál azt tapasztalják, hogy az ezzel kapcsolatos erős érzelmi problémák tulajdonképpen egyfajta félelem a hívók részéről, hiszen
a járvány alakulása bejósolhatatlan és befolyásolhatatlan számukra.
Ezért arra törekszenek, hogy a segítséget kérők ne érezzék magukat tehetetlennek, valamint megtalálják azt a tevékenységet a mostani időkben, ami örömet okozhat a számukra, ami akár még hasznosnak is bizonyulhat.
A „tanácsok” mellett irányító funkciója is van a telefonszolgálatnak – erősítette meg Dudás Erika –, vagyis szüksége esetén különböző szakemberekhez, egészségügyi és szociális intézményekhez, önkormányzatokhoz, de akár jogi témákban jogi szakemberhez is tudják kalauzolni a hívókat.
A szakember végezetül megjegyezte, konkrét tanácsokat nem szoktak adni, inkább csak segítséget a megoldáshoz, együtt gondolkodást és segítő beszélgetéseket folytatnak.