eur:
400.55
usd:
364.72
bux:
73893.02
2024. október 8. kedd Koppány

Pillanatképek a budapesti nagyberuházásokról - nézze meg!

A bálna a Duna-parton, a Margit híd felújítása és a 4-es metró. Ezek a főváros jelenleg is épülő legnagyobb beruházásai. Emellett az V. kerület vágta a fejszéjét nagy fába, a Város szíve projekttel, amelynek kivitelezése májusban kezdődött. Az inforadio.hu összeállításában arról olvashat, hogy állnak jelenleg az építkezések.

A 4-es metró mindent visz: nem csak a főváros forrásait, hanem vezet a botrányok és az átadás halogatásában is. A főváros nagyprojektjei között ezen szempontok tekintetében a második helyet a Margit híd érdemli ki.

4-es metró - folyamatosan növekvő költségek és csúszó átadási időpont

Mind a kivitelezés költsége, mint az átadás dátuma is folyamatosan változik a fővárosi 4-es metró építése kapcsán. A legfrissebb hírek szerint a beruházás újabb tíz hónapot csúszik, az alagútépítés ugyanis az eredetileg tervezettnél sokkal több időt vesz igénybe, ezért a metró legkorábban 2012 végén szállíthat utasokat.

Bár a metróvonalat terve már 1972-ben megszületett - igaz, akkor még más nyomvonalon -, a most épülő vonal terve 1996-ban született meg. Medgyessy Péter pénzügyminiszterként már 1998-ban megállapodott a fővárossal a támogatásról, az Orbán-kormány megvonta a beígért forrásokat. A tényleges építkezés 2004-ben kezdődhetett el, az eredetileg tervezettnél jóval kevesebb állami és uniós támogatással, így a beruházás számos más fővárosi nagyberuházást szorít háttérbe. 2009 májusában derült ki, hogy a metróépítés 50 szerződéséből 11 megkötését nem előzte meg nyílt pályázat, ezért az Európai Unió az ezek után járó majd' 60 milliárd forintnak megfelelő támogatást nem biztosítja.

Az építkezés első szakaszához, amely mintegy 348 milliárd forintba kerül, 41 milliárd forintot ad az állam, míg az uniós támogatás nagyjából 181 milliárd, azaz a fővárosnak mintegy 126 milliárd forintot kell a költségek mellé tenni. A második szakasz, amelyről egyelőre még nincs döntést, a jelenlegi kalkulációk szerint 163 milliárd forintba kerülhet.

Hogy mikorra készül el a metró? Erre a kérdésre már egy éve csak a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója, Klados Gusztáv válaszol, a főpolgármester hallgat. Csütörtöki bejelentése szerint a próbaüzem csak 2012 őszén kezdődhet meg a mostanáig tervezett 2011 utolsó negyedéve helyett, mivel az alagútkészítés 22 hét helyett 50 hetet vesz igénybe.

Arra már kevesen emlékeznek, hogy 1998 januárjában Demszky Gábor főpolgármester 2003 júliusát nevezte meg.

<

Metrómegállók építése 2009. október 14-én (2009.10.16.) (képgaléria)

2004-ben a befejezés dátuma 2008 vége volt, 2006 közepén viszont már 2009 vége. Aztán ahogy teltek az évek, úgy csúszott az átadás tervezett időpontja is.

Viták kereszttüzében

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, azaz a VEKE folyamatosan azt rója fel, hogy a 10,5 kilométeres hosszúságú metróvonal nem fogja át a város olyan nagy szakaszát, hogy azért érdemes legyen áttérni a metróra, ráadásul úgy, hogy az említett szakaszon villamosvonalak szűntek meg. Állításuk szerint az autósforgalom csökkenése sem várható, hiszen a végállomásokon a költségcsökkentés miatt nem épülnek P + R parkolók, így nem lehet majd letenni az autókat. A főváros szerint azonban csökkenthető a belváros autósforgalma, például azzal, ha behajtási díjat vezetnek be. Ez azonban nem ad választ a parkolási kérdésekre.

A VEKE a többi mellett azt is kifogásolja, hogy az állomások peronjai túl rövidek, és az állomások túl sűrűn helyezkednek el. Ebből is az következik, hogy a 4-es metrót kevesebb ember használja majd, mint a többit. Ennek ellenére már vannak tervek arra, hogyan fejleszthető tovább a beruházás, például a pesti oldalon Rákospalotáig, a budain a budaörsi virágpiacig építenék, pénz azonban minderre egyelőre nincs.

Margit híd - ahol szintén megkétszereződtek a költségek

Egy újabb fővárosi nagyberuházás, amelynek mind a költségei, mint az átadás várható időpontja folyamatosan változik. Legutóbb szeptember végén nyilatkozta azt egy független statikus, hogy a Margit híd rosszabb állapotban van az eredetileg reméltnél, ezrét a statikai vizsgálatok tovább tartanak a tervezettnél.


A Margit híd felújítása (2009.10.16.) (képgaléria)

Az 1876-ban felavatott és 1935-ben kiszélesített hidat a II. világháború alatt aláaknázták, és 1944. novemberében felrobbant. '47-48-ban építették újjá, az utolsó nagyobb felújítás a hídon 1978-ban volt. A 607 méter hosszú és 25 méter széles átkelő mostani nagyszabású felújítása augusztus 21-én kezdődött, a rekonstrukciót a Közgép-Strabag és az A-Híd Zrt., a hídépítő csoport tagja által jegyzett konzorcium végezheti el áfa nélkül 20,8 milliárd forintért, amiből várhatóan hatmilliárdot az EU biztosít.

Mindez azonban még kétséges, időközben ugyanis kiderült, hogy a felújítás az eredetileg tervezett 15 milliárd forintnál jóval többet emészt fel, az uniós támogatást pedig még az eredeti kalkuláció alapján kérte a főváros. Egy új támogatási eljárás azonban minimálisan egy év - derült ki a főváros kabinetjének szeptember 4-i ülésén.

A híd várhatóan visszanyeri műemlék jellegét, azaz visszakerülnek díszítő szobrai, és a vasbeton pályalemez helyett időt állóbb acélt építenek bele. Levágják a középső kanyar ívét, és kiszélesítik a járdát is. Megszűnik az aluljáró a Margitsziget felé, a gyalogosok zebrán kelhetnek majd át. Az felújítás első üteme alatt, amikor az északi oldalt elbontják, a villamosok ideiglenes síneken járnak a Margit hídon.

A Duna-parton még nincs bálna

Várhatóan 31 ezer négyzetméteren, 250 parkolóhellyel szívében egy rendezvényteremmel 2010-re készül el a CET,

Budapest bálnája a Duna partján. A koncertek, kiállítások, konferenciák, divatbemutatók és színházi előadások befogadására egyaránt alkalmas helyiség több mint ezer embert fogadhat majd be, amelyet a legmodernebb technikával szerelnek majd fel.

Az épületegyüttes dunai oldalán egy 200 méteres teraszsáv kap helyet, ahol éttermek, kávézók várják majd a turistákat. A tervezők egy, a londoni Covent Gardenhez hasonló hangulatú létesítményt álmodtak az egykori, 1880-81-ben épült raktárak helyére.

A bálna Porto Investment Hungary beruházásaként, de PPP-projekt keretében készül el a holland építész, Kas Oosterhuist tervei alapján. Jelenleg még csak a bontás zajlik, a munkálatok azonban minden bizonnyal titkosak, a portás ugyanis igen határozottan tiltotta meg, hogy a közterületen fotózzunk, az okokat firatató kérdésünkre azonban csak annyit mondott: a főváros nem engedi. Az épület a tervek szerint másfél év alatt készül el, a beruházó 25 éves üzemeltetési jogot kap az épületre, amelynek kialakítása összesen 7,6 milliárd forintba kerül.

Egy kerületi projekt: Budapest szíve

Belváros-Lipótváros saját projektje a Város szíve projekt, amely várhatóan 2010 májusára készül el. Az 5,5 milliárd

<

A Kecskeméti utca felújítása (2009.10.16.) (képgaléria)

forintos beruházás 70 százalékát állja a kerület, 30 százalékát az unió adja. Díszburkolatot kap az Egyetem tér, a Kecskeméti utca és megújul a Kálvin tér is és mintegy 3,5 kilométernyi úthálózatot újítanak fel. A jövőben itt mészkőjárdán sétálhatunk, autóinkkal gránitburkolatú utakon gurulhatunk végig, de bár a járdák szélesebbek lesznek, új sétálóutcákat nem hoz létre a kerület.

Puskás András, a kerület alpolgármestere korábban elmondta: a belvárosban parkolóhelyeket építenek, ezzel együtt több kerékpárt, gyalogost és kevesebb autót várnak. Fákat, bokrokat is telepítenek a kerületi kisebb utcáira, a forgalmat pedig a Bajcsy-Zsilinszky útra, valamint a rakpartra terelik.

A Szabadság tér és az Október 6. utca sarkára egy vízijátékot terveznek, amelynek közepén egy madarat stilizáló követ helyeznek el. A Hild térre és az Egyetem térre is építenek vízijátékot, utóbbi mellett egy lábfejet ábrázoló gránitszobor lesz, ami "az egyetemisták életbe való kilépését" szimbolizálja. Az alkotó Szmrecsányi Boldizsár szobrászművész - folytatta.

Címlapról ajánljuk
Amerika egy hónap múlva választ: országosan Kamala Harris vezet, de Donald Trumpé a fontosabb részsiker

Amerika egy hónap múlva választ: országosan Kamala Harris vezet, de Donald Trumpé a fontosabb részsiker

Csizmazia Gábor, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukács Intézetének tudományos munkatársa szerint idén is hatalmas jelentősége lehet a nyolc úgynevezett csatatérállamnak, mivel hibahatáron belül vezet a demokrata vagy épp a republikánus elnökjelölt.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.08. kedd, 18:00
N. Rózsa Erzsébet
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanára, a Világgazdasági Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. október 8. 13:16
×
×
×
×