Pár nappal azután, hogy fogadta az Európai Unió egyik motorjának nevezett Franciaország államfőjét, Donald Trump újabb dárdát hajított az Öreg Kontinens felé. Az EU és Amerika kereskedelméről szólva azt a sarkos megjegyzést tette, hogy az uniót azért hozták létre, hogy átverje az Egyesült Államokat és ebben „nagyon jól teljesített”.
A mai EU az 1951-ben létrejött Európai Szén és Acélközösségből nőtt ki, amely eredetileg nem az USA-val volt elfoglalva: az alapítók az ágazatok nemzetek feletti ellenőrzésével akartak megakadályozni egy újabb európai háborút.
Donald Trump kormányzata első kabinetülésén fogalmazta meg a lesújtó kritikát és éreztette: nem aggódik, ha Brüsszel saját vámokkal vág vissza.
„Válaszolhatnak, de az nem lehet sikeres ellencsapás, mert egyszerűen a leszokást választjuk. Többet nem veszünk tőlük. Ha ez bekövetkezik, mi győzünk”
– mondta.
Trump az elmúlt hetekben – az ukrajnai háború lezárását övező próbálkozásai közepette – hangoztatta: Európa eddig kihasználta Amerikát, amely nem lesz többé a kontinens biztonságának fő szavatolója, azaz Európának magának kell állnia a számlát. De annak fényében, hogy az ukrajnai háború megfosztotta az unió fő ipari hatalmát, Németországot az olcsó orosz energiától és ezzel versenyhátrányba hozta, mennyire igaz az, hogy az EU jár jobban az Egyesült Államokkal való kereskedelemben?
A számok azt mutatják, hogy az unió többet ad el a tengerentúlra, mint amennyit vásárol onnan, és a második legnagyobb kereskedelmi többlettel rendelkezik Amerikával szemben Kína után.
A Nomura Bank szerint 2020 és 2023 között az EU évente átlagban 200 milliárd dollárral több terméket adott el az amerikai piacon, mint hozott be onnan. A szufficit kisebb, mint Kínáé, de nagyobb ütemben nőtt, egy évtized alatt közel a duplájára ugrott – jegyezte meg a Telegraph című brit lap.
Trump gyakran sérelmezi az autókereskedelemben kibillent mérleget. Az unió 10 százalékos vámmal sújtja az amerikai autókat, az Egyesült Államok mindössze 2,5 százalékkal a területén megjelenő, uniós gyártású kocsikat. Brüsszel jobban vámolja az élelmiszert is, mint Amerika.
A Trump-féle 25 százalékos védővám olyan lesz, mintha pörölykalapáccsal vágnának oda Európának. A leginkább fenyegetett ágazatok a gyógyszeripar, a gépgyártás és a csúcstechnológiás termékek. Dánia gyógyszeripara, a Novo Nordisk új, fogyást elősegítő szerei, a Wegovy és az Ozempic kitettsége miatt nagy kárát láthatja a vámfegyvernek. (Emlékezetes módon egyébként az ország azért került be a híradásokba, mert Trump igényt tart az általa igazgatott Grönlandra.)
Az uniós autógyártók közben 14 milliárd dollár kárt szenvedhetnek, ha becslések szerint közel harmadával visszaesnek az amerikai eladásaik. Ha lenyelik a profitesést, az akkor is 25 ezer európai állásba kerülhet
– állította a Kerney nevű tanácsadó cég. A Stellantis autógyártó máris azzal válaszolt, hogy 5 milliárd dollárt fektet be amerikai gyártókapacitások létrehozásába – azaz az állások egy része oda vándorol át.