eur:
392.27
usd:
366.85
bux:
67039.3
2024. április 27. szombat Zita

Botrányt keltett a vasutassá avanzsáló német miniszter

Berlinben a koalíciós partnerek igyekeznek elsimítani azt a feszültséget, amelyet az előző Merkel kormány kancellária-miniszterének a gazdasági életbe történt távozása robbantott ki. Habár még az sem biztos, hogy Ronald Pofalla volt miniszter tényleg bekerül-e a német államvasutak elnökségébe, a kormányzó pártok máris közölték, rövidesen tárgyalást kezdenek törvényes keretek kidolgozásáról, amelyek megszabnák az átmeneti idő tartamát olyan politikusok számára, akik pályafutásukat a gazdasági életben akarják folytatni.

A feszültséget Angela Merkel egy közvetlen munkatársának bejelentése váltotta ki, amelyben Roland Pofalla közölte, hogy képviselői mandátumának megtartása mellett az államvasutak elnökségébe pályázik. A kancellária-miniszteri tisztségéből Pofalla a múlt év végén, még arra hivatkozva mondott le, hogy több időt szeretne családja körében eltölteni, és így menedzseri tervének közzététele nagyszabású megütközést keltett.

Az ellenzék szerint egyértelmű, hogy a volt miniszternek kizárólag politikai kapcsolatai végett nyílik lehetősége a közel másfél millió euró évi fizetéssel dotált állás megszerzésére az államvasutak élén. Azonban még a kormányban résztvevő Szociáldemokrata Párt vezetői is kifogásolták, hogy Ronald Pofalla a jövőben is meg akarja tartani képviselői mandátumát.

Időközben a volt miniszter már késznek mutatkozik lemondani parlamenti tagságáról, ezzel azonban a még nem sikerült teljesen kifogni a szelet a botrány felé haladó hajó vitorlájából, ugyanis már a vasúttársaság felügyelői bizottságában is ellenállásba ütközik Pofalla felvétele az elnökségbe.

Berlinben pedig úgy próbálják az ellenzék felháborodását elcsitítani, hogy bejelentették: törvényi keret kidolgozását vették fontolóra, amely meghatározná, hogy politikusok milyen hosszú átmeneti idő után vállalhassanak állást az üzleti szférában és ez alatt milyen formában kártalanítsák őket.

Míg az ellenzéki pártok öt évet emlegetnek, a szociáldemokraták beérnék 18 hónappal is. Annál is inkább, mert nemcsak kereszténypárti vezetők cserélték el politikai tisztségüket jóval busásabban jövedelmező menedzseri állásokért.

Angela Merkel hivatali elődje, a szociáldemokrata Gerhard Schröder 2005-ben, alig néhány héttel a választások elvesztése után az orosz Gazprom leányvállalatához, a Németországot Oroszországgal összekötő Északi áramlat nevű gázvezetéket építő konzorcium élére került. Schröder zöldpárti külügyminisztere, Joschka Fischer Berlinben gazdasági tanácsadó céget alapított, amelynek feladata nemzetközi szerződések előkészítése olyan óriásvállalatok számára, mint például a Siemens, vagy a BMW. Joschka Fischer cége társult a volt amerikai külügyminiszter, Madelaine Albright által, ugyancsak csúcsszintű lobbizásra szakosodott new yorki tanácsadó csoporttal.

Ronald Pofallának a múlt évben Eckhard von Kladen adta át a kancellária-miniszter tárcáját, miután bejelentette, hogy a luxus autók gyártására szakosodott Daimler konszern külkapcsolatok osztályának vezetését fogja átvenni. Eckhard von Kladen ellen az államügyészség nyomozást indított, mert felmerült a gyanú, hogy kancellária-miniszterként a kipufogó gázok korlátozásáról az Európai Unió brüsszeli központjában folytatott tárgyalások során is már a Daimler-konszern érdekeit tartotta szem előtt.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.29. hétfő, 18:00
Csányi Sándor
az OTP Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×