Chris Pleasant, a DeepWater Horizon platform volt dolgozója azt mondta az AP-nek: felettesei utasítására várt, hogy az áprilisi robbanás után aktiválja a vészlekapcsolót, amelynek feladata az volt, hogy a tenger mélyén elzárja az olajcsapot. Csakhogy a csapot nem tudták elzárni, mert nem működött a hidraulikus rendszer.
Az AP hírügynökségnek tucatnyi tanúvallomás került a birtokába. Ezekből az derül ki, hogy technikai hibák sora és a felettesekkel szembeni túlzott tisztelet is hozzájárulhatott ahhoz, hogy természeti katasztrófát okozott a több mint egy hónapja történt robbanás.
Szerdán a BP megindította újabb mentesítő akcióját, melynek során az úgynevezett "topkill" módszerrel, nehéz iszappal és cementtel próbálják betömni az olajkutat. Az, hogy a próbálkozás sikerrel jár-e, napok múlva derülhet ki.
Az amerikai parti őrség vizsgálata során közben elhangzott, hogy órákkal a katasztrófa előtt a BP egyik illetékese szóváltásba keveredett a platformon dolgozó munkásokkal, akik nem akartak a fúráshoz használt nehéz folyadék helyett tengervizet pumpálni a mélybe. A sósvíz kevesebb ellennyomást gyakorolt volna az óceán mélyéről feltörő nyomással szemben, és szakértők szerint a cserét azért vetették fel, hogy máshol használják fel a fúrási folyadékot.
A platform technikai vezetője, Doug Brown azt mondta: a BP embere felülbírálta a dolgozókat és közölte: "így lesz, és kész". Egy másik dolgozó kézírásos nyilatkozata szerint a munkás hallotta, "hogy a menedzserek arról beszéltek: a BP olcsó megoldásokat keresett és sós vizet akart a kútba pumpálni iszap helyett, úgy, hogy nem zárta el azt betondugókkal. Ezért törhetett ki a kút" - írta.
Az ügyben folytatott kongresszusi vizsgálat szerint a kitörés előtt annyira megnövekedett a nyomás, hogy "az különösen abnormális helyzetre" utalt. Egy második teszt azonban jó eredményt hozott, és így folytatták a sós víz betöltését.
A topkill módszer, melynek során cementtel próbálják eltömíteni a kutat, a felszínen működött, de ilyen mélységben még soha nem kísérleteztek vele. A BP mégis azt mondja, 60-70 százalék az esély arra, hogy sikerül betemetni a kutat.
Az amerikai közvélemény és különösen azok, akiknek megélhetését veszélybe sodorta a szennyezés mindeközben egyre inkább dühösek Barack Obama elnökre - derült ki felmérésekből.
Ezért állt le a Déli pályaudvar