2024. március 28. csütörtök Gedeon, Johanna
Az Európai Déli Obszervatórium által 2020. szeptember 14-én közreadott, ALMA (the Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) űrtávcső segítségével készült kép a Vénusz bolygóról. A Nature Astronomy szaklap szeptember 14-ei számában megjelent tanulmány vezető tudósai bejelentették, hogy a Vénusz bolygó erősen savas felhőiben foszfingáz nyomaira bukkantak, ami arra utal, hogy mikrobák élhetnek a Föld lakhatatlan szomszédján. A foszfingáz molekuláit az ALMA és a James Clerk Maxwell  űrtávcsövek (JMTC) segítségével fedezték fel.
Nyitókép: MTI/EPA/European Southern Observatory/ESO/M. Kornmesser & NASA/JPL/Caltech

Beköszönt a Vénuszhoz a Solar Orbiter

Nap-missziójának teljesítése közben egészen közel repült el a Vénusz mellett a Solar Orbiter űrszonda.

Az Európai Űrügynökség (ESA) közlése szerint az űreszköz közép-európai idő szerint vasárnap 11 óra 39 perc és 20 másodperckor mindössze 7448 kilométerre volt az Esthajnalcsillagként is ismert bolygótól.

Minden simán ment, nem volt semmiféle probléma

- mondta hétfőn Simon Plum, az ESA projektvezetője.

A szonda a Vénusz közelében a bolygó gravitációs erejét kihasználva lefékezett és pályát módosított, hogy új szögből közelíthesse meg és vizsgálhassa a Napot. Új röppályájának pontos koordinátái azonban csak a jövő héten, az adatok kiértékelése után lesznek ismertek.

Az ESA és az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA közös szondája február 10-én indult útjára a floridai Cape Canaveral űrrepülőtérről, hogy 1,5 milliárd eurós (530 milliárd forintos) missziója során új ismereteket gyűjtsön a Napról.

Az űreszköz jelenleg 231 millió kilométerre van a Földtől és 108 millió kilométerre a Naptól. Az 1,8 tonnás szonda fedélzetén tíz műszer van, amelyek közül hat távérzékelő eszköz és teleszkóp, ezek a Napot és környezetét vizsgálják.

A Solar Orbiter végső soron 42 millió kilométerre fogja megközelíteni a Napot. A több száz Celsius-fokos hőségtől titánból készült hőpajzs védelmezi majd.

Az űrszonda már júliusban, 77 millió kilométerre megközelítette és lefotózta a Napot, közelebbről, mint bármely korábbi űrmisszió. Bár voltak már űreszközök, amelyek közelebb kerültek csillagunkhoz, ekkora közelségben azok vakon közlekedtek.

A Solar Orbiter Napról készült első fotóin elsőként volt látható például egy fortyogó, rendkívül forrónak tűnő, "tábortűznek" ható jelenség.

A BepiColombo űrszonda már októberben megközelítette a Vénuszt és "érdekes aktivitásokat" figyelt meg a Földdel szomszédos bolygó mágneses mezejében.

A tervek szerint 2025-től további űrhajók fogják még jobban, néhány száz kilométerre megközelíteni a Vénuszt.

A Vénusz Föld-típusú bolygónak számít, a Föld testvérbolygójának is hívják, mivel a két bolygónak hasonló a mérete, a gravitációs ereje és a tömege. Mivel közelebb kering a Nap körül, mint a Föld, a Vénusz hasonló fázisokat mutat, mint a Hold.

Kis-Benedek József az Arénában: a moszkvai merényletet nem csak az Iszlám Állam szervezte

Az Iszlám Állam mellett ukrán katonai hírszerzést sejti a 137 ember halálát követelő múlt pénteki terrortámadás mögött Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő, címzetes egyetemi tanár, az MTA doktora. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt arról is, hogy folyamatosan erősödik az együttműködés Irán, Oroszország és Kína között, és részletesen szólt arról is, hogy miért fontos az izraeli miniszterelnöknek, hogy háborúzzon a gázai övezetben, és kik támogatják ebben.

MNB: megnőtt a forint inflációra gyakorolt hatása

A korábban vártnál mérsékeltebb növekedés, alacsonyabb, de az év közben kissé emelkedő infláció vár a magyar gazdaságra az idén – derül ki a Magyar Nemzeti Bank inflációs jelentéséből, amely 2025-re vetíti előre a 3 százalékos inflációs cél elérését.