eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Teherszállító repülőgép a Liszt Ferenc- repülőtér új árukezelő központja, a Cargo City avatásán 2019. november 21-én.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

Így jut el a koronavírus elleni oltás az emberekhez

A Pfizer gépezetében minden egyes kis fogaskeréknek tökéletesen kell működnie ahhoz, hogy hamarosan elkezdhessék beadni az első adagokat koronavírus elleni vakcinájukból.

Herkulesi erőfeszítések szükségesek ahhoz, hogy minden rendben menjen a koronavírus-oltás logisztikája körül - idéz szakértőket az NBC cikke a Pfizer koronavírus elleni oltásának gyártása, disztribúciója és beadása kapcsán. A vakcinát a BioNTech céggel közösen kifejlesztő gyógyszeripari óriás egy úttörőnek számító, hideg szállítási lánc kialakításával, a nagykereskedők megkerülésével juttatja majd el a vakcinát a beadás helyére, biztonsági intézkedések mellett.

Ultraalacsony hőmérséklet kell

Az oltást a michigani Kalamazoo-ban található üzemükben gyártják és töltik fiolákba, és itt is helyezik el azokat a különleges, nagyon alacsony hőmérsékletet megtartani képes szállítódobozokba. Az oltást ugyanis mínusz 70 Celsius-fokos hőmérsékleten kell tartani annak érdekében, hogy hatékonysága megmaradjon. Egy tárolódobozban 1000-5000 adag utazik majd az életmentő vakcinából. A dobozok a Pfizer innovációjaként szárazjég segítségével őrzik meg az extrém alacsony hőmérsékletet.

Nincs viszonteladó

A vakcinát, melynek közhasználatú neve egyelőre nincsen még, s amelyet várhatóan a következő héten nyújtanak be engedélyeztetésre az FDA-nak, azaz az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerengedélyeztetési Hivatalnak, teherszállító repülőgépeken utaztatják majd nagy elosztóközpontokba. Ezekből már földi úton, teherautókkal viszik azt tovább a beadás helyszínére, amely lehet patika, kórház, járóbeteg-rendelő vagy közösségi oltópont.

A dobozokat GPS-nyomkövetővel védik majd:

ez nemcsak a helyszínt, de a tárolódobozban aktuálisan uralkodó hőmérsékletet is továbbítja majd, így nemcsak a lopástól védik a drága oltóanyagot, hanem attól is, hogy túl melegen érkezzen az orvosokhoz. Viszonteladókat nem vonnak be a láncba, melynek kialakítására kétmiliiárd dollárt fordítottak.

Sok kihívás

Ahogyan az látható már egy ilyen rövidített folyamatleírásból is, mindennek tökéletesen kell működnie ahhoz, hogy az oltóanyag biztonságban megérkezzen a felhasználás helyére. Olyan problémákat kellett megoldaniuk a fejlesztés során, amilyenekkel eddig még nem találkozott oltást gyártó cég.

  • A tárolódobozokat napi két alkalomnál töbször nem lehet kinyitni, mert csak így tudják garantálni a mínusz hetven fokot belsejükben.
  • A vakcinát tartalmazó fiolák sem készülhetnek a megszokott üvegből, mivel az ilyen alacsony hőmérsékleten szétrobbanna: a beszállító cégnek külön fiolát kellett fejlesztenie a Pfizer részére.
  • A szárazjég jelenleg hiánycikk, mivel az etnaol gyártásakor melléktermékként keletkező széndioxidból készül, etanolt ugyanakkor jelenleg kevesebbet gyártanak az épp a covid-19 kapcsán csökkent kereslet miatt.

A Pfizer gyártotta vakcinamennyiség ugyanakkor idén 250 millió, jövőre 630 millió ember beoltására lesz elég, mivel két dózis szükséges a védettség kialakításához. A cég jelenleg azt feltételezi, a legsérülékenyebb csoportok a jövő év közepén tudnak már könnyen hozzájutni a vakcinához.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×