Már idén, az év végén új fejezet nyílhat a repülés történetében azzal, hogy forgalomba áll a Virgin Atlantic egyik Rolls-Royce Trent 1000 hajtóművekkel ellátott Boeing 787-ese. A Londonból (Heathrow) New Yorkba (JFK) induló gép lesz ugyanis az első nettó zéró emissziójú transzatlanti repülő: üzemanyaga várhatóan elsősorban hulladékolajokból és zsírokból, például használt étolajból készült fenntartható repülőgép-üzemanyag (sustainable aviation fuels, SAF) lesz – írta az iho.hu.
A hagyományos, fosszilis eredetű sugárhajtómű-üzemanyaghoz képest a SAF több mint hetven százalékkal csökkentheti a gép életciklusszintű szén-dioxid-kibocsátását. Ráadásul
használatához nem kell módosítani a hajtóműveket vagy az ellátási infrastruktúrát.
Ez a fejlesztési irány azért is különösen fontos, mert a légi közlekedés az egyik legnehezebben dekarbonizálható ágazat. Az érdekeltek belátható időn belüli közös fellépése nélkül 2050-re az üvegházhatású gázok tekintetében az egyik legnagyobb kibocsátású közlekedési alágazat lehet.
A brit kormányzat külön támogatási programmal ösztönzi a légi közlekedés kibocsátáscsökkentését és az SAF használatát elősegítő fejlesztéseket. A cél az, hogy 2030-ra a sugárhajtómű-üzemanyag legalább tizedét fenntartható forrásokból állítsák elő. A "történelmi" járat – melynek elindulását a brit állam is támogatja egymillió fonttal – célja részben az adatgyűjtés, részben pedig annak bemutatása, hogy az SAF-meghajtású gépek biztonságosak és életképesek.
Jó tudni, hogy a nettó zéró emisszió esetében nem muszáj tényleges nulla kibocsátásra törekedni, a megmaradó kibocsátást lehet ellensúlyozni is. Ezt meg lehet tenni a megújuló energiába való befektetéssel, egy-egy iparág energiahatékonyságának növelésével, illetve karbonkreditek vásárlásával is.
A Virgin Atlantic brit légitársaság többségi tulajdonosa a Sir Richard Branson által alapított Virgin Group.