eur:
392.91
usd:
366.45
bux:
66129.26
2024. április 26. péntek Ervin
SAAB-Boeing GLSDB. Fotó: SAAB
Nyitókép: Fotó: SAAB

Retteghetnek az oroszok: felturbózták a HIMARS rakétákat

A svéd Saab és az amerikai Boeing közösen fejlesztett ki egy új rakétát, amivel megsokszorozhatják a HIMARS rendszer hatékonyságát.

Mint arról az Infostart is beszámolt, komoly nehézségekbe ütközik a HIMARS rakétasorozatvetők gyártásának felgyorsítása, pedig Ukrajnában igencsak nagy szükség lenne rájuk. De más országok is sorban állnak nagy pontosságú fegyverért.

Ráadásul az ukránok azt is szeretnék, ha megkaphatnák a HIMARS 300 kilométeres hatótávolságú, MGM-140 ATACMS típusú rakétáit. Az eddig használt GMLRS rakéták ugyanis legfeljebb "csak" 90 kilométerre lévő célpontok ellen bevethetők. Bár ez önmagában is jóval nagyobb távolság, mint ameddig a régebbi szovjet/orosz sorozatvetők rakétái elérnek, az ukránok még ennél is távolabb lévő orosz raktárakat, parancsnoki központokat, hidakat, vasúti csomópontokat akarnának rombolni.

Washington azonban vonakodik átadni az MGM-140 ATACMS rakétákat, mert attól tart, hogy az ukránok azokkal már mélyen Oroszországban lévő célpontokat is támadhatnának. Ez viszont akár egy orosz atomcsapást is kiválthatna.

A megoldást a SAAB és a Boeing közös fejlesztése, a GLSDB jelentheti.

A két cég 2019 óta fejleszti ezt a fegyvert, ami akár 150 kilométerre is képes csapást mérni. Ráadásul ez egy viszonylag olcsón és ami talán a legfontosabb, gyorsan, illetve nagy mennyiségben előállítható rakéta. Ugyanis egy nagy mennyiségben raktáron lévő repülőgépről ledobható szárnyas bomba, valamint egy jelentős számban meglévő rakétahajtómű párosításával jött létre.

GLSDB. Fotó: SAAB
GLSDB. Fotó: SAAB

SDB – a mini szárnyas bomba

A repülőgépfedélzeti támadó fegyverek irányító rendszereinek fejlődésével arányosan csökkenteni lehetett ezeknek az eszközöknek a méretét. Hiszen ha a bomba pár méteres szórással eltalálja a célját, akkor nem kell sok robbanóanyag a biztos megsemmisítéshez. A kisebb bombákból viszont egyszerre többet tud egy repülőgép magával vinni. Az SDB változatoktól függően mindössze 93-129 kiló súlyú, ezért egy 907 kilós bomba helyére négyet is lehet függeszteni. Az SDB egy hagyományos, gravitációs bomba és egy GPS-vezérlésű irányító rendszer meg egy szárnykészlet összeillesztésével jött létre. A bomba szárnyai a leoldást követően kinyílnak és a fegyver innentől kezdve úgy siklik, mint egy nagy sebességű vitorlázó gép.

SDB szárnyas bomba. Fotó:Wikipédia
SDB szárnyas bomba. Fotó:Wikipédia

Mivel a szárnyakon jelentős felhajtóerő képződik,

a fegyver kellő magasságból indítva akár 110 kilométerre is képes elrepülni.

Vagyis az indító repülőgép a légvédelem hatókörén kívülről tud támadni. Siklás közben a bomba gyors fordulókat hajthat végre, ezzel nehezítve az ellene való védekezést. A műholdas vezérlésnek köszönhetően az SDB 5-8 méteres pontossággal talál célba. Ezt a legújabb, SDB II-es változatnál egy méter körülire csökkentették, így a fegyver alkalmas 50-80 km/órás sebességgel haladó járművek megsemmisítésére is.

JAS-39 Gripen SDB bombákkal. Fotó: SAAB
JAS-39 Gripen SDB bombákkal. Fotó: SAAB

A svéd légierő is integrálta az SDB-t a Gripenjeire. Mivel jól ismerték a fegyver kitűnő tulajdonságait, a svéd mérnököknek az jutott eszükbe, hogy mi lenne, ha a bombát nemcsak repülőgépről, hanem egy földi kilövőből is be lehetne vetni. Erre a HIMARS tökéletesnek ígérkezett. Már csak azt kellett megoldani, hogy miként lőjék fel kellő magasságra a szárnyas bombát, ahonnan aztán már ugyanúgy repül tovább, mintha egy Gripenről indították volna.

GLSDB – a "felturbózott" szárnyas bomba

Az amerikai hadsereg folyamatosan vonja ki a rendszerből az M26-os, kazettás robbanófejjel ellátott rakétáit. Ezek leszerelt hatóművei éppen megfelelőnek ígérkeztek az SDB meghajtására. Mindössze egy adaptert kellett készíteni, amivel a szárnyas bomba végére lehetett applikálni a rakétahajtóművet, és máris készen volt az új fegyver.

A HIMARS által használt GMLRS rakétákhoz képest az új, földi indítású SDB nem 90, hanem akár 150 kilométerre is elrepülhet. De ami még fontosabb, a siklóbomba bármilyen irányba képes támadni, akár a kilövőhely mögötti lévő célpontot is el tudja találni. Nagy sebességgel száguldva gyors, kitérő manővereket hajthat végre és még arra is képes, hogy a célt megkerülve hátulról zuhanjon rá. Ennek akkor van különös jelentősége, amikor az ellenség egy hegy, vagy domb mögött húzódik meg és így közvetlenül nem lehet támadni.

Az immár Ground Launched Small Diameter Bomb (GLSDB), vagyis "földi indítású kis átmérőjű bomba" elnevezésű fegyver még olcsó is. A HIMARS GMLRS rakétájának több mint százezer dolláros árához képest ez csak 40 ezerbe kerül. De ami talán a legfontosabb, hogy már nagy számban meglévő fődarabokból lehet összeszerelni. Az Egyesült Államok légi ereje ugyanis rengeteg SDB-t halmozott fel az afganisztáni hadjárat idején, amik a hirtelen kivonulás után feleslegessé váltak. Az M26-os rakéták pedig inkurrenciaként amúgy is a bontóban végeznék.

A SAAB és a Boeing eddig már több sikeres indítást hajtott végre a GLSDB-vel, és az ígéretek szerint jövő tavasszal meg is kezdhetik az új fegyver sorozatgyártását. A Pentagon már is közölte, hogy a legelső szállítmányok Ukrajnába mennek majd.

Címlapról ajánljuk
Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Nagyjából a Magyar Nemzeti Bank várakozásainak megfelelő adatokat vár idén a magyar gazdaságtól Isépy Tamás, a Századvég makrogazdasági üzletágvezetője és Madár István, a Portfolio vezető makrogazdasági elemzője. Úgy vélik, az elmúlt időszak gazdasági válságainak egyik legfőbb tapasztalata, hogy sokkal több váratlan helyzetre kell felkészülnie a világnak.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
Paks II.-vezér: változhat a kulcsrakész ár, a kínaiak is megjelenhetnek a beruházás körül

Paks II.-vezér: változhat a kulcsrakész ár, a kínaiak is megjelenhetnek a beruházás körül

A 12,5 milliárd eurós kulcsrakész ár "továbbra is érvényben van" az orosz fővállalkozóval, de "ha a nyugat-európai atomerőmű építkezésekre nézek, akkor a tervezett költségeket még soha, sehol nem tudták tartani, ezért felelőtlenség lenne most többet mondanom" – jelentette ki a Portfolio-nak adott exkluzív nagyinterjúban Jákli Gergely. A Paks II. Zrt. vezérigazgatója utalt rá, hogy a paksihoz hasonlóan a legtöbb erőmű építés "ilyen kulcsrakész szerződésben valósul meg, ennek ellenére folyamatosan drágulnak"; igaz hozzátette: "a Paks II. esetében nem kapkodnék, nem spekulálnék erre". Elárulta: "folyamatban van a kivitelezési szerződés egyes pontjainak a felülvizsgálata és módosítása", és konstruktívak a tárgyalások az oroszokkal, akárcsak az Európai Bizottsággal; munkaszervezési és egyéb tapasztalatok miatt pedig akár a kínaiak is megjelenhetnek a projekt körül. Azt vázolta: "rövid távon megoldódhat" az irányítástechnika körüli, a német kormány blokkolásából adódó helyzet, és leszögezte: se a projektet, se az orosz hitelszerződést nem szankcionálja semmi, illetve az orosz fővállalkozó is ki tudja fizetni a beszállítókat. Hangsúlyozta: a Paks I.-nél nem történt semmilyen elmozdulás a mellette kiásott új gödör miatt, és a megépített résfal csökkenti ennek a jövőbeli kockázatát. A Duna vízhozamával és a hűtővízzel kapcsolatos aggodalmakat műszakilag kezelhetőnek mondta, a Paks I. és Paks II. párhuzamos működésének brüsszeli engedélyezése kapcsán pedig bizakodását érzékeltette. Azt is rögzítette: "lesz első betonöntés év végéig", és a két új blokk "a 2030-as évek elején" már termelni fog. A minapi interjú során Paks II. gigantikus gödrében is jártunk, ahol óriási gépeket láttunk, a megörökített fényképeket ebben a különleges képgalériában mutatjuk be.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×