eur:
408.18
usd:
387.72
bux:
77771.12
2024. november 17. vasárnap Gergő, Hortenzia
Nyitókép: Getty Images/ David Lees

Hatossal fog kezdődni az üzemanyagár, csak néhány kivétel lesz

2024 januárjától ismét meg kell szokni a 600 forint körüli üzemanyagárakat - mondta az InfoRádióban Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője. A drágulás oka alapvetően az, hogy egy EU-s szabály miatt januárban jövedékiadó-emelés lesz a hazai benzinre és a gázolajra. Előbbinél valamivel több mint 152, utóbbinál pedig csaknem 143 forint lesz literenként az adó mértéke.

Az emelkedő tendencia már az ünnepek között is folytatódott, mivel a Brent típusú olaj ára már most is 80 dollár fölött van hordónként. Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője az InfoRádióban elmondta, péntektől is drágul mind a benzin, mind a gázolaj 6, illetve 8 forinttal literenként.

"A jövedéki adót tekintve arra számítunk, hogy a kiskereskedelmi árakban is megjelenik az emelés, ami nettó 30 forint, ezt a kiskereskedők ugyanis nem tudják lenyelni" - mutatott rá.

Fel kell tehát készülni arra, hogy újra 600 forint fölötti literárak jönnek, és csak ott lehet majd olcsóbban tankolni, ahol ehhez nincs szükség személyzet segítségére vagy alacsonyabb a rezsiköltség.

"Jó előjelek voltak pedig, úgy tűnt, hogy 75 dollár köré be tud állni az olajár, de a közel-keleti régióban tapasztalható feszültségek miatt ismét emelkedésnek indult. Azt gondolom, 100 dollár körüli árakra nem kell számítanunk, ami azt vetíti előre, hogy

az üzemanyagár itthon 600 forint körül marad, plusz-mínusz 10 forint"

- ecsetelte Bujdos Eszter.

Távlatilag azt is elmondta, kicsit már érezteti a hatását az elektromos autózás - Indiában, illetve Kínában főként, ahol már csökkenő tendenciát mutat a benzinmotoros autók eladása. Benzinből már világszinten sem kell növekedésre számítani, és ha a kínálatot nem szűkítik nagyon az olajkitermelő országok, akkor 80 dollár alatt lehet jövőre az olajár - vázolta.

Fontos lesz még a 2024-es évi üzemanyagárak tekintetében az is, hogy a forint "hogyan mocorog a dollárhoz képest".

Ami viszont adott: a 600 forintos üzemanyagárból a jövedéki adót és az áfát is beleértve több mint 50 százaléknyi lesz az adótartalom, ami jelentős adóteher a szakember szerint. Beleépült az árakba a két éve bevezetett energiamegtakarítási kötelezettség, amely a benzinkutakat terheli. És még hozzá kell számolni az extraprofitadó emelését.

"Az 500 millió forintos árbevételi szint fölött ugyanis 2024-től hússzorosára emelkedik ez az adóteher, ami elég jelentős emelkedés, ezt a literárakba kénytelenek lesznek a kutak beépíteni" - figyelmeztetett Bujdos Eszter.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.18. hétfő, 18:00
Schmidt Mária
Széchenyi-díjas történész, a Terror Háza Múzeum főigazgatója
Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

Rengeteg kínai tőke áramlik Magyarországra, és éppen ez lehet az egyik fő kihívás Trump elnöksége idején

2022-től 2024. szeptemberéig Magyarországra áramlott az összes kínai külföldi működőtőke több mint negyede, ami az európai kontinenst vette célba, és ezzel igyekszik a magyar kormány megtámogatni a recesszió-sújtotta gazdaságot – mutat rá vasárnapi körképében a Financial Times. A cikk egyik fő üzenete az, hogy a sok kínai tőkéből adódhat a nagy politikai mutatvány, hogy hogyan egyensúlyozzon az Orbán-kormány a kínai és az amerikai érdekek mentén, és közben a már bejelentett nagy autóipari beruházások lendületet is adjanak az EU-pénzek korlátozottsága miatt is szenvedő magyar gazdaságnak.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×