eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó

A hitelválság következményei: csapvíz, turkáló és vonatozás

A franciák csapvizet isznak, a divatbolond olaszok turkálókban vásárolnak, az amerikaiak autózás helyett vonatra szállnak, a németek pedig a cikinek tartott szupermarketekben vásárolnak - így érinti a globális hitelválság a fogyasztókat.

Az egész világon érezteti hatását a hitelválság, amely még a nyugati fejlett államok lakosait is arra kényszeríti, hogy változtassanak a szokásaikon.

A franciák például az egyik legféltettebb hagyományukat kezdik feladni, nevezetesen az étterembe járást. Felmérések szerint az éttermek forgalma 30 százalékkal esett vissza, a középosztálybeli nyaralók nyáron a strandokon az éttermi menük helyett szendvicseiket majszolgatták.

De még a drága ásványvizek eladási adatai is visszaestek, és az olyan márkákat, mint az Evian vagy a Vittel, a boltok polcain hagyják, és inkább csapvizet isznak.

Butik helyett turkáló

A divatimádó olaszok is változtatni kényszerültek szokásaikon: egyre többen a leghíresebb divattervezők legújabb kollekcióit kínáló butikok helyett a használt ruhákat áruló turkálók felé veszik az irányt.

Ami pedig az élelmiszert illeti, a nemzeti ételnek számító tészta ára az év eleje óta 30 százalékkal emelkedett, a kenyéré pedig 13 százalékkal, így sok olasz család a kedvezményes árakat kínáló szupermarketekben vásárol.

Autó helyett vonat

A tengerentúlon a gazdaság lelassulása drasztikusan megváltoztatta a középosztálybeliek életét. Hetente 455 ezren vesztik el állásukat, a benzin ára pedig rekordmagasságokban szárnyal. Éppen ezért egyre többen hagyják otthon az autót, és inkább vonatra szállnak.

A nemzeti vasúttársaság, az Amtrak rekordnak számító évi 25 milliós utasról számolt be.

De ha kocsiba ülnek az amerikaiak, másképpen vezetnek. Például úgy, hogy kevesebb rövid utazást tesznek autóval.

Menő helyett olcsó szupermarketek

Még a németekre is kihat a hitelválság: korábban az Aldiban vagy a Lidlben vásárolni cikinek számított sok németnek, akik flancos táskákba rejtették az ott beszerzett árukat. Ma már teljesen természetes, hogy ezekben az olcsóbb élelmiszereket kínáló üzletekben végzik a nagybevásárlást.

Kilenc százalékkal kevesebb német ment nyaralni külföldre, míg a síelésből hazatérő családok többsége betért a bajorországi Herzogenaurach-ba, hogy bevásároljon az Adidas és Puma gyárakban, ahol fél áron vehették meg a gyereknek az edzőcipőt.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×