eur:
410.26
usd:
389.48
bux:
79863.49
2024. november 26. kedd Virág

Korlátozhatják a magyar kormány jogkörét?

Magyarország elveszítheti a repüléssel összefüggő környezetvédelmi adók, garanciák és megszorítások bevezetéséről szóló jogát, legalábbis aszerint a megállapodás-tervezet szerint, melyet az Európai Unió és az Egyesült Államok készül megkötni és amely megnyirbálná a nemzeti kormányok jogait.

A légi közlekedés liberalizációjáról szóló szerződéstervezet egyik pontja korlátozhatja a nemzeti kormányok azon jogát, mely lehetővé teszi a repüléssel kapcsolatos szabályozások egyedi bevezetését.

A tervezetben szereplő egyik pont ugyanis kimondja, hogy bármilyen, a lég- vagy zajszennyezéssel kapcsolatos döntés meghozatala előtt az Európai Unió tagállamainak egymással és az Egyesült Államokkal is megegyezésre kell jutniuk.

Mérlegelni a költségeket

A tervezet 14. pontja körülír minden olyan környezetvédelmi intézkedést, melynek "kedvezőtlen hatása lehet" a szabad

légiközlekedésre és felhívja a figyelmet, hogy minden hasonló lépés esetében "gondosan mérlegelni kell a környezetvédelmi intézkedések költségeit és előnyeit".

A záradék szerint bármilyen, országok közötti nézeteltérés esetén az ügyet egy kormányzati tisztviselőkből, repülőterek és légitársaságok képviselőiből álló bizottság elé kell utalni. Ha itt sem sikerül egyetértésre jutni, akkor a vitás ügyet egy háromtagú nemzetközi választott bírói testület elé viszik.

Washington ragaszkodott hozzá?

Iparági szereplők szerint a záradékhoz az Egyesült Államok ragaszkodott. Washington eddig is határozottan elzárkózott a kerozin megadóztatásától, mert attól tart, hogy bármilyen plusz költség több, már jelenleg is a csőd szélén álló amerikai légitársaság megszűnéséhez vezethetne.

A tervezetet ugyanakkor még el kell fogadnia az Európai Uniós tagállamok többségének is. A Guardian brit napilap által megkérdezett egyik magas rangú uniós tisztviselő ugyanakkor azt mondta, hogy a dokumentum sok olyan részletet is tartalmaz, mellyel az Európai Bizottság is elégedetlen.

Amerikai járatok európai városok között?

A javaslat szerint bármelyik amerikai légitársaság üzemeltethetne járatokat európai nagyvárosok között. Cserébe Európa azt szeretné elérni, hogy Washington törölje el azt az intézkedést, mely 25 százalékra korlátozza a külföldi tulajdonhányadot az amerikai légitársaságokban.

Címlapról ajánljuk
Nagy Márton: a 400 ezres minimálbér 2028-ra már realitás, az egymilliós átlagbérért még küzdeni kell

Nagy Márton: a 400 ezres minimálbér 2028-ra már realitás, az egymilliós átlagbérért még küzdeni kell

Kulcsfontosságú a bérmegállapodás, mert reálbér-emelkedés nélkül nincs gazdasági növekedés – mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az InfoRádió Aréna című műsorában. Beszélt arról is, hogy miért kell ehhez a versenyképesség fokozása, hogy miért előnyös a piaci konszolidáció, és miért éri meg befektetni a akkumulátorgyártásba, sőt a -feldolgozásba is.

Orbán Viktor áttekintette az új MKIK-elnök akciótervét

A kormány valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara együttműködése elengedhetetlen, hiszen közösen dolgozva lehet hatékony programokat kialakítani, és a vállalkozói szektort érintő gazdasági kihívásokra megfelelő válaszokat adni - mondta Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke kedden annak kapcsán, hogy a napokban lezajlott az első tárgyalás Orbán Viktor kormányfő és Nagy Elek, az MKIK nemrég megválasztott elnöke között.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.26. kedd, 18:00
Nógrádi György
biztonságpolitikai szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×