eur:
394.24
usd:
369.95
bux:
65045.06
2024. április 20. szombat Tivadar

Korlátozhatják a magyar kormány jogkörét?

Magyarország elveszítheti a repüléssel összefüggő környezetvédelmi adók, garanciák és megszorítások bevezetéséről szóló jogát, legalábbis aszerint a megállapodás-tervezet szerint, melyet az Európai Unió és az Egyesült Államok készül megkötni és amely megnyirbálná a nemzeti kormányok jogait.

A légi közlekedés liberalizációjáról szóló szerződéstervezet egyik pontja korlátozhatja a nemzeti kormányok azon jogát, mely lehetővé teszi a repüléssel kapcsolatos szabályozások egyedi bevezetését.

A tervezetben szereplő egyik pont ugyanis kimondja, hogy bármilyen, a lég- vagy zajszennyezéssel kapcsolatos döntés meghozatala előtt az Európai Unió tagállamainak egymással és az Egyesült Államokkal is megegyezésre kell jutniuk.

Mérlegelni a költségeket

A tervezet 14. pontja körülír minden olyan környezetvédelmi intézkedést, melynek "kedvezőtlen hatása lehet" a szabad

légiközlekedésre és felhívja a figyelmet, hogy minden hasonló lépés esetében "gondosan mérlegelni kell a környezetvédelmi intézkedések költségeit és előnyeit".

A záradék szerint bármilyen, országok közötti nézeteltérés esetén az ügyet egy kormányzati tisztviselőkből, repülőterek és légitársaságok képviselőiből álló bizottság elé kell utalni. Ha itt sem sikerül egyetértésre jutni, akkor a vitás ügyet egy háromtagú nemzetközi választott bírói testület elé viszik.

Washington ragaszkodott hozzá?

Iparági szereplők szerint a záradékhoz az Egyesült Államok ragaszkodott. Washington eddig is határozottan elzárkózott a kerozin megadóztatásától, mert attól tart, hogy bármilyen plusz költség több, már jelenleg is a csőd szélén álló amerikai légitársaság megszűnéséhez vezethetne.

A tervezetet ugyanakkor még el kell fogadnia az Európai Uniós tagállamok többségének is. A Guardian brit napilap által megkérdezett egyik magas rangú uniós tisztviselő ugyanakkor azt mondta, hogy a dokumentum sok olyan részletet is tartalmaz, mellyel az Európai Bizottság is elégedetlen.

Amerikai járatok európai városok között?

A javaslat szerint bármelyik amerikai légitársaság üzemeltethetne járatokat európai nagyvárosok között. Cserébe Európa azt szeretné elérni, hogy Washington törölje el azt az intézkedést, mely 25 százalékra korlátozza a külföldi tulajdonhányadot az amerikai légitársaságokban.

Címlapról ajánljuk
Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

Kiderült, hány magyar dolgozik külföldön – és az is, mivel lehetne őket hazacsábítani

A magyarok főképpen a külföldön elérhető magasabb fizetés, az itthoni bizonytalanabb, kiszámíthatatlanabb jövő, valamint a "klíma" miatt vándorolnak ki valamelyik nyugat-európai országba – ez derült ki az Egyensúly Intézet felméréséből, amelyből javaslatcsomag is készült az intézet és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége összefogásából. Az InfoRádió Kozák Ákost és Gazsi Attilát kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.22. hétfő, 18:00
Dobrowiecki Péter Lengyelország-szakértő, az MCC Magyar-Német Intézet kutatási vezetője
Mitrovits Miklós történész, Lengyelország-szakértő
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×