A légi közlekedés liberalizációjáról szóló szerződéstervezet egyik pontja korlátozhatja a nemzeti kormányok azon jogát, mely lehetővé teszi a repüléssel kapcsolatos szabályozások egyedi bevezetését.
A tervezetben szereplő egyik pont ugyanis kimondja, hogy bármilyen, a lég- vagy zajszennyezéssel kapcsolatos döntés meghozatala előtt az Európai Unió tagállamainak egymással és az Egyesült Államokkal is megegyezésre kell jutniuk.
Mérlegelni a költségeket
A tervezet 14. pontja körülír minden olyan környezetvédelmi intézkedést, melynek "kedvezőtlen hatása lehet" a szabad
légiközlekedésre és felhívja a figyelmet, hogy minden hasonló lépés esetében "gondosan mérlegelni kell a környezetvédelmi intézkedések költségeit és előnyeit".
A záradék szerint bármilyen, országok közötti nézeteltérés esetén az ügyet egy kormányzati tisztviselőkből, repülőterek és légitársaságok képviselőiből álló bizottság elé kell utalni. Ha itt sem sikerül egyetértésre jutni, akkor a vitás ügyet egy háromtagú nemzetközi választott bírói testület elé viszik.
Washington ragaszkodott hozzá?
Iparági szereplők szerint a záradékhoz az Egyesült Államok ragaszkodott. Washington eddig is határozottan elzárkózott a kerozin megadóztatásától, mert attól tart, hogy bármilyen plusz költség több, már jelenleg is a csőd szélén álló amerikai légitársaság megszűnéséhez vezethetne.
A tervezetet ugyanakkor még el kell fogadnia az Európai Uniós tagállamok többségének is. A Guardian brit napilap által megkérdezett egyik magas rangú uniós tisztviselő ugyanakkor azt mondta, hogy a dokumentum sok olyan részletet is tartalmaz, mellyel az Európai Bizottság is elégedetlen.
Amerikai járatok európai városok között?
A javaslat szerint bármelyik amerikai légitársaság üzemeltethetne járatokat európai nagyvárosok között. Cserébe Európa azt szeretné elérni, hogy Washington törölje el azt az intézkedést, mely 25 százalékra korlátozza a külföldi tulajdonhányadot az amerikai légitársaságokban.