eur:
408.66
usd:
376.32
bux:
74073.92
2024. október 31. csütörtök Farkas
Watching movie stream service on tv. Video on demand subscription service and platform in television. Streaming series, films and shows online. Man using remote control. Person browsing mockup VOD.
Nyitókép: Tero Vesalainen/Getty Images

Ezekre a streamingszolgáltatásokra „öntjük” a pénzt

Bár a streamingpiac folyamatosan bővül, újabb és újabb szereplők jelennek meg, a felhasználók száma nem nő ezzel arányosan.

Magyarországon az elmúlt három-négy évben terjedt el igazán az előfizetéssel igénybe vehető lekérhető videótartalmak, a streamingszolgáltatások használata. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság évente végzett reprezentatív felmérése szerint már a háztartások közel fele – 44 százaléka – néz filmeket vagy sorozatokat ezeken a csatornákon – számolt be a médiahatóság a VG érdeklődésére. Mint kiderült, a tavalyi évi adatok szerint már több mint kétmillió felnőtt rendelkezik legalább egy streaming-előfizetéssel.

Az NMHH legutóbbi felmérése szerint ennek ellenére csaknem 20 százalékkal csökkent a streamingszolgáltatók oldalait számítógépről vagy mobileszközről látogató magyarok száma az egy évvel korábbihoz képest. A negatív tendencia mögött a médiahatóság elsősorban a koronavírus-járvány alatt kivételesen magasra ugró fogyasztási értékek normalizálódását valószínűsíti.

A médiahatóság kutatásai alapján streamingszolgáltatásokat sokkal nagyobb eséllyel vesznek igénybe a magasabb végzettségű, a jó anyagi helyzetben lévő, továbbá a fiatalabb háztartások. Így például míg tavaly a 30 és 39 év közötti fővel rendelkező háztartásoknak 54 százaléka volt streamingelőfizető, a 60 feletti háztartásoknak csak 19 százaléka. Hasonlóképpen, míg a legjobb anyagi helyzetű háztartások 65 százaléka használt előfizetéses lekérhető videócsatornát, a legrosszabb pénzügyi helyzetben lévőknek csak 24 százaléka.

A legkedveltebb három streamingszolgáltató itthon a Netflix, az HBO Max és a Disney+. Az NMHH kutatása szerint az egyes streamingplatformok műsorkínálata nagyban meghatározza, melyik korosztály körében válhatnak népszerűvé.

A három nagy nemzetközi platform kifejezetten jól célozta meg a 16–39 év közötti korcsoportot, míg a TV2 Play, a Filmio és a SkyShowtime közönségében az 50–75 év közöttiek vannak többségben. A nemek között mindössze három esetben rajzolódik ki számottevő különbség: a SkyShowtime és a Telekom TV GO inkább a férfiak, míg a TV2 Play inkább a nők körében vált népszerűvé.

Az NMHH legfrissebb tanulmánya szerint 2024 első fél évében a számítógépek és a mobileszközök képernyőin

  • hazánk leglátogatottabb streamingfelülete a Netflix volt heti 1 millió 69 ezer látogatóval,
  • a második helyezett HBO Max 419 ezer felhasználót vonzott egy héten,
  • őt követte a Disney+ 285 ezres eléréssel,
  • nem sokkal maradt el a legnépszerűbb magyar szolgáltató, a TV2 Play, amelyet 259 ezren látogattak hetente,
  • a vizsgált időszakban az RTL+ 144 ezer,
  • a SkyShowtime 122 ezer,
  • az Amazon Prime Video 65 ezer,
  • a Telekom TV GO 52 ezer,
  • a Nemzeti Filmintézet Filmio szolgáltatása pedig 5 ezer látogatót vonzott egy átlagos héten.

Idén júniusban 439 ezer fő, vagyis a hazai streamingfogyasztók mintegy negyede keresett fel amúgy egynél többet a vizsgált szolgáltatások közül.

A médiahatóság kutatásai alapján egyre növekvő összeget költenek a magyar családok streamingszolgáltatásokra: filmes streamingcsatornákra 6061 forintot fizetnek, amely az átlagos háztartások összes kiadásának mintegy egytizedét teszi ki.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.31. csütörtök, 18:00
Kaiser Ferenc
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. október 31. 10:19
×
×
×
×