eur:
414.78
usd:
400.14
bux:
78665.14
2024. december 19. csütörtök Viola

A Facebook cenzúrázza a híreket?

A Guardianhez kiszivárgott belső Facebook-dokumentumok szerint a közösségi oldalak szerkesztői döntik el, hogy a felhasználók milyen hírportálok tartalmait lássák gyakrabban az üzenőfalukon. A Facebook ugyan cáfolja, hogy nemcsak a lájkok és a megosztások alapján rangsorolja a híreket, hanem akár más, adott esetben üzleti vagy politikai szempontok szerint is, Forgács Mariann, a Be Social ügyvezető szakértője az InfoRádiónak nyilatkozva azonban tényként kezeli, hogy a Facebook minden eszközzel egyeduralomra tör a tömegkommunikációban.

„A Facebook nagyon sokat változott, fejlődött az elmúlt időszakban. Kezdetben arra használtuk, hogy megkeressük régi ismerőseinket, aztán szépen lassan beszivárgott az életünk minden egyes területére: befolyásolja a hírfogyasztásunkat, azt, hogy milyen eseményre menjünk el, sőt, még a világnézetünkre is hatással van” – mutatott rá Forgács Mariann.

A szakértő hozzátette, hogy a Facebook természetesen ezt teljesen tudatosan teszi, hiszen üzleti vállalkozás, amiből előbb vagy utóbb szeretne pénzt látni, pénztermelő gépezetet működtetni.

„Maga Zuckerberg is többször elmondta, hogy a Facebook egy őrült nagy hatalom és akár fegyver is, ha nem megfelelően használjuk. Adott esetben én azt is elképzelhetőnek tartom, hogy valóban szerkesztők dolgoznak azon, milyen hírek jelennek meg előttünk a hírfolyamban. Ezt is fenntartással kell kezelni, tudatosan kell használni. Ne üljünk oda a Facebook-hírfolyamunk elé és ne higgyük el azt, hogy az igenis úgy van a világban, ahogy a Facebookon látható, hanem járjunk egy picit után és gondoljuk végig: miért lehetnek ott azok a hírek” - ajánlotta a Be Social ügyvezetője.

Azt, hogy mit látunk a hírfolyamban, befolyásolják a keresési előzmények, a korábbi interneten történt cselekedeteink. Ez ugyanúgy zajlik, mint a Google keresésben. Ott komoly algoritmusok futnak le háttérben, aminek alapján a felhasználó a számára legrelevánsabb találatokat fogja kapni, és persze azt, ami a Google-nek a legjobb, amiért ő pénzt kap – magyarázta a szakértő.

Ma már szó nincs arról, hogy valakinek az üzenőfalán csak az jelenik meg, amit az illető előszeretettel lájkol vagy megoszt, ebbe bizony mások is beleszólnak – mutatott rá, hozzátéve: természetesen befolyásolják a hírfogyasztási szokások, illetve a Facebookon tett cselekedetek, hogy mi jelenik meg a hírfolyamban. Hiszen az a cél a sor legvégén, hogy minél több ember minél több időt töltsön a Facebookon.

„Ma már internetezni nem azt jelenti, hogy a világhálón böngészünk, hanem mindent a Facebookra szeretnének behúzni. Tehát ott fogyasszunk hírt, ott játsszunk, ott csevegjünk, ott intézzük a munkával kapcsolatos dolgainkat, sőt még ügyfélszolgálatokat is ott működtetnek. A fontos az, hogy ne internetezzünk, hanem facebookozzunk” - mutatott rá Forgács Mariann.

A Facebook ugyanakkor még nem mondja azt, hogy felfalja a médiát, hanem azt, hogy közösen, egymást támogatva, lehetőségeket biztosít a különböző médiumoknak a híreik megjelenítésére.

A szakértő szerint a felhasználók körül valószínűleg kialakulhat egyfajta véleménybuborék, de a felhasználóknak ebben csak pici szerepük van, mert a nagy többség nem tudatosan használja ezt az eszközt. Csak leül a gép elé, bejelentkezik és megnézi, hogy mi van a hírfolyamában. Nagyon ritkán fordul az elő, hogy vagy igazán tudatos felhasználónak kell ahhoz lenni, hogy valaki tudja: az az adott klikk eltüntethető vagy netán lehet a beállításokon is változtatni. Nagyon sok esetben ezt nem teszik meg, hanem azt fogyasztják, amit kapnak. De ez ugyanígy működik más csatornák esetében is.

„Mindenesetre tény, hogy egyre nő a szerkesztőknek, az algoritmusnak és mindenféle beállításoknak a szerepe. A Google példáján látszik, hogy amikor már valamennyire ismerik a szakemberek azt az algoritmust, aminek alapján például a találati lista felépül, akkor újra változtatnak rajta, mondván, hogy a felhasználói szokásokat alapul véve minél jobb találati arányokat tudjanak biztosítani a keresések során. Ugyanígy működik ez szerintem a Facebooknál is: folyamatosan változtatnak rajta, alakítanak, egyrészt azért, hogy jobb legyen az élmény, másrészt azért, hogy kiismerhetetlen legyen és ezzel biztosítsák az ideális pozíciójukat” - mondta Forgács Mariann.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Hankó Balázs: brüsszeli helytartókat akarnak kinevezni a magyar egyetemek élére

A külföldi és a hazai ösztöndíjak helyzetéről, a kollégiumi férőhelyek növelésének tervéről, ezen belül a Diákvárosról, továbbá a fiatalok életét könnyítő hitelekről és a kultúra finanszírozási rendszeréről is beszélt Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter az InfoRádió Aréna című műsorában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.19. csütörtök, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Megnevezték Kirillov merénylőjét

Megnevezték Kirillov merénylőjét

Az orosz hatóságok megnevezték azt az elfogott üzbég férfit, akit Igor Kirillov tábornok meggyilkolásával gyanúsítanak.  Igor Kirillov altábornaggyal, az orosz fegyveres erők sugár-, vegyi és biológiai védelmi erőinek vezetőjével, valamint asszisztensével egy robogóba rejtett pokolgép végzett kedden Moszkvában a ház előtt, amelyben lakott.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×