eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Az OceanGate Expeditions által 2023. június 20-án közreadott, dátummegjelölés nélküli kép a Titan elnevezésű merülőhajójukról. A Titan június 18-án indult útnak a Titanic roncsaihoz, de a Polar Prince kanadai jégtörő kutatóhajó, amelyről a Titant a vízbe bocsátották, a merülőhajó indulása után egy óra 45 perccel elveszítette vele a kapcsolatot. A Titán fedélzetén öten tartózkodnak, köztük van Hamish Harding brit milliárdos, valamint családja közleménye szerint egy pakisztáni származású Nagy-Britanniában élő üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia is.
Nyitókép: MTI/AP/OceanGate Expeditions

Új elmélet a Titán katasztrófájáról – miközben ismét a mélybe merülne egy milliárdos

Egy évvel ezelőtt szenvedett végzetes katasztrófát a Titanic roncsaihoz leereszkedő Titán, de egy milliárdos most új merülést tervez. Az ingatlancézár azt akarja bebizonyítani, hogy biztonságosak a mini-tengeralattjárók.

Larry Connor ohiói milliárdos 19 millió dollárból építtet egy kétszemélyes batiszkáfot, amely leviszi majd a mintegy 3800 mélyen fekvő óceánjáró roncsához.

Az OceanGate nevű cég Titán névre keresztelt merülőhajója tavaly, 45 perccel az indulás után „robbant be” – amikor szétroppantotta a hatalmas nyomás. A cég benne utazó alapítója, Stockton Rush, Paul-Henri Nargeolet óceánkutató, valamint a fiát, Sulemant egy különleges utazásra beszervező vállalkozó, Shahzada Dawood szörnyethalt. Az OceanGate majdnem 250 ezer dollárt kért fejenként az útért, de a katasztrófa és a megindult vizsgálat miatt felfüggesztette a merüléseket.

Connor ezért meglepetést keltett, amikor mindössze egy évvel a Titán balesete után közölte, hogy le akar merülni egy batiszkáffal a Titanichoz.

Bizonyítási vágy

Rob McCallun „Titanic-túravezető” azt mondta a Mirror című brit lapnak: az ingatlanvállalkozó be akarja bizonyítani, hogy biztonságos az ágazat.

„Larry már lemerült a Mariana-árok két legmélyebb részére, a Challenger-mélységbe és a Sirena-mélységbe. Tudja, mennyi tudományos ismeret, milyen hatalmas mérnöki tudás és minőség-ellenőrzés szükséges ahhoz, hogy tengeralattjárónak minősített eszközt építsenek.

A Titán-katasztrófa után meg akarja mutatni, hogy igenis lehet biztonságos batiszkáfokat építeni, amelyek bármely mélységbe lemerülnek”.

– mondta a szakértő.

Az új búvárhajó a Triton 4000/2 Abyssal Explorer nevet kapta. A 4000 a névben arra a mélységre utal, amelyet el tud érni, ami valamivel több, mint amilyen mélyen a Titanic nyugszik (3800 méter).

Az új tengeralattjárót a világ legmélyebbre merülő akril búvárhajójaként reklámozzák, amely forradalmi "sirályszárny-kialakítással" rendelkezik. Ez teszi lehetővé, hogy könnyedén manőverezzen a mélységben – írta róla az Independent.

Az OceanGate maga által is „kísérletinek nevezett” tengeralattjárójával ellentétben a Tritonok rendelkeznek biztonsági hitelesítéssel, beleértve a Triton 36000/2-t. Ez a merülő hajó az egyetlen teljes mértékben akkreditált tengeralattjáró, amely képes elérni a teljes óceáni mélységet.

Az új eszközről és gazdájáról azonban sok mém is megjelent, az internetezők egy része láthatóan nincs elragadtatva egy újabb milliárdos játékszerétől.

Beköszöntött „a felfedezések aranykora”

A szétroppant Titánon utazó Harding és Nargeolet az Explorers Club (a Felfedezők Klubja) nevű, mélységi óceánt kutató szervezet tagjai voltak. Barátaik szerint – ha életben lennének – ők is azt szeretnék, hogy folytatódjanak a merülések.

„Személyesen mélyen megrázott bennünket a dolog – mondta Richard Garriott, a szervezet elnöke. – Nemcsak a merülőket ismerjük, de a korábbi búvárokat, technikai személyzetet, akik a hajókon dolgoztak, mert vagy tagok voltak, vagy közeli ismerőseink.”

Garriott szerint most jött el a felfedezések aranykora – köszönhetően a technológiai fejlődésnek – és azt még a Titán tragédiája sem homályosíthatja el.

A baleset nyomán még fontosabbá vált a biztonsági szabályok betartása és a szigorú tesztelés. Connornak, a Titanichoz vágyó milliárdosnak így valószínűleg választ kell adnia, hogyan fogják jobban garantálni a biztonságot.

A Titán-baleset kapcsán napvilágra került, hogy a cég volt üzemeltetési igazgatója beperelte a vállalatot, mert elbocsátották, miután biztonsági aggályokat fogalmazott meg a tengeralattjáró testét alkotó kompozit anyag miatt. Stockton Rush cégalapító azonban úgy vélte, az jobb volt, mint más anyagok. Az sem keltett túl sok bizalmat, hogy a szerkezetet egy az Amazon-webáruházban kapható videojáték-irányítóval vezérelték.

Új tudományos elmélet a katasztrófáról

A Titánnal kapcsolatban néhány hete megjelent egy újabb teória. E szerint úgynevezett „mikrodeformáció” okozhatta a tragédiát.

A korai berobbanás lehetséges kiváltó okáról szóló tudományos cikk a PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) című szaklapban jelent meg. A Houstoni Egyetem kutatói szerint a hajótesten keletkezett mikrodeformáció volt az az esemény, amely miatt gyorsan összegyűrődhetett és szétszakadhatott a batiszkáf a hatalmas nyomás alatt.

A tudósok azt kutatták, hogy vékony falú építmények felületén található apró hibák hogyan okozhatnak károsodást.

„A Titán teste azért törhetett szét, mert az anyag, amiből építették, a számos korábbi merülés során károsodást szenvedett el”

– mondta Roberto Ballarini kutatásvezető mérnökprofesszor.

"A Titán hajótestének anyaga szénszálas kompozit volt. Köztudott, hogy az ilyen kompozitok szálai nyomóterhelés alatt hajlamosak a mikrodeformációra, és leválhatnak az őket körülvevő kötőanyagról – fogalmazott. – Ha a Titán burkolata ilyen sérüléseket szenvedett, miközben a merülések során extrém nyomásnak volt kitéve, akkor a burkolat merevsége és szilárdsága jelentősen csökkenhetett, és a gyártás során elkerülhetetlenül előforduló geometriai tökéletlenségekkel együtt ezek hozzájárulhattak a deformáció okozta berobbanáshoz."

A kutatók számítógépes szimuláció segítségével megjósolták a tökéletlenségeket tartalmazó hajótest átlagos, deformációval szembeni ellenállását, ami potenciálisan választ adhat a Titán hirtelen összeroppanására.

„Olyan egyenleteket dolgoztunk ki, amelyek lehetővé teszik, hogy az érintett paraméterek, köztük a tökéletlenségeik formája és eloszlása alapján megjósoljuk a szerkezetek ellenállását. A tökéletlenségeket leíró paraméterek ismeretében a szimulációk eredményeinek felhasználásával felállított egyenletek kiadják a szerkezetek átlagos ellenállását a deformációval szemben" – tette hozzá a professzor.

„Nem szabad elfelejteni, hogy egy szerkezet meghajlással szembeni ellenállását befolyásolja annak az anyagnak a szilárdsága és merevsége is, amelyből készült. A véletlenszerűségnek mélyreható következményei vannak a hajótestnek a deformációs nyomással szembeni ellenállására" – mondta a kutató.

Közben június közepén az amerikai parti őrség azt mondta:

a Titán-katasztrófa okait kutató vizsgálat hosszabb ideig fog tartani, mint tervezték.

„Ez egy összetett tevékenység, szorosan együttműködünk hazai és külföldi partnereinkkel, hogy átfogó választ tudjunk adni az incidensről” – áll a közleményben. Az eredeti határidő szerint egy éven belül, azaz idén június 19-ig kellett volna kiadni a jelentést.

Címlapról ajánljuk
Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×