Az idén február 10-re esik a hagyományosan heteken át ünnepelt kínai újév, avagy Holdújév, és hivatalosan pénteken startolt az utazási időszak.
#GTGraphic: The 40-day 2024 #SpringFestival travel rush begins on January 26. China is expected to witness a record-high 9 billion passenger trips during the Chinese New Year's festive period. Check out the graphics for more insights! pic.twitter.com/9qprCq7Psr
— Global Times (@globaltimesnews) January 26, 2024
Szokás szerint ilyenkor kínaiak milliói indulnak útnak családlátogatásra a hatalmas országban, így azok a migráns munkások is, akik az egykori Középső Birodalomnak az otthontól valamely távoli szegletében dolgoznak. Ez a világ évente ismétlődő, legnagyobb migrációs hulláma.
Tavaly épphogy törölték a szigorú pandémiás korlátozásokat az ünnep előtt. Talán ennek is betudható, hogy akkor „csak” 4,7 milliárd utat bonyolítottak le a kínaiak. Az idén már megjött a bátorság és a kedv is, így a becslés az, hogy kilencmilliárd utazásra lehet számítani. Az Air China légitársaság bejelentette, hogy a negyven napos időszakban napi extra 1700 járatot indít.
Repülők, vonatok, autók
Ami érdekes: a már beindult utazási őrület közepette sok lesz az autós út – Li Jang helyettes közlekedési miniszter szerint 7,2 milliárd. Vonattal az ünnepi időszakban „mindössze” 480 millió utat bonyolítanak majd le, de ez 38 százalékos ugrás a tavalyi évhez, és 18 százalékos növekedés a pandémia előtti, 2019-hez képest.
Szintén javuló tendenciát mutat a légiközlekedés: körülbelül 80 millió extra útra számítanak az idén. Ez 9,8 százalékos növekmény 2019-hez képest.
A sanghaji reptéren viszont több mint 57, a pekingin pedig 60 százalékkal emelkedik meg a forgalom.
News report: First day of Chinese New Year, a dance of "Punning Yingge" (普宁英歌) will travel to London, UK for performance. have you ever heard a dance called "Punning Yingge" ? people also call it "War Dance" or "Hero's Song". first enjoy a video, next will tell you more. pic.twitter.com/FdDLo8TK8l
— tomahawk (@tomahawk3212) January 25, 2024
Van jegy, felárért
A Reuters tudósítása arra utal, hogy nem könnyű jegyhez jutni. A hírügynökség idézi Miranda Kuót, a 2023-as Ázsia-játékokat rendező, Hangcsou város egyik technológiai cégének 25 éves grafikusát, akinek sikerült jegyet vennie a Csinanba tartó gyorsvasútra, de csak úgy, hogy 13 százalékos felárat fizetett.
„Az idén nehéz jegyhez jutni, szinte egyetlen kollégámnak sem sikerült. Sokan még mindig várólistán vannak”
– mondta.
A kínaiak a pandémia után elkezdtek kimerészkedni külföldre, légitársaságaik 2500 új járatot indítanak a Holdújévre, és a trip.com oldal becslései szerint tízszer annyi utat bonyolítanak le – főleg Thaiföldre, Japánba és Dél-Koreába –, mint tavaly ilyenkor.
A hazai kedvelt célpontok között van az orosz templommal és konyhával is rendelkező „jégszobrok városa”, az északi Harbin, valamint a délen fekvő Szanja.
NEW RECIPE: Pork Dumplings with 6 Secrets to Max Juiciness and Flavour!
— Pailin Chongchitnant (@HotThaiKitchen) February 10, 2021
A bit early in case some of you still need ideas and recipes for Chinese New Year. *Secrets apply to any dumpling, so will work with your existing recipe ?. Watch video here: https://t.co/1hhGQKuP7K pic.twitter.com/CBuJzs21Fy
A turizmus nem gyógyír a gazdaság bajaira
Kínába ugyanakkor kevesebb külföldi turista utazik, mint a pandémia előtt – az egyik iroda például azt mondta a Visaguide című oldalnak, hogy csak a korábbi utasszám 35-40 százalékát tudja produkálni.
A turizmus felpörgetése érdekében Peking kölcsönös vízummentességi szerződést kötött Thaifölddel, amely várhatóan márciusban lép érvénybe és egy sor további délkelet-ázsiai országgal is. A South China Morning Post című hongkongi lap szerint az utazások infúzióként hatnak a szállodai, valamint a vendéglátó ágazatoknak is, de csak „rövidtávú megoldást jelentenek, és nem tudnak egész évre szóló lendületet adni”.
Közgazdászok szerint Kínának a most zajló ingatlanpiaci válságra és a magáncégek támogatására kell koncentrálnia.
„Tavaly, a pandémiát követően, sajátos módon a fogyasztás adta az 5,5 százalékos GDP-növekedés 82,5 százalékát. Az idén azonban ez visszaesik a normális 60 százalékra” – mondta Lian Ping, a Vezető Kínai Közgazdászok Fóruma nevű szervezet vezérigazgatója. „A gazdasági növekedés jobbára a magánszektor reformjától, a kockázatok csökkentésétől és az ingatlanágazat stabilizálásától függ” – tette hozzá.
Minderre rátesz még egy lapáttal az is, hogy a geopolitikai bizonytalanság közepette gyenge marad az idén a kínai export.