Louisiana partvidékének élővilága különösen gazdag, de a DeepWater Horizon-katasztrófa nyomán a tengerbe ömlött olaj most túlélését fenyegeti. Annak ellenére, hogy hatóságok úszó gátakkal próbálták védeni a lápvidéket, az olajszennyezés elérte a területet.
Miközben a washingtoni szövetségi hatóságok azzal fenyegetőznek, hogy átveszik az irányítást a sérült olajcsap elzárásáért folytatott akcióban, környezetvédelmi illetékesek kétségbeesetten próbálják kitalálni, hogyan csökkentsék a károkat.
A kézenfekvő megoldás a lápvidéken indított agresszív kármentesítő akció lenne. Ez azonban még több kárt okozna - mondják szakértők. Például felgyújthatnák a szennyezett növényzetet. Egy másik megoldás, hogy elárasszák a vidéket, abban a hitben, hogy a tenger majd elmossa a szennyezést. A harmadik, pedig, hogy a természetre hagyják, hogy lebontsa a mérgező anyagot.
A hatóságok félnek, hogy Texas és Florida partvidékét is elérheti a szennyezés. Louisiana egyik part menti szigetét, a pelikánok kedvelt költőhelyét például olajjal borított madarakat és fészkeket láttak.
A nyersanyag hamarosan megölheti a növényeket is, amelyek pedig fontosak a halászok megélhetését biztosító ökoszisztéma számára, és ütközőzónaként is szolgálnak az Óceán felől érkező hurrikánok idején.
Közben, becslések szerint akár 5000 hordónyi olaj szivároghat naponta a sérült csövekből a tengerbe. A BP kisebb flottillát vezényelt a volt olajtorony helyére. Négy anyahajó, négy távirányítású tengeralattjáró, egy sor másik hajó próbálja leállítani a szennyezést.
Egyrészt egy kisebb csövet illesztettek a sérült csőbe és innen szívják ki az olajat. A feladat nem könnyű, mert ha túl erősen szivattyúznak, akkor az olaj nyomása kicsaphatja a csövet. Ha túl gyengén, akkor túl sok olaj ömlene ki.
A mentesítők másik csapata közben azon ügyködik, hogy törmelékkel betömje a csapot. Ez akkor sikerülhet, ha annyi anyagot sikerül bejuttatni a furatba, amit a 4000 méter mélyen lévő olaj már nem tud visszanyomni.
Közben az Obama-kormányzat egyre nagyobb nyomást gyakorol a BP olajcégre. Két miniszter is a helyszínre utazik és a vállalatot figyelmeztették: az amerikai szövetségi kormány átveheti tőle a kárelhárítási munkálatokat.
Csakhogy Washingtonban is kénytelenek elismerni: egyedül a BP-nek és az olajiparnak van meg a szakértelme ahhoz, hogy leállítsa a szivárgást.
Ezért állt le a Déli pályaudvar