Hétfőn reggel Ferihegyről három járat nem indult el Anglia felé a szigetország fölött terjengő vulkáni hamufelhő miatt. Nagy-Britannia két legforgalmasabb légikikötőjében, a Heathrow-n és Gatwickon később megindult a részleges forgalom.
Gatwick repülőterének az indulási kifutókat nem érinti a felhő, a leszállópályákat azonban beárnyékolja, tehát egyelőre nem fogadnak járatokat. Heathrow-n az óránkénti negyvenkét járat helyett kényszerűségből harmincra csökkentették a forgalmat.
Hétfőn reggel hat óra után Hollandia fölé sodródott a hamufelhő, nyolc órára leállt Amszterdam, Rotterdam és Groningen repülőtereinek a működése. Az amszterdami Schipol, Európa harmadik legjelentősebb teherszállítási légikikötője egy időre megbénult.
A Virgin Atlantic társaság elnöke, Sir Richard Branson ingerült nyilatkozatot tett annak hallatán, hogy a manchesteri repülőtér forgalmának leállítása miatt nyolcezer jegytulajdonos nem tudott elutazni. Szerinte azonnal felül kellene vizsgálni, tényleg fenyegeti-e veszély az utasok biztonságát és a repülőgépmotorok épségét.
Richard Branson úgy látja, hogy túlzott az óvatosság, s ez nagy kárt okoz a gazdaságnak, rengeteg bosszúságot az utazni kívánóknak. Persze, Sir Richard vesztesége nem olyan nagy, mint másoké, mert a szigetország nagy részén a privatizálás után az ő tulajdonába került vonatok járnak, méghozzá a légiforgalmi kiesés következtében száz százalékos kihasználtsággal.
A British Airways és az Easyjet szintén a szabályzás felülvizsgálatát kéri. Április hó folyamán hat napra bénult meg az európai légi forgalom, több mint százezer járatot töröltek a hamufelhő miatt. A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség szerint összesen 1,7 milliárd dollár volt a bevételkiesés, tehát felvetődik a kérdés: nem túlzott-e az óvatosság?
A repülési tilalmat elrendelő hatóság most tárgyalásba kezdett a nagy gyártó vállalatok konstruktőreivel, hogy megállapítsa, mekkora vulkáni légszennyeződést viselnek el a hajtómotorok. Közben az Eyjafjöll vulkán újabb hamutömegeket lövellt ki kráteréből, hét és fél kilométer magasra és működése nem látszik csillapodni.
Ezért állt le a Déli pályaudvar