2008 és 2009 az amerikai autóipar hanyatlásának híreitől volt hangos. A munkahelyeiket elvesztő fogyasztók felhagytak az autóvásárlással, akinek még volt pénze, az pedig kisebb fogyasztású kocsit akart a bizonytalan jövő miatt.
A detroiti hármak néven ismert gyártók közül a Chrysler és a General Motors többször a tönk szélére került, és hónapokon át nem volt világos, kimenti őket-e az amerikai állam. Végül a Washington dollár milliárdokat pumpált beléjük, sőt, egyikükben résztulajdonossá vált.
A krízis a Fordot is megtépázta, de a cég elkerülte azt, hogy például General Motorshoz hasonlóan csődvédelmet kérjen. A most kiadott tavalyi adatok szerint pedig 2009 volt az első év, amelyet nyereséggel zárt. A közel hárommilliárd dolláros profitot úgy érte el, hogy az amerikai kontinensen és Európában a válság ellenére növelni tudta eladásait.
Alan Mulally vezérigazgató elismerte, hogy továbbra is fennállnak még veszélyek. Például a Ford kínai üzemében le kellett állítani egy teherautó gyártását. Az ok: a gázpedálokat ugyanaz a beszállító gyártja, mint a pedál problémája miatt visszahívott Toyota modellekben. Ennek nyomán - és a jó pénzügyi hírek ellenére - csökkent a Ford-papírok értéke.
Mindennek ellenére a cég teljesítménye figyelemre méltó, különösen azért, mert amikor 2006-ban elkezdtek gyülekezni a viharfelhők, a vállalatot még a három nagy gyártó közül a leggyengébbnek tartották. A tavalyi év négy negyedévéből háromban már nyereséget termelt vállalat.
Autóipari elemzők ugyanakkor figyelmeztetnek: a cégnek autóhitel ága segítségével sikerült profitot termelnie. 2010-ben azonban már arra számítanak, hogy a gazdasági növekedés, az alacsonyabb költségek, és a várhatóan magasabb eladási árak miatt tovább növekszik a cég nyeresége. A 2005-ös eladási szintet azonban még nem sikerül elérni. A válság előtti évben 15 millió autót adott el a vállalat, az idén várhatóan ennél két és fél millióval kevesebbet.