eur:
392.88
usd:
366.44
bux:
66129.26
2024. április 26. péntek Ervin

Egyedül is kimászott a gödörből a Ford

Négy év után ismét nyereséges a Ford autógyártó cég. Míg két másik nagy amerikai versenytársa, a Chrysler és a General Motors majdnem csődbe ment, a Ford saját erejéből próbálta átvészelni a válságot.

2008 és 2009 az amerikai autóipar hanyatlásának híreitől volt hangos. A munkahelyeiket elvesztő fogyasztók felhagytak az autóvásárlással, akinek még volt pénze, az pedig kisebb fogyasztású kocsit akart a bizonytalan jövő miatt.

A detroiti hármak néven ismert gyártók közül a Chrysler és a General Motors többször a tönk szélére került, és hónapokon át nem volt világos, kimenti őket-e az amerikai állam. Végül a Washington dollár milliárdokat pumpált beléjük, sőt, egyikükben résztulajdonossá vált.

A krízis a Fordot is megtépázta, de a cég elkerülte azt, hogy például General Motorshoz hasonlóan csődvédelmet kérjen. A most kiadott tavalyi adatok szerint pedig 2009 volt az első év, amelyet nyereséggel zárt. A közel hárommilliárd dolláros profitot úgy érte el, hogy az amerikai kontinensen és Európában a válság ellenére növelni tudta eladásait.

Alan Mulally vezérigazgató elismerte, hogy továbbra is fennállnak még veszélyek. Például a Ford kínai üzemében le kellett állítani egy teherautó gyártását. Az ok: a gázpedálokat ugyanaz a beszállító gyártja, mint a pedál problémája miatt visszahívott Toyota modellekben. Ennek nyomán - és a jó pénzügyi hírek ellenére - csökkent a Ford-papírok értéke.

Mindennek ellenére a cég teljesítménye figyelemre méltó, különösen azért, mert amikor 2006-ban elkezdtek gyülekezni a viharfelhők, a vállalatot még a három nagy gyártó közül a leggyengébbnek tartották. A tavalyi év négy negyedévéből háromban már nyereséget termelt vállalat.

Autóipari elemzők ugyanakkor figyelmeztetnek: a cégnek autóhitel ága segítségével sikerült profitot termelnie. 2010-ben azonban már arra számítanak, hogy a gazdasági növekedés, az alacsonyabb költségek, és a várhatóan magasabb eladási árak miatt tovább növekszik a cég nyeresége. A 2005-ös eladási szintet azonban még nem sikerül elérni. A válság előtti évben 15 millió autót adott el a vállalat, az idén várhatóan ennél két és fél millióval kevesebbet.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Gazdasági elemzők az Arénában: a „másnaposság” után hamarosan dinamikus pályára állhat a magyar gazdaság

Nagyjából a Magyar Nemzeti Bank várakozásainak megfelelő adatokat vár idén a magyar gazdaságtól Isépy Tamás, a Századvég makrogazdasági üzletágvezetője és Madár István, a Portfolio vezető makrogazdasági elemzője. Úgy vélik, az elmúlt időszak gazdasági válságainak egyik legfőbb tapasztalata, hogy sokkal több váratlan helyzetre kell felkészülnie a világnak.

Bóka János az Arénában: igazodás vagy újraegyesítés, ez az unió nagy kérdése

Mi az Európai Uniót egy szerződéses alapokon nyugvó szabályrendszerre épülő együttműködésnek tekintjük, ebbe az állandó közös hitelfelvétel, a közös eladósodás, a fiskális föderalizmus nem fér bele – mondta Bóka János az InfoRádió Aréna című műsorában. Az európai uniós ügyekért felelős miniszter beszélt az EP-választás tétéjéről, az unió jövőjéről és az EU-tagság húszéves mérlegéről is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.26. péntek, 18:00
Balczó Barnabás
a Magyar Posta vezérigazgatója
Paks II.-vezér: változhat a kulcsrakész ár, a kínaiak is megjelenhetnek a beruházás körül

Paks II.-vezér: változhat a kulcsrakész ár, a kínaiak is megjelenhetnek a beruházás körül

A 12,5 milliárd eurós kulcsrakész ár "továbbra is érvényben van" az orosz fővállalkozóval, de "ha a nyugat-európai atomerőmű építkezésekre nézek, akkor a tervezett költségeket még soha, sehol nem tudták tartani, ezért felelőtlenség lenne most többet mondanom" – jelentette ki a Portfolio-nak adott exkluzív nagyinterjúban Jákli Gergely. A Paks II. Zrt. vezérigazgatója utalt rá, hogy a paksihoz hasonlóan a legtöbb erőmű építés "ilyen kulcsrakész szerződésben valósul meg, ennek ellenére folyamatosan drágulnak"; igaz hozzátette: "a Paks II. esetében nem kapkodnék, nem spekulálnék erre". Elárulta: "folyamatban van a kivitelezési szerződés egyes pontjainak a felülvizsgálata és módosítása", és konstruktívak a tárgyalások az oroszokkal, akárcsak az Európai Bizottsággal; munkaszervezési és egyéb tapasztalatok miatt pedig akár a kínaiak is megjelenhetnek a projekt körül. Azt vázolta: "rövid távon megoldódhat" az irányítástechnika körüli, a német kormány blokkolásából adódó helyzet, és leszögezte: se a projektet, se az orosz hitelszerződést nem szankcionálja semmi, illetve az orosz fővállalkozó is ki tudja fizetni a beszállítókat. Hangsúlyozta: a Paks I.-nél nem történt semmilyen elmozdulás a mellette kiásott új gödör miatt, és a megépített résfal csökkenti ennek a jövőbeli kockázatát. A Duna vízhozamával és a hűtővízzel kapcsolatos aggodalmakat műszakilag kezelhetőnek mondta, a Paks I. és Paks II. párhuzamos működésének brüsszeli engedélyezése kapcsán pedig bizakodását érzékeltette. Azt is rögzítette: "lesz első betonöntés év végéig", és a két új blokk "a 2030-as évek elején" már termelni fog. A minapi interjú során Paks II. gigantikus gödrében is jártunk, ahol óriási gépeket láttunk, a megörökített fényképeket ebben a különleges képgalériában mutatjuk be.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×