2024. április 28. vasárnap Valéria

Nyomába sem ér a nagy fehér cápa a T. rexnek

A húsevő dinoszauruszok négyféle technikát alkalmaztak a zsákmány szétmarcangolására - derítették ki brit paleontológusok, akik kutatásaikról a Proceedings of the Royal Society B című folyóiratban számoltak be.

A tudósok megállapítása szerint a harapás ereje hátráltatta a falatozás gyorsaságát. A ragadozó őshüllők között voltak olyanok, amelyek gyorsan csipegettek, apró falatkákat kitépve a zsákmányból, és akadtak olyan "szakavatott" harapók, mint Tyrannosaurus rex, az Allosauridae- és a Ceratosauridae-család tagjai, vagy az olyan papagájszerű dinoszauruszok, mint amilyen a Citipati volt: ezek nagy erővel mélyesztették fogaikat a prédába, ám lassabban falatoztak. E dinoszauruszoknak más ősgyíkokhoz képest kevés volt a foguk, ez azonban nem hátráltatta őket, ha le kellett harapniuk a préda fejét - olvasható a Discovery News hírei között.

"A nagy harapáserővel bírók igen hatékonyan működtették állkapcsaikat, annak ellenére, hogy kevés fog sorakozott állkapcsukban" - magyarázta a tanulmány vezető szerzője Manabu Sakamoto, a Bristoli Egyetem paleontológusa.

A tudósok különböző húsevő dinoszaurusz esetében kísérelték meg az izomerő, az állkapcsok formája, valamint a fogazat alapján kiszámítani a harapás során kifejtett erőt. A paleontológusok szerint a legprimitívebb harapási technikával a legkorábbi dinoszauruszok közé tartozó, közepes méretű, két lábon járó Herrerasaurus, a 2,9 tonnás, 11,5-13,5 méteres Carcharodontosaurus (a "cápagyík") és a 160 millió évvel ezelőtt élt "szarvasgyík", az 1,4 tonnás, 6 méter hosszú Ceratosaurus rendelkezett. Esetükben a hátsó fogakra jutott a munka dandárja.

A legfurább módon az egyik legősibb ismert dinoszaurusznem, a 215 millió évvel ezelőtt élt, kisméretű, két lábon járó Coelophysis ("üreges forma"), valamint a Megapnosaurus (korábban Syntarsus), azaz a "nagy halott gyík" rágott. Elülső fogaik és az azokat tartó csontszerkezet túl gyengék voltak, nagy erőkifejtésre csupán a hátsó fogaik voltak alkalmasak.

A "struccszerű" dinoszauruszok, mint amilyen a "gyors rabló", azaz a Velociraptor, csupán kis erőkifejtésre voltak képesek, apró darabkákat csíptek ki a zsákmányból. "Az erőtlenséget gyorsaságukkal kompenzálták" - magyarázta Manabu Sakamoto.

Velociraptorként csipegetett a legkorábbi és legprimitívebb madár, az Archaeopteryx is.

És a bajnok....

A kutatás során a tudósok azt is vizsgálták, hogy azonos módon haraptak-e a "rokonságban" lévő dinoszauruszok. Az esetek többségében megfigyelhető volt a hasonlatosság, ami a különböző harapási módok örökletes voltára enged következtetni.

Természetesen akadtak a szabályt erősítő kivételek is. Így a "családtörténet" alapján nem lehetett megjósolni, hogy milyen harapási technikával rendelkezett a papagájcsőrű Oviraptor, azaz "tojásrabló", valamint a "kaszáló gyík", a Therezinosaurus, amely úgy nézett ki, mintha a lajhár, a gyík és a madár kereszteződéséből jött volna létre. A rokonság viszonylag gyengén, ám gyorsan harapdálta a zsákmányt, míg a "tojásrabló" és a "kaszáló gyík" lassan, ám annál alaposabban harapott. "Valószínűleg a törzsfejlődés során így alkalmazkodtak a megváltozott körülményekhez" - emelte ki a paleontológus.

Stephen Wroe, a Dél-Walesi Egyetem kutatója nemrég közölt tanulmányában azt állapította meg, hogy a Tyrannosaurus rex harapáskor 3,1 tonna erőkifejtésre volt képes, vagyis jelentősen túlszárnyalta "kortársunkat", a világ legnagyobbra növő halát, a nagy fehércápát (Carcharodon carcharias). Wroe szerint azonban az abszolút "harapásbajnok" a valaha élt legnagyobb ragadozóhal, a Carcharodon megalodon lehetett, amely a nagy fehércápa testsúlyának harmincszorosával bírt, és állkapcsai összezárásakor 18,2 tonnás erőkifejtésre volt képes.

A fejlett országokban trend lett az otthoni munkavégzés, idehaza más a helyzet

Az Európai Unióban a foglalkoztatottak 22,5 százaléka, míg Magyarországon 10,6 százalék dolgozott otthonról 2022-ben – derült ki az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzéséből. A tanulmány szerzője, Erdélyi Dóra az InfoRádióban elmondta: minél fejlettebb egy ország, annál inkább jellemzőbb a home office gyakorlata.

Meglepő eredményei lettek a nagy légkonditesztnek

A Tudatos Vásárlók Egyesülete nemzetközi együttműködésben 57, Magyarországon is megvásárolható klímaberendezést tesztelt. Az eredményekről Dénes Júlia, az egyesület munkatársa beszélt az InfoRádióban.
A lengyelek a németeket hergelik, Oroszország Ukrajna gázinfrastruktúráját támadja

Lengyelország azt reméli, hogy az elmúlt napokban bejelentett nyugati támogatások hatására Németország is jelentős katonai támogatást küld majd Ukrajnába. Eközben az ukrán kormány azt jelentette, hogy az oroszok által támadás érte a Nyugatot kiszolgáló gázinfrastruktúrát, az orosz jelentések szerint pedig négy ukrán frontszakaszon is sikerült áttörniük A legfrissebb vasárnapi orosz-ukrán háborús híreink vasárnap.