eur:
413.71
usd:
392.83
bux:
78992.62
2024. november 28. csütörtök Stefánia

Az Oscar-díjak titokzatos világa

Az Oscar-díj az eredeti szándék szerint a tehetség mércéje lenne a szórakoztatóipar csillogó világában, ám a valóság ennél természetesebben sokkal prózaibb. A nagy stúdiók ugyanis nem ritkán több mint 20 millió dollárt is elköltenek a jelölést kapó filmek reklámozására és a díjról döntő akadémiai tagok meggyőzésére.

A szórakoztatóipar és a filmes világ minden bizonnyal legjelentősebb elismerése, az Oscar-díj már régóta nem csak a tehetség elismerésére szolgál. Legalább akkora gazdasági jelentősége is van a filmeket gyártó stúdiók számára, hiszen egy-egy díj akár meg is duplázhatja a film bevételeit.

Az amerikai Mozgófilmes Művészetek és Tudományok Akadémiája (Academy of Motion Picture Arts and Sciences) által odaítélt elismerés így kétségkívül a teljes filmszakma egyik legjelentősebb eseménye.

Nem véletlen tehát, hogy a nagy stúdiók (mint a Warner Bros vagy a Fox Searchlight) hatalmas összegeket, nem ritkán 24-25 millió dollárt (több mint 4,6 milliárd forintot) ölnek a jelölést megszerző filmjeik népszerűsítésébe, illetve az akadémiai tagok "meggyőzésébe".

Megtérülő befektetés

A kisebb költségvetésű, vagy kisebb stúdiókban készülő filmek (mint például idén a brit A királynő című alkotás) számára ez a verseny hihetetlenül nagy anyagi megterhelést jelent. Más kérdés, hogy ha a film Oscar-díjas lesz, akkor bőven megtérülnek a befektetések.

"A benyomásról és a tudatosításról szól minden. Az a cél, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy a filmet jelölték. A gála közvetítése pár órás publicitást biztosít a filmiparnak, és ezeket a filmeket hatalmas közönséghez juttatja el" - mondta Paul Dergar-abedian, egy, a filmek bevételeit elemző cég munkatársa.
Nem mindegy, hogy 75 vagy 135 millió dollár

"Az Amerikai szépséget például, amely 2000-ben öt Oscart nyert, fél évvel a gála előtt kezdték vetíteni az Egyesült Államokban. A gála előtt gyakorlatilag már kifutott a film, összesen 75 millió dolláros (14 milliárd 400 millió forintos) bevételt produkálva. Az Oscar-díjak gerjesztette hatalmas publicitási lehetőség nyomán azonban a film végül 135 millió dolláros (26 milliárd forintos) bevétellel zárt" - emlékeztetett a Media by Numbers munkatársa.

Paul Dergar-abedian szerint ha a film nem kapott volna Oscar-díjat, akkor valószínűleg az eredeti 75 millió dolláros bevétellel zárta volna pályafutását.

Egy közelebbi példa az idén jelölt A család kicsi kincse, amelynek stúdiója, a Fox Searchlight több millió dollárt költött a film népszerűsítésére. "Az összes napilapban hirdetéseket helyeztek el és rengeteg talk-showba meghívatták a színészeket" - mondta Damien Bona, az Inside Oscar (Az Oscar belülről) című könyv szerzője.

Címlapról ajánljuk

Kórházi adósságok: nincs fedezetük az intézményeknek, sorra dőlnek be a beszállítók is

Az Orvostechnikai Szövetség tájékoztatása szerint október végén 120 milliárd forint volt az egészségügyi intézményrendszer lejárt tartozásállománya, miközben idén már volt egy több mint 100 milliárdos adósságrendezés. Az Orvostechnikai Szövetség főtitkára az InfoRádióban elmondta: a kórházak a következő hetekben 40 milliárd forintos állami támogatást kapnak, ezzel azonban a fennálló adósságnak csak a kevesebb mint egyharmadára lesz fedezet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.28. csütörtök, 18:00
Demeter Szilárd
a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ elnöke
Új mélyponton a forint, két éve nem látott szinten az euró

Új mélyponton a forint, két éve nem látott szinten az euró

A forint gyengülése már reggel folytatódik, miután szerdán újabb mélypontot ért el az euróval szemben. A magyar devizát a jegybankelnök-választás körüli bizonytalanság és a globális geopolitikai helyzet, különösen az Oroszországot sújtó, a magyar gázvásárlásokat akár ellehetetlenítő szankciók is nyomás alatt tartják, miközben elemzők taktikai vásárlási lehetőségeket is látnak a magyar devizában. Délelőtt fontos, piacmozgató európai inflációs adatokra figyelünk.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×