eur:
389.21
usd:
363.88
bux:
68145.13
2024. május 2. csütörtök Zsigmond

Az Oscar-díjak titokzatos világa

Az Oscar-díj az eredeti szándék szerint a tehetség mércéje lenne a szórakoztatóipar csillogó világában, ám a valóság ennél természetesebben sokkal prózaibb. A nagy stúdiók ugyanis nem ritkán több mint 20 millió dollárt is elköltenek a jelölést kapó filmek reklámozására és a díjról döntő akadémiai tagok meggyőzésére.

A szórakoztatóipar és a filmes világ minden bizonnyal legjelentősebb elismerése, az Oscar-díj már régóta nem csak a tehetség elismerésére szolgál. Legalább akkora gazdasági jelentősége is van a filmeket gyártó stúdiók számára, hiszen egy-egy díj akár meg is duplázhatja a film bevételeit.

Az amerikai Mozgófilmes Művészetek és Tudományok Akadémiája (Academy of Motion Picture Arts and Sciences) által odaítélt elismerés így kétségkívül a teljes filmszakma egyik legjelentősebb eseménye.

Nem véletlen tehát, hogy a nagy stúdiók (mint a Warner Bros vagy a Fox Searchlight) hatalmas összegeket, nem ritkán 24-25 millió dollárt (több mint 4,6 milliárd forintot) ölnek a jelölést megszerző filmjeik népszerűsítésébe, illetve az akadémiai tagok "meggyőzésébe".

Megtérülő befektetés

A kisebb költségvetésű, vagy kisebb stúdiókban készülő filmek (mint például idén a brit A királynő című alkotás) számára ez a verseny hihetetlenül nagy anyagi megterhelést jelent. Más kérdés, hogy ha a film Oscar-díjas lesz, akkor bőven megtérülnek a befektetések.

"A benyomásról és a tudatosításról szól minden. Az a cél, hogy mindenki tisztában legyen azzal, hogy a filmet jelölték. A gála közvetítése pár órás publicitást biztosít a filmiparnak, és ezeket a filmeket hatalmas közönséghez juttatja el" - mondta Paul Dergar-abedian, egy, a filmek bevételeit elemző cég munkatársa.
Nem mindegy, hogy 75 vagy 135 millió dollár

"Az Amerikai szépséget például, amely 2000-ben öt Oscart nyert, fél évvel a gála előtt kezdték vetíteni az Egyesült Államokban. A gála előtt gyakorlatilag már kifutott a film, összesen 75 millió dolláros (14 milliárd 400 millió forintos) bevételt produkálva. Az Oscar-díjak gerjesztette hatalmas publicitási lehetőség nyomán azonban a film végül 135 millió dolláros (26 milliárd forintos) bevétellel zárt" - emlékeztetett a Media by Numbers munkatársa.

Paul Dergar-abedian szerint ha a film nem kapott volna Oscar-díjat, akkor valószínűleg az eredeti 75 millió dolláros bevétellel zárta volna pályafutását.

Egy közelebbi példa az idén jelölt A család kicsi kincse, amelynek stúdiója, a Fox Searchlight több millió dollárt költött a film népszerűsítésére. "Az összes napilapban hirdetéseket helyeztek el és rengeteg talk-showba meghívatták a színészeket" - mondta Damien Bona, az Inside Oscar (Az Oscar belülről) című könyv szerzője.

Címlapról ajánljuk
Grád Ottó: a nagyobb árcsökkenésre a gázolajnál lehet majd számítani

Grád Ottó: a nagyobb árcsökkenésre a gázolajnál lehet majd számítani

Hétfőn 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát a Mol, szombattól egy rendkívüli változással még tovább csökkennek az árak itthon. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint ez a bejelentés új helyzetet teremt a kiskereskedelmi piacon. A változáshoz valamilyen mértékben várhatóan minden töltőállomás alkalmazkodik majd és árakat csökkent - mondta az InfoRádiónak Grád Ottó.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.02. csütörtök, 18:00
Könnyid László
a Magyar Turisztikai Ügynökség főigazgatója
Mentorok segítik a fiatal vállalkozókat a GEN Z Fest-en

Mentorok segítik a fiatal vállalkozókat a GEN Z Fest-en

A Portfolio Csoport idén tavasszal is megrendezi a GEN Z Fest-et: május 9-én az Akváriumban a fókusz újra a mesterséges intelligencián, a pénzügyeken, a környezetvédelmen és a jövő kihívásain lesz. A fesztivál Delfinek között című programjában három mentor várja a fiatal felnőttek vállalkozásait és ötleteit, hogy egy 15 perces pitchet követően tanácsokkal és megoldási javaslatokkal támogassák őket. A jelentkezés holnap zárul!

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×