Nem előzmény nélküli a dolog. Már nagyon régóta csináljuk az ilyen, és ehhez hasonló filmeket. Ez most nyilván egy kicsit nagyobb sajtóvisszhangot kap, de azért a háttérben elég hosszú idő, és elég nagy munka van.
Miért most nevezték az Oscar-díjra, ha a film 2005-ös?
Mindenképpen meg akartam először próbálni, hogy hogyan viselkedik a film közönség előtt. Azt éreztük, hogy a film jó, de azért a jó és a jó között mindig van egy kis különbség. Láttam, hogy a fesztiválközönség nagyon szívesen fogadja, ezt a közönségdíjak is visszaigazolták. Sok közönségdíjat kaptunk. Akkor gondoltuk azt, hogy belevágunk ebbe, és kiküldtük Los Angelesbe. Az Oscar nevezés feltétele, hogy a film előtte menjen Los Angelesben moziműsoron. Ezt megszerveztük, bár nem megy ilyen egyszerűen, mert ehhez is pénz kell, de a stúdió rááldozta azt a pénzt, ami szükséges volt. Így jogot nyert arra a film, hogy nevezhető legyen.
Hogyan látja az Oscar esélyeket?
A legnagyobbak az ellenfelek. A Disney, a Pixar, ami a Némó nyomábant is készítette, a BlueSky, amelyik a Jégkorszakot jegyzi, és a legnagyobb amerikai filmvállalat, a National Theater of Canada. Hozzájuk képest a miénk nem egy számottevő darab, de nagyon szeretjük. Bízunk abban, hogy nem csak a filmek mögött álló stúdiók lobbi tevékenysége lesz döntő, hanem az is, hogy a filmek milyenek. Nem akarok latolgatni. Amit én tehettem, azt megtettem. Innentől kezdve a labda nem nálam van, nem is nagyon foglalkozom vele. Szerethető a film, ráadásul Amerikában jó közegre talált az álomgyárban. Egy társaságról szól, a társaság paradoxonjairól, és azt hiszem, azért is kedvelik ott különösebben, mert egy kicsit magukra ismernek benne. Van benne egy önironikus szál, de nem lehet előre megjósolni, hogy ez mennyire bántó a zsűri számára, és mennyire lesz elfogadható, kedves, ironikus.
A kecskeméti gyorshajtó kapott egy 468 ezres csekket, aztán még valamit