A változtatásokra a Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki vasúti pályán kezdődő villamosítási és felújítási munkálatok miatt van szükség, amiket ettől a dátumtól kezdi megszervezni a romániai vasúti infrastruktúrát működtető CFR SA – közölte a szóvivő. Hangsúlyozta, hogy a munkálatokért a CFR SA felel, a személyszállítási részleg csupán tudomásul veszi a korlátozásokat.
„A CFR SA kérésére és a nagyszabású munkálatokra való tekintettel december 10-étől kezdődően a CFR személyszállítási részlege a Kolozsvár–Nagyvárad vonalon nem tervez közvetlen járatokat” – mondta a szóvivő. Hozzátette, hogy a hosszú távon közlekedő vonatoknak alternatív útvonalakat biztosítanak.
Romániában december 10-én lép érvénybe az új vasúti menetrend – ami minden évben ilyenkor frissül –, a nemzetközi és belföldi járatok új útvonala ekkortól a világhálón is elérhető lesz – közölte Ada Mesesan.
Az erdélyi és partiumi városokat Budapesttel összekötő nemzetközi vonatok – amik többsége általában a Kolozsvár és Nagyvárad közötti vasúti pályán halad – alternatív útvonalakon továbbra is közlekednek,
a Brassó és Budapest, Kolozsvár és Bécs, Nagyvárad és Bécs közötti közvetlen vasúti kapcsolat megmarad
– hangsúlyozta a szóvivő.
A szóvivő az alternatív útvonalak között a Dés–Zsibó–Érmihályfalva; Tövis–Piski–Arad–Lőkösháza; Illye–Arad–Piski–Segesvár–Brassó közötti vasúti pályát említette. Az egyes nemzetközi vonatok útvonaláról nem tudott információt adni, mint mondta, még zajlik az átszervezés.
A CFR nemzetközi menetrendjén azonban ez online elérhető, és az itteni információk szerint
az elterelés több órával, néhány esetben akár a korábbi duplájára is növelheti az egyes járatok menetidejét.
A Kolozsvár és Nagyvárad közötti vasúti pálya lezárása a romániai belföldi vasúti közlekedést is érinti. Ezen keresztül valósult meg az összeköttetés a partiumi városok (Nagyvárad, Szatmárnémeti) és Bukarest, illetve a Fekete-tenger parti Mangalia között. A bánsági Temesvár és a moldvai Jászvásár (Iasi) közötti vasúti összeköttetést is ez a sínpár biztosította. Ezeket a járatokat szintén alternatív útvonalakra terelik.
Rövid távon, Nagyvárad és Élesd, illetve Kolozsvár és Egeres között december 10. után is közlekednek személyvonatok, de a munkálatok előrehaladtával ezeket a szakaszokat is lezárják – közölte a szóvivő.
Ada Mesesan az MTI kérdésére elmondta: a CFR személyszállító részlege csak a rövid időszakra szóló munkálatok idején alkalmaz vonatpótló buszokat. Mivel a mostani munkálatok több évig tartanak és az ütemterv is változhat, ez a megoldás nem alkalmazható.
A román szállításügyi minisztérium 2022 novemberében írta alá a finanszírozási szerződést a CFR SA-val a Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vasútvonal korszerűsítésére. A szerződés értelmében a 9,36 milliárd lejes (712 milliárd forint) összeget az Európai Unió helyreállítási alapjából biztosítják.
A CFR SA négy szakaszra osztotta a munkálatokat és szakaszonként írt ki pályázatot a 166,2 kilométeres vasúti pálya villamosítására és felújítására, melyet a nyertes cégcsoportoknak 42 hónap alatt kell befejezniük.
A Kolozsvár–Nagyvárad–Biharpüspöki vasútvonalon a villamosítás és pályafelújítás után a személyvonatok 160 kilométer/óra, a tehervonatok pedig 120 kilométer/óra sebességgel haladhatnak majd. A munkálatok során 33 hidat, öt alagutat újítanak fel, és modernizálják az állomásokat is.
A projekt egyik jelentőségét az adja, hogy megvalósításával a Székelyföld és más magyarlakta erdélyi tájegységek elérhetőségét biztosító
Budapest–Brassó vasútvonalon jelentősen le tud rövidülni a menetidő.
Ezt erősíti, hogy idén szeptemberben a magyarországi oldalon ugyanezen a vonalon adták át a Püspökladány-Biharkeresztes szakasz villamosítását a Strabag Rail Kft. (konzorciumvezető) és az R-Kord Kft. kivitelezésében – emlékeztet a magyarepitok.hu.