eur:
410.89
usd:
392.2
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
57 kilométer a föld alatt - Ilyen a világ leghosszabb alagútja belülről

57 kilométer a föld alatt - Ilyen a világ leghosszabb alagútja belülről

A világ leghosszabb, 57 kilométeres vasúti alagútját nyílt meg ma (szerdán) Svájcban. Az Alpok alatt húzódó alagúton elsőként áthaladó vonat ezer utasát sorsolással választották ki a svájciak közül.

A Szent Gotthard-alagút ünnepélyes felavatásán a Svájci Szövetségi Tanács mellett számos európai vezető, köztük Angela Merkel német kancellár, Francois Hollande francia elnök, Matteo Renzi olasz miniszterelnök, valamint a politikai és a gazdasági élet sok kiválósága is részt vett. A politikusok ki is próbálták az alagutat, melyet előtte megáldott egy katolikus pap, egy protestáns lelkész, egy rabbi és egy imám is.

Az Alpok alatt húzódó alagúton elsőként áthaladó vonat ezer utasát sorsolással választották ki a svájciak közül. Ezzel a szimbolikus gesztussal köszönte meg a svájci kormány és a vasúttársaság a lakosságnak, hogy adójával és majdnem negyedszázaddal ezelőtti népszavazási döntésével lehetővé tette az építkezést.

Alexander Dobrindt német szövetségi közlekedési miniszter "az országok közötti közlekedés történelmi jelentőségű projektjének" nevezte az Alpoktól északra és délre elterülő ipari központokat és településeket összekötő alagutat.

57,1 kilométeres hosszával a Szent Gotthárd-alagút a világ leghosszabb vasúti alagútja. Ugyanis az eddigi csúcstartók, a Csalagút 50,5 kilométeres, a Japánban lévő Szeikain-alagút pedig 53,8 kilométer hosszú.

A kizárólag Svájc által finanszírozott beruházás összköltsége elérte a 10,9 milliárd eurót, azaz a 3,5 ezer milliárd forintot. Szintén csak összehasonlításképpen: 2012-ben ennyibe került a londoni olimpia is.

Az építési munkálatok 17 évig tartottak, napi 24 órában, három nyolcórás műszakban. Több mint 2600-an dolgoztak az építésen, közülük kilencen vesztették életüket a munkálatok során.

Összesen 13,3 millió köbméter földet ástak ki, ötször annyit, mint a Gízai piramisoknál.

A tervek szerint naponta 50 személyvonat megy át az alagúton. Átlagosan 20 perc alatt teszik majd meg az 57,1 kilométeres távot.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×