Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Nyitókép: Getty Images/ mikroman6

Meglepőnek tűnő lépés a belső égésű motorok kivezetésének ügyében

Még az is felmerült ellenérvként az Európai Unió 2035-re tervezett teljes tilalmával szemben, hogy sokakat az új autók helyett a régebbi hagyományos meghajtású autók felé terel. Három ország és két autógyártó lehet a dolgok kerékkötője, ezzel szemben egy nemzetközi autós szervezet már a kivezetésről szóló döntést sürgeti.

Mint ismert, Németország kérésére az EU-s tagállamok a közelmúltban elhalasztották a belsőégésű motorok 2035-től való kivezetéséről szóló végszavazást. A korábban minden ország által elfogadott szabályozás szerint a gyártók a következő évtized közepétől csakis olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazhatnak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat.

A fosszilis üzemanyaggal hajtott gépjárművek forgalmazásának betiltásáról és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének menetrendjéről szóló vitákban kialakult patthelyzet feloldását sürgeti az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) – írta az ügyben a vg.hu.

Az autóipari lobbiszervezet felszólította az Európai Bizottságot és az Európai Tanácsot, hogy tegyenek sürgős lépéseket a személygépkocsikra és a kisteherautókra vonatkozó szabályozás hatályba léptetésére, amelyet eredetileg március elején már meg kellett volna tenniük.

Az idő az autógyártókat sürgeti, szeretnének tisztán látni, mert a szigorodó emissziós célok eléréséhez tervezniük kell,

és a felkészülést is minél előbb meg kell kezdeniük. Tisztázni szükséges az Európai Bizottság, az Európai Parlament és az Európai Tanács között tavaly októberben született szén-dioxid-kibocsátási egyezség egyes pontjait, például a megújuló üzemanyagok lehetséges jövőbeli szerepét a közlekedési ágazatban, amire most csak homályos utalások vannak a szövegben.

Az autóipari lobbi teljes mellszélességgel támogatja ugyan a nemzeti és az európai szintű klímacélok teljesítését, de az elérésükhöz szükséges technológiai rugalmasságot, a felmerülő igényekre való alkalmazkodást is előtérbe helyezi. Úgy értékelik, hogy a döntéshozói gyakorlatban csak a jövővel foglalkoznak, a jelen környezetvédelmi kihívásai, a meglévő járműpark korszerűsítésének igénye és módja háttérbe szorul.

Az Euronews cikke alapján a greendex emlékeztetett: Olaszországban mintegy 270 ezer ember dolgozik közvetlenül vagy közvetve az autóiparban. Matteo Salvini olasz közlekedési miniszter az új törvényt az EU „gazdasági öngyilkosságának” nevezte. Szerinte ez „ideológiai fundamentalizmus”, amely Kínának kedvez, az európai autóiparnak pedig árt. Az ország külügyminisztere, Antonio Tajani szintén a jogszabály enyhítését szorgalmazza, 100 helyett 90 százalékos csökkentést javasol.

Az Európai Néppárt képviselőcsoportja szerint a törvény azt eredményezheti, hogy az új autók értékesítésének betiltása után az emberek régebbi belső égésű motorral hajtott autókkal fognak közlekedni, mert nem engedhetik meg maguknak az elektromos autókat.

A németek és az olaszok mellett még Franciaországot említették mint az új szabályozást lényegében ellenző országot.

Címlapról ajánljuk
Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Gálik Zoltán Ukrajna támogatásáról: egy rendkívül bonyolult szerződés aláírása várható

Ukrajna várható pénzügyi igénye körülbelül 130 milliárd euró három év alatt, ebből az EU 24 tagországa egy közös hitellel 90 milliárdot állna – ennek mikéntjéről is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense. Gálik Zoltán erős szereplőnek látja az ügyben az EU-t. Téma volt még a műsorban a Mercosur-megállapodás ügye, valamint az unió 2028–2034-es költségvetésének több vitatott újdonsága, a V3-ak érdekérvényesítési pozíciója is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Vészjósló figyelmeztetés: visszafordíthatatlan folyamatok indultak el a Föld klímarendszerében

Éghajlati billenőelemek, billenőpontok, fordulópontok – olyan fogalmak, amelyekkel egyre többször találkozhatunk ismeretterjesztő és tudományos szakcikkekben is, de a politikusok és a döntéshozók figyelmét nemigen kelti fel, hiszen elintézik azzal a profán kiszólással, hogy „köztudott, hogy az időjárás változik”. Pedig ezen fogalmakkal kapcsolatos folyamatok óriási hatással lehetnek az emberiségre. Egy olyan kritikus küszöböt képzeljünk el az éghajlati rendszerben, amelynek átlépése után egy nagyobb térségben hirtelen, visszafordíthatatlan és akár önmagát erősítő változások indulnak el: például megváltozik a monszun India térségében vagy leáll a Golf-áramlat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×