Egyelőre a magyar autóállomány elenyésző hányada elektromos meghajtású, de az új forgalomba helyezéseknél már évről évre növekszik a tisztán elektromos autók aránya.
"Az idei első negyedévben mintegy ezer elektromos autót helyeztek forgalomba Magyarországon, de ha ez a támogatás tovább folytatódna, akkor nyilván sokszorosára lehetne növelni ezt a darabszámot" – mondta az InfoRáióban Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a nemrég másfél nap alatt kimerült állami e-autóvásárlási program kapcsán. Hozzátette: önmagában ez a program támogatásintenzitástól függően
ezer-ezerötszáz autó megjelenését segíti.
"Az, hogy ilyen villámgyorsan ekkora igény mutatkozott az elektromos autóbeszerzést támogató keretre, arra utal, hogy ezekkel a kondíciókkal nagyon sokan már reális alternatívának tartják az elektromos autót a hagyományos meghajtású modellekhez képest" – jegyezte meg Tóth Zoltán. A 2,5 millió forintos támogatással már teljesen versenyképesek az e-autók árai a hagyományos modellekéivel.
A megreformált és rekordidő alatt kimerített keretű program két készből állt. A taxisok számára kétmilliárd forintot különített el a kormány, hárommilliárd forintot pedig a lakosság számára elérhető elektromos autók és robogók beszerzésének támogatására irányzott elő a kabinet. Az utóbbi keretet két kategóriában lehetett felhasználni: a 11 millió forint feletti értékű járművek beszerzéséhez 500 ezer forint támogatást lehetett kérni, míg az ennél olcsóbb gépkocsikra 2,5 milliót – ami a korábban meghirdetett támogatási programokéban elérhetőnél egymillióval több.
Az e-mobilitás terjedésében óriási különbségek vannak az európai országok között. Példaként Norvégiát említette a főtitkár, ahol már 2018-ban meghaladta az alternatív hajtású autók száma a hagyományosakét az újonnan forgalomban helyezett járművek körében, és már 50 százalék feletti e kategória részaránya. Európában minél inkább délre és keletre megyünk, annál jobban csökken ez az arány. Magyarország egyébként eddig a sereghajtók között volt, de az elmúlt egy-két év növekménye már figyelemre méltó Tóth Zoltán szerint.
"A Lízingszövetség és a lízingcégek is szorgalmazzák, hogy minél hamarabb nyíljon újra hasonló feltételekkel egy pályázat, amelyben már a flottakezelők és a lassan reagáló cégek és magánszemélyek is részt tudnak majd venni" – tette hozzá Tóth Zoltán.