A német közlekedési minisztérium nyáron 14 etikai szakembert és jogi tanácsadót ültettek le, hogy dolgozzanak ki megfelelő szabályokat az önvezető autók etikus közlekedésére - írta a Magyar Idők. Az alapprobléma, hogy egy elkerülhetetlen baleset esetén kit mentsen meg az autó. A terhes feleséget? Az idős nénit? Az ötéves kisgyereket? A hatgyerekes
családapát?
- A kérdés a XX. század egyik nagy filozófiai problémájából, az úgynevezett villamosdilemmából fakad, amelyet Philippa Foot brit filozófus írt le, később pedig többen fűztek tovább és egészítettek ki.
- A probléma szerint egy elszabaduló vagon biztosan halálra gázolna öt, sínhez kötözött embert.
- Azonban a váltókezelő dönthet úgy is, hogy csak egy embert gázoltat halálra, aki történetesen a másik sínpárhoz van kötözve.
- Az utilitarista válasz szerint a váltókezelő átállítja a váltót, a Massachusetts Institute of Technology Egyetem által fejlesztett teszt szerint a kitöltők 90 százaléka is így tenne.
Jelenlegi megoldásként a német szakértők azt találták ki, hogy elsősorban az emberi életet kell megvédeni – akár egy állat élete vagy vagyoni kár árán is. Tehát nemcsak egy kutya üthető el, de az autó például egy üres házba is behajthat, ha azzal emberi életeket mentene meg a járdán. Ha viszont választásra kényszerülne az emberek között, akkor azt kell elkerülnie (és a
többieket ütheti el), aki a villámgyors kockázatelemzés szerint a legkevésbé sérülne, függetlenül az illető korától, nemétől vagy éppen faji jellemzőitől.
Természetesen az utólagos vizsgálatnak szükséges tisztáznia, hogy emberi hibáról van-e szó, tehát ember vagy az önvezető program vezette-e az autót. Ehhez a szakértők a repülésben elterjedt feketedobozhoz hasonló eszköz beépítését javasolják, amely azt is rögzítené, hogy a sofőr felülbírálta-e adott esetben az autó döntését (merthogy erre is lehetőséget kell biztosítani).
A szakértők elismerik, hogy a szabályozás nem tökéletes, ezért két év múlva szeretnék felülvizsgálni és elvégezni a megfelelő finomhangolásokat.