eur:
394.08
usd:
368.38
bux:
66376.55
2024. április 25. csütörtök Márk
Így dönti el az autó, kit üssön el - az első szabályok

Így dönti el az autó, kit üssön el - az első szabályok

A világon először Németország szabályozza az önvezető autók működési elveit. A kormányzat húsz etikai szabályt adott ki, amelyeket az önvezető autókat gyártó cégeknek követniük kell. A szabályozás valószínűleg az uniós rendelkezések alapját is jelentheti.

A német közlekedési minisztérium nyáron 14 etikai szakembert és jogi tanácsadót ültettek le, hogy dolgozzanak ki megfelelő szabályokat az önvezető autók etikus közlekedésére - írta a Magyar Idők. Az alapprobléma, hogy egy elkerülhetetlen baleset esetén kit mentsen meg az autó. A terhes feleséget? Az idős nénit? Az ötéves kisgyereket? A hatgyerekes
családapát?

  • A kérdés a XX. század egyik nagy filozófiai problémájából, az úgynevezett villamosdilemmából fakad, amelyet Philippa Foot brit filozófus írt le, később pedig többen fűztek tovább és egészítettek ki.
  • A probléma szerint egy elszabaduló vagon biztosan halálra gázolna öt, sínhez kötözött embert.
  • Azonban a váltókezelő dönthet úgy is, hogy csak egy embert gázoltat halálra, aki történetesen a másik sínpárhoz van kötözve.
  • Az utilitarista válasz szerint a váltókezelő átállítja a váltót, a Massachusetts Institute of Technology Egyetem által fejlesztett teszt szerint a kitöltők 90 százaléka is így tenne.


Jelenlegi megoldásként a német szakértők azt találták ki, hogy elsősorban az emberi életet kell megvédeni – akár egy állat élete vagy vagyoni kár árán is. Tehát nemcsak egy kutya üthető el, de az autó például egy üres házba is behajthat, ha azzal emberi életeket mentene meg a járdán. Ha viszont választásra kényszerülne az emberek között, akkor azt kell elkerülnie (és a
többieket ütheti el), aki a villámgyors kockázatelemzés szerint a legkevésbé sérülne, függetlenül az illető korától, nemétől vagy éppen faji jellemzőitől.

Természetesen az utólagos vizsgálatnak szükséges tisztáznia, hogy emberi hibáról van-e szó, tehát ember vagy az önvezető program vezette-e az autót. Ehhez a szakértők a repülésben elterjedt feketedobozhoz hasonló eszköz beépítését javasolják, amely azt is rögzítené, hogy a sofőr felülbírálta-e adott esetben az autó döntését (merthogy erre is lehetőséget kell biztosítani).

A szakértők elismerik, hogy a szabályozás nem tökéletes, ezért két év múlva szeretnék felülvizsgálni és elvégezni a megfelelő finomhangolásokat.

Címlapról ajánljuk
Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

Az Egyesült Államok lépett a TikTokkal szemben, ketyeg az óra a kínai vállalatnak

A platform jelenleg a legnépszerűbb a fiatalok körében, és amellett, hogy rengeteg időt töltenek el rajta, a megjelenő tartalmak jelentős befolyással vannak a felhasználókra politikailag is. A meghozott törvény arra kényszeríti a kínai vállalatot, hogy amerikai kézbe adja tengerentúli leányvállalatát, ám az államvezetés úgy is dönthet, hogy titkos technológiává nyilvánítja az algoritmust, így viszont 170 millió felhasználó maradhat hoppon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.25. csütörtök, 18:00
Bóka János
európai uniós ügyekért felelős miniszter
Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Alig mozdult az amerikai részvénypiac

Reggel az ázsiai tőzsdéken kedvező hangulatban telt a kereskedés, ezt követően azonban Európában és Amerikában is elfogyott a lendület délutánra a tőzsdéken. Az üzemanyagárakról szóló bejelentést követően is erős a Mol, az olajcég árfolyama  2 százalékos pluszban zárt. Amerikában kis mértékű, vegyes irányú elmozdulás volt látható. Hasonló témákkal is foglalkozunk a május 16-i Portfolio Investment Day 2024 konferenciánkon, amelyen a részvétel regisztráció után ingyenes. Regisztráció és jelentkezés itt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. április 24. 21:49
×
×
×
×