eur:
411.21
usd:
392.76
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Így dönti el az autó, kit üssön el - az első szabályok

Így dönti el az autó, kit üssön el - az első szabályok

A világon először Németország szabályozza az önvezető autók működési elveit. A kormányzat húsz etikai szabályt adott ki, amelyeket az önvezető autókat gyártó cégeknek követniük kell. A szabályozás valószínűleg az uniós rendelkezések alapját is jelentheti.

A német közlekedési minisztérium nyáron 14 etikai szakembert és jogi tanácsadót ültettek le, hogy dolgozzanak ki megfelelő szabályokat az önvezető autók etikus közlekedésére - írta a Magyar Idők. Az alapprobléma, hogy egy elkerülhetetlen baleset esetén kit mentsen meg az autó. A terhes feleséget? Az idős nénit? Az ötéves kisgyereket? A hatgyerekes
családapát?

  • A kérdés a XX. század egyik nagy filozófiai problémájából, az úgynevezett villamosdilemmából fakad, amelyet Philippa Foot brit filozófus írt le, később pedig többen fűztek tovább és egészítettek ki.
  • A probléma szerint egy elszabaduló vagon biztosan halálra gázolna öt, sínhez kötözött embert.
  • Azonban a váltókezelő dönthet úgy is, hogy csak egy embert gázoltat halálra, aki történetesen a másik sínpárhoz van kötözve.
  • Az utilitarista válasz szerint a váltókezelő átállítja a váltót, a Massachusetts Institute of Technology Egyetem által fejlesztett teszt szerint a kitöltők 90 százaléka is így tenne.


Jelenlegi megoldásként a német szakértők azt találták ki, hogy elsősorban az emberi életet kell megvédeni – akár egy állat élete vagy vagyoni kár árán is. Tehát nemcsak egy kutya üthető el, de az autó például egy üres házba is behajthat, ha azzal emberi életeket mentene meg a járdán. Ha viszont választásra kényszerülne az emberek között, akkor azt kell elkerülnie (és a
többieket ütheti el), aki a villámgyors kockázatelemzés szerint a legkevésbé sérülne, függetlenül az illető korától, nemétől vagy éppen faji jellemzőitől.

Természetesen az utólagos vizsgálatnak szükséges tisztáznia, hogy emberi hibáról van-e szó, tehát ember vagy az önvezető program vezette-e az autót. Ehhez a szakértők a repülésben elterjedt feketedobozhoz hasonló eszköz beépítését javasolják, amely azt is rögzítené, hogy a sofőr felülbírálta-e adott esetben az autó döntését (merthogy erre is lehetőséget kell biztosítani).

A szakértők elismerik, hogy a szabályozás nem tökéletes, ezért két év múlva szeretnék felülvizsgálni és elvégezni a megfelelő finomhangolásokat.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×