Szepsy István és fia, Ifjabb Szepsy István egyebek között arról beszélt az Arénában, hogy különbséget kell tenni a vezértermék és csúcstermék között.
Szerintük Hegyalján csakis a tokaji aszú lehet a csúcstermék.
A vezértermék, tehát amiből a legtöbbet lehet eladni, biztosítva ezzel a borászatok likviditását, működését, a Szepsy Birtok esetében a száraz furmint és az édes szamorodni.
Ifjabb Szepsy István hozzátette: a száraz borokból lehet akkora mennyiséget előállítani, hogy borvidéki szinten vezértermék lehessen. Szerinte ez volt az a stratégiai lépés, ami "kimozdította a kereket a gödörből".
Korábban a száraz borok nem számítottak kiemelt terméknek Tokaj-Hegyalján, de fel kellett ismerni, hogy ezek hozhatják meg a borvidék számára a magas eladási árakat.
Nem azért, mert a száraz furmintot lehet a legfeljebb árazni, hanem azért, mert elvonja a figyelmet az aszúkról - hangsúlyozta Ifjabb Szepsy István. Hozzátette: ha nagy mennyiségben és jó áron el lehet adni a száraz borokat, akkor a termelők nem az aszúszemek előállítására törekednek majd.
Ez pedig hozzásegíti a borvidéket ahhoz, hogy az aszúk és az édes borok mennyisége csökkenjen, és minőségük radikálisan javuljon.
Mindez elengedhetetlen ahhoz, hogy az aszú újra presztízstermékké váljon, és olyan áron lehessen forgalmazni, amelyet megérdemel.
A két borász arról is beszélt az Arénában, hogy az aszútermelés a borvilág legdrágább előállítási módja, az aszúk árát ezért szükséges magas szintre emelni.
Ifjabb Szepsy István beszélt az általuk alkalmazott stratégiáról is. Ennek lényege, hogy a száraz furmintot azért kell vezértermékké felépíteni, hogy a borvidéken senki ne akarjon botritiszes gyümölcsöt előállítani.
A következő lépésben a furmint termelői között megmutatkoznak azok, akik a száraz borok kategóriájában csúcstermékeket, dűlős borokat tudnak piacra dobni. Ezek bizonyíthatják a világon, hogy
Hegyalja nem egy borvidék a sok közül, hanem egy rendkívüli adottságú terület, amely csúcskategóriára képes.
Ha ez a szisztéma jól működik, akkor a legtöbb termelő már nem az aszúkra, tehát a botritiszes alapanyagra törekszik, ezzel lehet elérni, hogy az édes borok mennyisége csökkenjen, minőségük pedig emelkedjen.
Marketingpénzből, politikai támogatással ezt nem lehet elérni, ezt csak piaci oldalról lehet elérni.
Az alapanyagtermelést meg kell változtatni, hogy újra limitált és rendkívüli legyen az aszú, mert most nem az.
A száraz borokat tehát azért kell fejleszteni, hogy az aszú újra csúcstermék tudjon lenni - fejtette ki Ifjabb Szepsy István.
Generációváltás
A két borász beszélt arról is, hogy egy családi cégnél, például egy borászatnál akkor lesz sikeres a generációváltás, ha az egymást követő nemzedékek minél több időt tudnak együtt dolgozni.
Hangsúlyozták, a generációváltásban nem a váltás a lényeg, hanem az együttes munka. Ennek során az idősebbek átadják a tapasztalatokat, bevezetik a fiatalokat a megfelelő életformába, az ifjabbak pedig behozhatják a lendületet, az innovációt.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló hírekről, vagy elmondaná a véleményét, lájkolja az InfoRádió Facebook-oldalát!