eur:
389.67
usd:
361.66
bux:
68417.29
2024. május 6. hétfő Frida, Ivett

A rendőrök győztek, de a háború folytatódik

Franciaországban az egész ország megbénítására készülnek a fuvarozók a magas üzemanyagárak elleni tiltakozásul, a németek csendben árat emelnek, míg magyar kollégáik bíznak a kormánnyal folytatott tárgyalások eredményességében.

A francia és a spanyol rendőrség közbelépését követően szerda este megindult a közlekedés a magas üzemanyagárak ellen tiltakozó fuvarozók által lezárt két legfontosabb francia-spanyol határátkelőhelyen. Franciaországban ugyan a halászok és a farmerek már nem tüntetnek a drága gázolaj miatt, a kamionosok azonban továbbra sem nyugszanak.

A fuvarozók a rendőrség szerda esti akcióját követően máris kilátásba helyezték, hogy az ország egész területére kiterjesztik forgalomlassító akcióikat. Az adóterhek átütemezésén kívül azt követelik a kormánytól, hogy 98 eurócentes, azaz mintegy 240 forintos áron vásárolhassák meg a gázolaj literét a jelenlegi másfél euró, azaz 375 forint helyett.

Közben a francia gazdasági miniszter az Európai Unióhoz fordult, javasolva, hogy a 27 tagállam közösen találjon megoldást a válsághelyzetre. Brüsszel szóvivőjén keresztül már szerdán válaszolt, elismerve a nemzeti kormányok jogát arra, hogy segítséget nyújtsanak a magas üzemanyag árak által válságba sodort ágazatoknak, de hangsúlyozva: ez a segítség csak átmeneti lehet.

A Total francia olajipari társaság időközben bejelentette: 102 millió eurót fizet be az alacsony jövedelmű családok fűtőolajvásárlását segítő állami kasszába, ami lényegesen kevesebb annál a 140-200 millió eurónál, amire a Fillon-kormány számított.

Az összeg miatt az ellenzéki szocialisták máris kifejezték nemtetszésüket. Pierre Moscovici egykori külügyminiszter, a párt egyik vezető embere úgy vélte: a tavaly 12 miliárd eurós tiszta nyereséget elért Totalnak legalább 1 milliárdot kellene befizetnie a büdzsébe. Hasonló szellemben nyilatkozott Párizs főpolgármestere, a szocialista párt főtitkári posztjára pályázó Bertrand Delanoi is, szerinte jobban meg kellene adóztatni a pénztől "dagadozó" társaságot.

Emelés a földön és a levegőben

A német fuvarozó cégek egyelőre nem követik a külföldi példát, és eltekintenek a munkabeszüntetési akcióktól, mert eddig a szállítási díjak emelésével nagyjából ki tudták egyensúlyozni a gázolaj árának állandó emelkedését.

A légitársaságok ugyanakkor a viteldíj emelését határozták el. Elsőként a Lufthansa jelentette be, hogy jövő hétfőtől a belföldi, valamint az európai járatokra szóló jegyek árát 3 euróval srófolja feljebb. A tengerentúlra a jövőben 10 euróval drágábban lehet utazni a társasággal. Eddig a Lufthansa az alapdíjat 21, illetve interkontinentális járat esetében 89 euró üzemanyagilletékkel toldotta meg.

A Lufthansa példáját a fapados Air Berlin is követte, európai járatainak viteldíja szintén 3 euróval, hosszútávú útjai pedig 10 euróval drágulnak.

Az üzemanyagárak emelkedése valamennyi légitársaságot komoly dilemma elé állítja. Idegenforgalmi szakértők becslése szerint az ágazatot idén komoly veszteség fenyegeti, ugyanis a repülőjegyek drágulása folytán csökken az utaslétszám, következésképpen a légitársaságok már idén legalább másfél milliárd euró veszteséggel kell számoljanak.Tárgyalnak

Bár demonstrációra egyelőre nem készülnek Magyarországon a fuvarozó vállalkozások, fuvardíj-emelés biztosan lesz, annyi, amennyit érvényesíteni tudnak szerződéseikben - mondta a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkárhelyettese az InfoRádióban.

Karmos Gábor hangsúlyozta: bíznak benne, hogy Magyarországon nem kell demonstrálniuk a fuvarozóknak, az érdekképviseletek éppen ezért ültek le tárgyalni a kormánnyal.

Az érdekképviseleti vezető szerint egyszerre három lépésre van szükség. Az első és legfontosabb, hogy a fuvarozóknak érvényesíteniük kell növekvő költségeiket a fuvardíjakban. A szakma egységes díjemelésre készül, mert a vállalkozásoknak már nincsenek tartalékai.

Mi magunk mint érdekképviselet is igyekszünk - például flottakedvezményekkel - segítséget nyújtani, a harmadik elemet pedig olyan, a kormánnyal közösen kidolgozott kompenzációs elemekek alkotják, amelyek valamelyest kordában tudják tartani a költségeket - tette hozzá.

Ilyen lehet a gépjárműadó esetleges átalakítása, a gépkocsik átruházásakor fizetendő illeték esetleges csökkentése, a szakképzési támogatás felhasználása a gépkocsivezetők képzésére, illetve bizonyos változások a jövedéki adó területén.

Hanganyag: S. Ráduly János (Párizs), Vincze András (München), Panulin Ildikó

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.05.06. hétfő, 18:00
Salát Gergely
a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×