A Viking Sigyn szállodahajó 2019. május 29-én ütközött a Margit híd lábánál a Hableány sétahajóval. A hajó kétszemélyes legénysége meghalt, a 33 fős dél-koreai csoport tagjai közül 26-an vesztek oda, egy személy pedig a mai napig nem került elő. A Hableány-katasztrófa pillanatától a Budapesti Rendőr-főkapitányság nagy erőkkel kezdte meg a nyomozást, és több mint 10 ezer oldalas nyomozati irat állt össze.
"A szállodahajó ukrán származású kapitányát hallgatták ki gyanúsítottként, és az iratanyag áttanulmányozása alapján a közlekedési bűncselekmények üldözésére szakosodott VI. és VII. kerületi Ügyészség a férfival szemben halálos tömegszerencsétlenséget okozó veszélyeztetés és 35 rendbeli minősített eseti segítségnyújtás elmulasztása miatt nyújtott be vádiratot a Pesti Központi Kerületi Bíróságra 2019 novemberében" - idézte fel az InfoRádiónak nyilatkozva Rab Ferenc fővárosi főügyészségi helyettes szóvivő.
A hosszú tárgyalássorozat végén kedden született az ügyben ítélet, a bíróság a halálos tömegszerencsétlenséget eredményező veszélyeztetésben bűnösnek mondta ki a vádlottat, és ezért őt 5 és fél év fogházbüntetésre ítélte, a segítségnyújtás elmulasztásával kapcsolatos vádpont alól azonban a bíróság a vádlottat bizonyítottság hiányában felmentette.
Az ügyészség fellebbezést jelentett be a bíróság ítéletét követően.
"Az ügyészség határozott álláspontja szerint megállapítható a vádlott bűnössége a segítségnyújtás elmulasztásában is, valamint az így kiszabott 5 és fél éves fogházbüntetés az eltúlzottan enyhe, ennek jelentős emelése szükséges" - húzta alá.
Amikor a kerületi ügyészség vádat emelt - folytatta -, akkor a törvényben biztosított jogánál fogva megállapított egy 9 éves büntetést, amelyet hajlandó tudomásul venni akkor, ha a vádlott teljeskörűen beismeri a bűncselekmények elkövetését
"Figyelemmel azonban, hogy a vádlott vitatta a bűnösségét, tárgyalássorozatra került sor; az 5 és fél év, ha a segítségnyújtás elmulasztását nem állapítja meg a bíróság, az akkor sem közelíti meg a kiszabható büntetés maximumát, és álláspontunk szerint
ebben az egyébként példátlan ügyben szükséges a törvény szigorával eljárni, mondhatjuk azt, hogy a történelem folyamatában egy egyedülálló és borzasztó tragédia, és ehhez kell majd igazodnia a kiszabott büntetésnek is".
Ha az ügyészség logikáját követik, akkor a további 35 rendbeli bűncselekmény megállapítása esetén szerinte halmazati büntetés kiszabására van lehetőség, ilyenkor a büntetési tétel, tehát a kiszabható büntetés maximuma eléri a 11 évet.
"Ha ahhoz viszonyítjuk az 5 és fél évet, akkor álláspontunk szerint az kevés, nem alkalmas arra, hogy elérje a büntetési célokat" - szögezte le Rab Ferenc.
Mint az ismert, a kapitány a büntetőeljárás során többször állt kényszerintézkedés hatálya alatt, volt letartóztatásban, illetve bűnügyi felügyeletben, nem hagyhatta el a számára kijelölt ingatlant és nyomkövető eszközt is kellett viselnie.
Az ügyészek a tárgyaláson egyébként indítványt tettek a kapitány letartóztatásának elrendelésére.
"Ilyenkor a szökés veszélye miatt lehetőség van letartóztatni a vádlottat, kollégáim erre indítványt tettek, azonban a bíróság saját döntési jogával élve ezt elutasította, és fenntartotta a vádlottnak a jelenlegi bűnügyi felügyeletét" - mutatott rá.
A bíróság 6 évre eltiltotta a vízi járművezetéstől is az ukrán kapitányt. Ezzel kapcsolatban az ügyészségi álláspont az, hogy a vízi járművezetéstől eltiltást is súlyosítani indokolt.
"Az a logikánk, hogy amennyiben több bűncselekményben állapítható meg a bűnösség, akkor az egy bűncselekmény miatt kiszabott büntetés nem megfelelő, azt tovább kell súlyosítani."