Infostart.hu
eur:
382.11
usd:
327.94
bux:
109185.33
2025. december 5. péntek Vilma
Fokozott közúti ellenőrzés az egyik helyszínen Budapesten, a VIII. kerületi Orczy úton 2021. március 8-án. Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata (ROADPOL) Seatbelt elnevezésű programjához csatlakozva az úgynevezett passzív biztonsági eszközök használatát figyelik országszerte a rendőrök. Az egyhetes akcióban elsősorban a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszer, valamint segédmotorosoknál és motorkerékpárosoknál a bukósisak használatát ellenőrzik.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Biztonsági öv? Európa szégyenpadjában ülünk

Az elöl ülők 87-88 százaléka köti be magát, hátul sokkal rosszabb a helyzet, a gyerekekről nem is beszélve.

Országszerte tart a közutakon az a fokozott ellenőrzés, amelyben a biztonsági öv, a gyermekbiztonsági rendszer, valamint a segédmotorosok és a motorkerékpárosok esetében a bukósisak használatát vizsgálják a rendőrök.

Itthon az autósok 88 százaléka köti be magát, a cél a 100 százalék közelében lenne.

  • „A gépkocsivezetők 88 százaléka használja Magyarországon a biztonsági övet.
  • Az első ülésen utazók 87 százaléka,
  • a hátsó ülésen utazóknak 57 százaléka és
  • a gyerekeket csak 61 százalékban szállítják megfelelő gyerek biztonsági rendszerben, tehát 39 százalékuk úgy ül az autóban, hogy semmilyen védettséget nem élvez”

– ismertette Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályvezetője illusztrálva azt, hogy milyen hazai adatok indokolják a fokozott ellenőrzéseket.

Elmondta, hogy Magyarország az unión belül hátulról számítva a 3. helyen áll.

„A legalacsonyabb övhasználati arányok egyike a magyarországi, nálunk alacsonyabb arány csak Olaszországban és Bulgáriában tapasztalható”

– mondta a főosztályvezető.

A baleseti adatok is alátámasztják, hogy miért szükséges a gyerekülés, a biztonsági öv is a bukósisak használata – részletezte az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti főosztályvezetője.

„Ha Magyarországon tavaly csak 10 százalékkal többen használták volna a biztonsági öveiket, akkor 65 emberrel kevesebb halt volna meg közlekedési balesetben. Még magasabb ez a szám, ha a súlyos sérülteket és a könnyű sérülteket is számoltuk volna, tehát összességében igen jelentős személyi veszteséget szenvedünk el évente csak azért, mert ezeket az egyszerűbb eszközöket közlekedők egy jelentős része nem használja. A bukósisakot a motorkerékpár-vezetők lényegesen nagyobb arányban használják, nagyobb a baj a segédmotoros kerékpárt vezetők körében, ott már egyáltalán nem ritka az hogy nem használják a bukósisakot, vagy olyan – mondjuk azt – sisakot viselnek a fejükön, amely a biztonsági feltételeknek nem felel meg, és ilyen tekintetben majdnem mindegy is, hogy a fejükön van vagy nincsen. Több olyan balesetet is helyszíneltek kollégáim, ahol a sérülések azért keletkeztek, mert a segédmotoros beütötte a fejét és nem viselt sisakot” – Óberling József.

Az Európai Közlekedésrendészeti Szervek hálózata elnevezésű akció keretében a héten az autósok és a motorkerékpárral közlekedők elsősorban a nagy forgalmú utakon számíthatnak a passzív biztonsági eszközök használatának ellenőrzése.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

A szuperkomputer nem bízik Lionel Messiben? Este sorsolás!

Pénteken, magyar idő szerint 18 órától rendezik a washingtoni John F. Kennedy Centerben a 2026-os labdarúgó-világbajnokság sorsolását. Az Opta elemző cég elkészítette esélylatolgatását: kiderült, matematikai képletek alapján mely válogatottak számítanak favoritnak. Ennek alapján (is) nagy biztonsággal megállapítható: európai vagy dél-amerikai győztest avatnak majd.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.05. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×