Infostart.hu
eur:
386.47
usd:
330.03
bux:
110405.74
2025. december 21. vasárnap Tamás
Sérült villamosok, miután összeütköztek a Boráros térnél 2022. december 19-én. A ráfutásos baleset miatt a 4-es villamos a Corvin-negyed és Újbuda-központ között, a 6-os a Corvin-negyed és a Móricz Zsigmond körtér között nem jár. A kimaradó szakaszon pótlóbuszok szállítják az utasokat.
Nyitókép: MTI/Mihádák Zoltán

„A villamos nem játék” – a VEKE felülvizsgáltatná a vezetőképzést

A BKV szerint az egyik villamosvezető rosszulléte okozhatta a hétfő esti villamosbalesetet Budapesten. Az InfoRádiónak nyilatkozó szakértő szerint a Combinókon van olyan technológia, amely a vezető éberségét figyeli, és baj esetén megállítja a járművet, de most nem történt fékezés.

Hétfő 20 óra 45 perckor a 4-es 6-os villamosok Boráros téri megállójában álló 2014-es pályaszámú villamosba a megállóba beérkező 2026-os pályaszámú villamos beleütközött, ennek következtében mindkét villamos kisiklott. Hatan megsérültek, köztük a villamosvezető, akit kórházban ápolnak. Az állapota stabil. A szerelvényekben több százmillió forintos kár keletkezett. A BKK és a rendőrség hivatalos vizsgálatot indított.

Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnökének elmondása szerint elég komoly szabályzata van annak, hogy hogyan kell villamost vezetni Budapesten; ebben – többek között – olyan dolgok is le vannak fektetve, hogy

a Petőfi hídról lefele jövet az esti órákban 30 kilométeres sebességkorlátozást kellene tartani

– hívta fel a figyelmet a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke, emlékeztetve, hogy a híd egészen a Mester utcáig igen hosszú lejtésben van, ami fokozott éberséget kíván a járművezetőktől.

Budapest, 2022. december 20.
Ráfutásos balesetben összeroncsolódott Combino villamos Budapest IX. kerületében, a Boráros térnél 2022. december 20-án. A 19-én este történt baleset helyszínéről a mentők egy súlyos és öt könnyebb sérültet vittek kórházba. Reggelre helyreállt a közlekedés a 4-es és a 6-os villamos vonalán.
MTI/Lakatos Péter
Ráfutásos balesetben összeroncsolódott Combino villamos Budapest IX. kerületében, a Boráros térnél 2022. december 20-án. A 19-én este történt baleset helyszínéről a mentők egy súlyos és öt könnyebb sérültet vittek kórházba. Reggelre helyreállt a közlekedés a 4-es és a 6-os villamos vonalán. MTI/Lakatos Péter

A VEKE elnöke azt is közölte, hogy a Combinók mellesleg egy úgynevezett éberségi berendezéssel is el vannak látva, ami a járművezető ülésének a karfájába van beépítve. Ezt időről időre kézzel kell megnyomnia a járművezetőnek, máskülönben a szerkezetet először csak figyelmeztet, majd elkezdi lassítani a járművet, végül pedig állóra fékezi a villamost. Dorner Lajos szavai alapján a hétfői baleset alkalmával – szemtanúk elmondása, illetve BKV-s információforrás szerint is –

nem volt fékezés.

Amennyiben ez helytálló, a villamosvezetőnek nyomnia kell az éberségit – jegyezte meg a szakember, aki szerint valószínűleg bíróság fogja megítélni, hogy meg tudja-e védeni az igazát a járművezető, vagy sem.

Dorner Lajos szerint egyébként sok hasonló eljárás van folyamatban, mert számos ilyen baleset történik. Miután pedig ezek a tömegszerencsétlenség kódot viselik, általában a bíróságon kötnek ki, ahol az esetek döntő többségében az ügyészség végül a járművezetőt vádolja meg. Ennek alapján a hétfői baleset kapcsán szintén a villamosvezetőnek kell tudnia majd bizonyítania azt, hogy valóban rosszul lett, ami várhatóan nem lesz egyszerű – tette hozzá.

„A villamos nem játék! Ez egy 80 tonnás szerkezet, ami nagy sebességgel jön le a hídról és mindent »eltakarít« az útjából.

Nem úgy fékez, mint egy személyautó. Vaskerekes jármű, ami teljesen máshogy tud viselkedni. Ezért erre külön szabályzatok, oktatási rendszer, vizsgaszabályzat és egyebek vannak” – emelte ki a VEKE elnöke, aki szerint talán felül kellene vizsgálni mind a járművezetők képzését, mind az ellenőrzését, mind a vizsgaszabályzatot – annál is inkább, mert az egyesület kapott jelzést arról, hogy mindezek rendkívül elavultak.

Dorner Lajos a konkrétumokat illetően emlékeztetett, a villamosvezetők modulrendszerű képzésben részesülnek, ami évtizedek óta változatlan, miközben már sokkal nagyobb, nehezebb, erősebb járművekkel közlekednek, mint hajdanán, amik másképpen is tudnak viselkedni. Az például, hogy mennyire mehetnek egymáshoz közel a járművek, rendkívüli módon helyszín és időjárás függő – jegyezte meg.

Budapest, 2022. december 19.
Sérült villamosok, miután összeütköztek a Boráros térnél 2022. december 19-én. A ráfutásos baleset miatt a 4-es villamos a Corvin-negyed és Újbuda-központ között, a 6-os a Corvin-negyed és a Móricz Zsigmond körtér között nem jár. A kimaradó szakaszon pótlóbuszok szállítják az utasokat.
MTI/Mihádák Zoltán
Sérült villamosok, miután összeütköztek a Boráros térnél 2022. december 19-én. A ráfutásos baleset miatt a 4-es villamos a Corvin-negyed és Újbuda-központ között, a 6-os a Corvin-negyed és a Móricz Zsigmond körtér között nem jár. A kimaradó szakaszon pótlóbuszok szállítják az utasokat. MTI/Mihádák Zoltán

A VEKE elnöke szerint, miután elavultnak számítanak a képzések, a járművezetők sok esetben rutinból közlekednek, ami minden esetben táptalaja lehet egy balesetnek.

„BKV-s forrásaink mondják azt, hogy ennek lehet köze az elmúlt időszak sok balesetéhez, azok megszaporodásához.” Vagyis

a képzést is hozzá kellene igazítani a változó technológiához, ami egyelőre nem történt meg

– húzta alá.

Budapest, 2022. december 20.
Ráfutásos balesetben összeroncsolódott Combino villamosok műszaki mentését végzik Budapest IX. kerületében, a Boráros térnél 2022. december 19-én. Az este történt baleset helyszínéről a mentők egy súlyos és öt könnyebb sérültet vittek kórházba. Reggelre helyreállt a közlekedés a 4-es és a 6-os villamos vonalán.
MTI/Lakatos Péter
Ráfutásos balesetben összeroncsolódott Combino villamosok műszaki mentését végzik Budapest IX. kerületében, a Boráros térnél 2022. december 19-én. Az este történt baleset helyszínéről a mentők egy súlyos és öt könnyebb sérültet vittek kórházba. Reggelre helyreállt a közlekedés a 4-es és a 6-os villamos vonalán. MTI/Lakatos Péter

Dorner Lajos szerint az adott helyszínen is lehetne extra intézkedéseket hozni, például követési korlátozást bevezetni. Mert bár normál esetben nem szokták megközelíteni egymást a villamosok a Nagykörúton, a garázsmentes járművek – rutinból – hajlamosak rátapadni az előttük haladóra, hogy néhány perccel korábban végezhessenek, ami komoly veszélyforrást jelent – magyarázta. A VEKE elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy a villamosok úgynevezett látra közlekedéssel járnak, tehát nincs olyan térközbiztosító rendszer, mint mondjuk a metróban vagy a vasúton, ami nem engedi, hogy közelebb menjenek egymáshoz a villamosok. Így aztán az utoléréses balesetek a vezetők, ahogyan a közúton is, ahol szinte mindig a hátulról érkező a hibás.

A szakember az utasoknak végül azt tanácsolta, ahogyan az a járműveken is gyakorta elhangzik, „tessék kapaszkodni” – azzal együtt, hogy egyébként a BKV – Volán és MÁV – járművein mindenki kötelezően biztosítva van.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Porschék tömkelege mondta be az unalmast Oroszországban

Több száz Porschéról van szó, ami nagyon kellemetlen helyzetbe hozta az orosz forgalmazókat. Bizonyos sufnituning módszerekkel sikerült ugyan egyeseknek életet lehelniük az autójukba, azonban ezek csak ideiglenes megoldások.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.22. hétfő, 18:00
Vecsei Miklós
felzárkóztatásért felelős miniszterelnöki biztos, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×