Szeptember és október elején felmérést készítenek a magyar diákok képességeiről – így nyilatkozott Pintér Sándor belügyminiszter még június végén. Várható volt, hogy az általános és a középiskolákban újabb teszteket vezetnek majd be, miután a miniszter – akkor még csak jelöltként – már május közepén a mérések fontosságáról beszélt a bizottsági meghallgatásokon.
Az új felmérésről eddig semmit nem lehetett tudni: sem azt, hogy mikor, sem azt, hogy milyen formában szervezik meg. Bár a tanév rendjében egy bekezdés erejéig megemlítették a 4–5. évfolyamosok „kísérleti bemeneti és kimeneti mérését”, részleteket eddig nem között a minisztérium.
„Valamennyi mérést digitálisan szervezünk meg, ezek során a jelenlegi országos kompetenciamérésben szereplő típusfeladatokra lehet számítani, melyek kiválóan alkalmasak a tanulói kompetenciák mérésére”
– írta az Eduline megkeresésére az Oktatási Hivatal (OH). Már a pontos dátumok is megvannak: a teszteket szeptember 26. és 2022. november 30. között kell megtartani az iskolákban, ilyen felosztás szerint:
- a 10. évfolyamon 2022. szeptember 26. és október 7. között,
- a 8. évfolyamon 2022. október 10–21.,
- a 6. évfolyamon 2022. október 24 és november 11. között,
- a (kísérleti bemeneti mérés) a 4. és az 5. évfolyamon 2022. november 14-e és 30-a között lesz.
A mintafeladatokat is le lehet tölteni, az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint hasonlítanak majd az idei online kompetenciamérés feladataihoz – teszi hozzá az oktatási szakportál.
Újdonság az is, hogy a második félévben megtartják a mérések „párját is”, az Oktatási Hivatal oldalán azt írja, „a kimeneti mérésekre 2023. március 6. és június 9. között kerül sor. A kimeneti mérések évfolyamonkénti ütemezését – a bemeneti mérések tapasztalatainak függvényében – a hivatal később határozza meg”.
Mérés mérés hátán
Az Eduline emlékleztet, hogy a magyar diákok képességeit eddig is többször tesztelték: az országos kompetenciamérést minden évben megszervezik a 6., a 8. és a 10. évfolyamon. Ez az iskolások szövegértési képességeire, matematikai eszköztudására, valamint – ez idén újdonság volt – „természettudományos műveltéségére” fókuszál.
A hatodikosoknak és a nyolcadikosoknak emellett idegen nyelvi tesztet is meg kell oldaniuk angolból vagy németből, de a két tannyelvű iskolába járók sem maradnak ki a mérésből – értelemszerűen ők egy másik feladatsort kapnak. Emellett az alsósok kivételével tesztelik a diákok fizikai állapotát és edzettségét is.