eur:
397.71
usd:
367.71
bux:
89971.53
2025. március 22. szombat Beáta, Izolda
Mentők érkeznek egy beteggel a nyíregyházi Jósa András Oktatókórház Sürgősségi Betegellátó Centrumába 2019. április 23-án. Az ápolók a triázs helységben osztályozzák a betegek állapotát, hogy biztonságossá tegyék a sürgősségi ellátást. A triázs rendszer célja, hogy a beteget a lehető legrövidebb időn, az érkezéstől számítva öt percen belül regisztrálni, és tíz percen belül osztályozni kell. A betegeket öt súlyossági fokozatba sorolhatják, és ennek alapján döntenek az ellátásukról, valamint meghatározzák az ellátáshoz szükséges időt is.
Nyitókép: MTI/Balázs Attila

A biciklis mentős is életet menthet

A mentősök évente mintegy 30 ezer olyan esethez mennek ki, amely után a beteget vagy a sérültet nem kell kórházba vinni.

Ez derült, amikor a Telex a tervezett, biciklis sürgősségi szolgálatról érdeklődött az Országos Mentőszolgálatnál (OMSZ).

A portál azt a választ kapta, hogy a 112-es központi segélyhívón tavaly összesen 1 633 094 hívás érkezett a mentőkhöz. Ezek közül 1 261 457 esetben, tehát a hívások 77,24 százalékában volt szükség csak valamelyik mentőegység tényleges beavatkozására.

Ám még ezek közül is csak 21 százalék volt olyan eset, amihez a legmagasabb képzettségű mentősökre és a legjobban felszerelt járművekre volt szükség. A fennmaradó 79 százalék esetében elég volt olyan mentőautót küldeni, amelyen egy mentőápoló megy ki a beteghez.

A lap ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a mentősök nem minden esetben szállítják kórházba a sérültet vagy a beteget. Az OMSZ közölése szerint: „a helyszínen ellátott, kórházba szállításra nem szoruló esetek száma (a haláleseteket leszámítva) mintegy 30 000 eset/év.”

Az online újság úgy véli ez indokolhatja, hogy külföldi példák alapján, nálunk is létre akarnak hozni egy kerékpáros mentőegységet. A kerékpáros mentőtisztek vagy mentőápolók hamarabb ki tudnak érni az esetekhez a nagyvárosi dugókban vagy az autóval nehezen megközelíthető helyeken.

Megkezdhetik a beteg ellátását, amíg megérkezik a mentőautó, vagy a beteg/sérült állapotát látva dönthetnek úgy is, hogy nincs szükség mentőre

– írják.

Példaként említik, hogy Londonban a kerékpáros mentőtisztek a riasztások több mint felében helyben el tudták látni a betegeket, nem kellett mentőautót hívni a helyszínre.

Magyarországon a tesztüzem heteken belül megkezdődhet, a rendszerszerű működést 2023 tavaszától tervezik. Az OMSZ közben egy videóban be is mutatta az első hazai biciklis mentőst. Kramarics Tamás 7 éve dolgozik mentőápolóként az Országos Mentőszolgálatnál. A videón azt mondja: amint elindul Magyarországon a mentőbiciklis rendszer, önként vállalt túlmunkaként a szabadnapjain, extra pénzért cserébe Budapest sétálóutcáin fog kerékpáros szolgálatot is teljesíteni – írja a portál.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
Komoly botrány robbant ki az F-35-ösök körül – Ennyit a szupermodern vadászbombázó jövőjéről?

Komoly botrány robbant ki az F-35-ösök körül – Ennyit a szupermodern vadászbombázó jövőjéről?

Az Egyesült Államok F-35-ös vadászbombázója a fejlesztési program kezdetétől fogva egy igazi botránymágnes: csúszások, költségvetési gondok, technikai nehézségek miatt évek óta folyamatos hírverés van a gép körül. Az elmúlt hetekben azonban nem műszaki problémák vagy dollármilliárdos túlköltekezések miatt pörgött a sajtóban az F-35-ösök neve: Washington szövetségesei sorra fordulnak el a méregdrága vadászgépek beszerzésétől – nem azért, mert magával a platformmal van gond, hanem mert úgy látják, Donald Trump elnök finoman szólva is kiszámíthatatlan külpolitikája miatt az Egyesült Államok hosszú távon nem megbízható szövetséges. A látványos diplomáciai odaszólások, ellentámadások ellenére nincsenek könnyű helyzetben azok a NATO-tagállamok, amelyek az F-35-ös alternatíváját keresik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×