eur:
402.68
usd:
371.66
bux:
0
2025. március 31. hétfő Árpád
Nyitókép: NIF/BFK

Nagy piros pontot kapott az EU-tól a Déli Körvasút fejlesztése

Magyarország keleti és nyugati fele közötti legfontosabb vasúti kapcsolat, a fővárosi Déli Körvasút fejlesztését a magyar pályázatot elbírálva az Európai Bizottság kiválónak ítélte, ugyanakkor a bíróság által korábban idén megsemmisített környezetvédelmi engedély újbóli megszerzéséig a finanszírozási döntést elhalasztották. A Nyugati pályaudvar fejlesztése pedig uniós forráshoz jutott.

Minderről Vitézy Dávid számolt be a Facebook-oldalán. A Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára felsorolta, miben találta kiválónak a Déli Körvasút projektet az EU, idézve a benyújtott pályázat hivatalos EU-értékeléséből.

"A javasolt projekt fontosság és sürgősség szempontjából is előre sorolandó. A javasolt intézkedés célja a TEN-T hálózat három folyosóját (Földközi-tenger, Kelet/Kelet-Mediterrán és Rajna-Duna) érintő jelentős szűk keresztmetszet megszüntetése, és összhangban van az ezen folyosókra vonatkozó munkatervekkel.

A projekt minősége nagyon jó. Célkitűzései, a tervek, a mérföldkövek és az ellenőrzési eszközök részletesen le vannak fektetve, és összhangban vannak a megvalósítani tervezett fejlesztésekkel.

A projekt tervezett eredményei kiválóak, a fejlesztés az utasok és az árufuvarozók számára időmegtakarítást, a szolgáltatás minőségének javulását, valamint a balesetek, a környezeti károk és a jármű-üzemeltetési költségek csökkenését eredményezi.

A CEF-forrás várható hasznosulása katalizátorként a javasolt projektben nagyon jó. A CEF-forrás várhatóan elősegítené a tervezett fejlesztést, és biztosítaná, hogy a javasolt projekt a tervek szerint megvalósulhasson."

Még nincs uniós döntés a pályázatról, mert "a javasolt projekt pillanatnyilag még nem eléggé érett a megvalósításra", mivel a Fővárosi Bíróság 2022. február 17-én megsemmisítette a szükséges környezetvédelmi engedélyt.

Ennek háttere, hogy a Hamzsabégi út menti vasútfejlesztés miatt tiltakozó civilek indítványára a Fővárosi Bíróság februárban megsemmisítette a projekt korábban már megszerzett környezetvédelmi engedélyét, ennek újbóli megszerzése folyamatban van a környezeti hatástanulmány szükséges kiegészítése alapján.

Mindezzel most annyi változik, hogy az idei 89,7 milliárd forintos és a jövő évi 137,7 milliárd forintos összeget egyben kell igényelni a 2023-as CEF-pályázatból idén ősszel. Az idei pályázatok 2026-os határideje helyett a jövő éviek 2027-es céldátummal érvényesek.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Kiszámolták, mennyibe kerül Ukrajna EU-csatlakozása: fejenként kétmillió forint

Kiszámolták, mennyibe kerül Ukrajna EU-csatlakozása: fejenként kétmillió forint

A Magyar Külügyi Intézet és a Mathias Corvinus Collegium közös konferenciáján elhangzott, hogy az ukrán uniós csatlakozás teljes költsége öt év alatt majdnem két és fél ezer milliárd euróba kerülne, ami az Európai Unió 2025-ös költségvetésének több mint 12,5-szerese. A részletekről Siklósi Péter, a Magyar Külügyi Intézet vezető kutatója számolt be az InfoRádióban.

Salát Gergely: kifulladt az eddigi kínai növekedési modell, váltásra van szükség

Belső gazdasági problémákkal küzd Kína, paradigmaváltásra van szükség, ami a híresen nagy megtakarításokkal rendelkező lakosságot is komolyan érinti – erről beszélt a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és a Magyar Külügyi Intézet munkatársa az InfoRádióban. Salát Gergely elmondta: a kínai vállalatok a bizonytalanságok ellenére hosszú távra terveznek Magyarországon.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.31. hétfő, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programvezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×