eur:
394.84
usd:
371.99
bux:
66373.1
2024. április 16. kedd Csongor
A felújított Újpest-városkapu metróállomás a 3-as metróvonal északi szakaszán 2019. április 4-én. A 3-as metróvonal megújult északi, az Újpest-központ és Dózsa György út közötti szakaszát március 30-án átadták át.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Fürjes Balázs a metró klímájáról: Karácsony Gergely a főpolgármester, oldja meg

Az ígértekkel ellentétben idény nyáron már nem lesznek légkondicionáltak a 3-as metró szerelvényei – közölte a BKV. A társaság szerint legjobb esetben is csak a prototípus kocsikon lehet megvalósítani a klimatizálást, ami hat kocsit jelent a 222-ből.

Ezen a nyáron sem szerelik fel légkondicionáló berendezésekkel a hármas metró vonalán futó szerelvényeket. A Népszava írt arról, hogy a BKV tájékoztatása szerint az összes metrókocsi klimatizálása idén nyáron nem kivitelezhető.

A társaság közölte azt is, hogy a járványügyi helyzet az élet minden területére kihatással van, így a szerelvények klimatizálását is befolyásolja. A BKV ugyan mindent megtesz a metrókocsik légkondicionálásának érdekében, de az már bizonyos, hogy idén nyáron minden feltétel teljesülése esetén is maximum a prototípus kocsikon lehet megvalósítani a klimatizálást,

az hat kocsit jelent a 222-ből.

A BKV a gyártó hozzájárulására vár, mivel a berendezések beszerelésének komoly garanciális vonzata van. A Metrovagonmas illetékesei korábban ugyan szóbeli ígéretet tettek, hogy a műszaki tartalom ismeretében elvileg hozzájárulnak a garancia meghosszabbításához, de ezt írásban egyelőre nem erősítette meg a cég. Az orosz társasággal kötött vállalkozási szerződés értelmében bármilyen változtatáshoz hozzá kell járulniuk, különben a BKV elveszti a szerelvényekre adott 30 év garanciát.

Karácsony Gergely főpolgármester még a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa februári ülése után megerősítette korábbi álláspontját, amely szerint a 3-as metró légkondicionáló rendszerének tervezésén dolgoznak a szakemberek,

az erre szükséges források rendelkezésre állnak.

„A hármas metró légkondicionálásának nem pénzügyi akadályai vannak. A nagyobbik probléma, hogy a műszaki megoldás nem áll rendelkezésre – fogalmazott korábban a főpolgármester, hozzátéve, hogy már egyeztetéseket kezdeményezett a BKV vezérigazgatójával arról, hogy milyen megoldások kínálkoznak. Karácsony Gergely hozzátette, ennek a helyzetnek a kialakulásához az vezetett, hogy főváros előző vezetése – szerinte rossz döntést hozva – a régi metrókocsik felújítása mellett döntött, ahelyett, hogy újakat vásárolt volna.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter, Gulyás Gergely korábban azt mondta, a főpolgármester felelőssége, hogy a metró légkondicionált lesz-e idén nyáron, mert ez az ő választási ígérete volt.

„Ha egy választási kampányban az egyik oldalnak az volt az egyik legfajsúlyosabb ígérete, hogy egy felújítás után nem fogadható az el, hogy légkondicionálás nélkül marad a metró, és hajlok arra, hogy ebben Karácsony Gergely főpolgármesternek igaza lehetett, akkor utána

az a minimum, hogy ezt az ígéretét valóra váltja

– fogalmazott a kancelláriaminiszter. – Ha kell, források átcsoportosításával, de az ígéretet, különösen, ha azok olyan kiemelt szerepeket játszottak, mint amilyet ez Karácsony Gergely kampányában, akkor azt be kell tartani.”

Időközben Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár a Twitter-oldalán azt írta, a főpolgármester tavaly megígérte, hogy beszereli a klímát a hármas metróba, azt is mondta a közgyűlésben, hogy a pénz benne van a főváros költségvetésében, de most újra magyarázkodik és másokat hibáztat. Hozzátette:

„Karácsony Gergely a főpolgármester, oldja meg, cselekedjen, ne csak szövegeljen!”

Bíró Endre a Metróért Egyesület elnöke azt mondta, hogy 3 megoldás is lehetséges a klimatizálásra.

  1. Az egyik szerint a légkondicionáló nagyobb tömeggel rendelkező részét, mint például a kompresszor, az alvázra kell szerelni, és innen szellőzőcsöveken keresztül lehet eljuttatni a levegőt az utastérbe.
  2. A másik lehetőség, hogy a berendezés a tetőszerkezetre kerül, ami a leggyakoribb megoldás, ebben az esetben viszont a tetőszerkezetet meg kell erősíteni.
  3. A harmadik eshetőség, hogy kis tömegű, korszerű klímákat alkalmaznak, ugyanakkor ezekből akár kettőre is szükség lehet egy egy kocsi esetében – magyarázta a szakember.

A metrórekonstrukció 2016 és 2018 között zajlott, a megrendelő főváros viszont nem kért bele klímát takarékossági okokból.

A légkondicionálás utólagos beszerelésének költségei 6–10 milliárd forintba kerülhetnek,

a Népszava szerint Bécs legrégebbi metrószerelvényein egy év alatt megoldották a hűtés-fűtést, 1,4 milliárd forintnyi euróból.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.16. kedd, 18:00
Kaiser Ferenc
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×