Fürjes Balázs, a Budapesti útépítési program tavalyi ütemében - a kerületben tizenegy szakaszon, 3,77 kilométer hosszan - megújult utak átadóünnepségégén kiemelte: a főváros fejlesztésével kapcsolatban egységes Budapestben gondolkodik a kormány.
Számunkra Budapest minden kerülete és lakója egyenrangú és egyformán fontos
- hangoztatta.
Fürjes Balázs a kormány céljának nevezte, hogy a főváros külső kerületeiben is jó legyen lakni, élni és jól lehessen közlekedni. Felidézte: a parlamenti ciklus felénél öt nagyon jelentős olyan intézkedést hoztak, amelyeknek elsősorban a külső kerületek a kedvezményezettjei.
Ezek között említette
- az öt év alatt 50 milliárd forint állami forrásból megvalósuló Egészséges Budapest programot,
- a rozsdaövezetekben a lakásépítéseket serkentő Városi otthonteremtési programot,
- a Zöld park programot,
- hozzáláttak a hetente egymillió embert szállító HÉV-vonalak teljes felújításához.
- Az ötödik ilyen intézkedés a budapesti földutak felszámolását célzó programra, amelyre 2022-ig 25 milliárd forintot fordítanak.
Fürjes Balázs úgy fogalmazott: "ráadásul ellensúlyoznunk kell Budapest városvezetésének első ránézésre igazságtalan lépéseit", mert - folytatta - Karácsony Gergely főpolgármester néhány hete "lehúzott" kerületi útfejlesztéseket a főváros költségvetéséből, és olyan kerületektől vettek el pénzt, ahol fideszes a városvezetés.
Fürjes Balázs rámutatott:
nem lehet büntetni azokat a kerületeket, ahol saját szabad döntésükből az emberek fideszes polgármestereket választottak.
Az útfejlesztési program arra is hivatott, hogy ezt a diszkriminatív, igazságtalan döntést ellensúlyozza - fogalmazott.
Szatmáry Kristóf, a Miniszterelnökség Budapesti útépítési program koordinációjáért felelős miniszteri biztosa, a XVI. kerület fideszes országgyűlési képviselője Nagy-Budapest létrejöttére is utalva arról beszélt, hogy az útfejlesztési programmal 70 éves adósságot próbál a kormány a külső kerületekkel közösen felszámolni. A fővárosi Fidesz kezdeményezésére 2017-2018-ban született kormánydöntés arról, hogy belátható időn belül felszámolják az összes külső kerületi földutat - emlékeztetett a kormánypárti politikus.
Szatmáry Kristóf beszámolt arról, hogy a fejlesztési forrásokra 13 kerületi önkormányzat pályázott több mint 200 fővárosi útszakasz mintegy 50 kilométer hosszon való aszfaltozására, szilárd burkolatúvá tételére.
A XVI. kerület a múlt évi forrásokból mintegy 1,3 milliárd forinthoz jutott, hozzávetőleg hét kilométernyi út megépítésére, amelyből forgalmi szempontból is fontos gyűjtőutakat borítottak aszfalttal - mondta Szatmáry Kristóf, azt is közölve, hogy a program folytatódik, a kormány erre a 2021-es költségvetésben is biztosított forrást.
Kovács Péter, a XVI. kerület Fidesz-KDNP-s polgármestere a kormányzati támogatást megköszönve a többi között szólt arról, hogy a korábban tervezett 2024 helyett már 2022-re meg tudják szüntetni a kerületben a belterületi földutakat.
2006-ban a kerület úthálózatának 27 százaléka volt földút, ez az arány mostanra mintegy egy százalékra csökkent - mondta.
A HÉV és a metró összekötése nagyon fontos lenne a kerületnek, ugyanakkor a projekt a főváros új vezetése miatt "egy helyben toporog", ezért Szatmáry Kristóffal a kormányzathoz fordultak, hogy vállalja át a projekt tervezését - mondta.
Hozzátette: szintén a fővárossal közös projektje volt a kerületnek a fővárosi üzemeltetésű utak felújítása, de a megállapodást Karácsony Gergely egyszemélyes döntésével "felrúgta". "Egyelőre úgy néz ki, hogy 2024-ig egyetlen méter fővárosi fenntartású főút sem fog megújulni a fővárosi önkormányzat beruházásában" - mondta a polgármester, aki reményét fejezte ki, hogy a kormány ebben is segít majd az önkormányzatnak.