eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Meggyvágó (Coccothraustes coccothraustes) a felhőszakadásban a Pest megyei Pomáz környékén 2020. június 5-én.
Nyitókép: MTI/Kovács Attila

Magyar fejlesztésű rácsokkal védenék az áramütéstől a madarakat a Hortobágyon

A Hortobágy közelében már tesztelik azt a villamos hálózati oszlopokra szerelhető védőeszközt, amely megakadályozza, hogy a madarak olyan helyen szálljanak le a villamos hálózaton, ahol megsérülhetnek. Az eszközök hatékonyságát egy éven át figyelik, és ha beválik, akkor országszerte használni fogják - közölte az InfoRádióval az E.ON szóvivője, Varga Ivett.

Az az alapfeladatunk, hogy az áramellátás zavartalanságát biztosítsuk, de ezt úgy szeretnénk megtenni, hogy közben a természeti környezetünket is óvjuk, ezért minden új hálózatunkat az állatok számára biztonságos módon tervezzük - mondta az InfoRádiónak Varga Ivett, az E.ON szóvivője. Hozzátette, hogy a meglévők biztonságossá alakítása is folyamatos feladat a vállalat számára. Ennek érdekében fogtak össze a madárvédelemben dolgozó szakemberekkel, a Hortobágyi Nemzeti Parkkal és csatlakozott az együttműködéshez a Kaposvári Villamossági Gyár is. Így ezt az új fejlesztést már a hálózatra tudták szerelni - mondta a szóvivő.

Magyar fejlesztésű madárvédő rácsot tesztelnek a Hortobágyon az EON középfeszültségű hálózatán 2020-ban.
Magyar fejlesztésű madárvédő rácsot tesztelnek a Hortobágyon az EON középfeszültségű hálózatán 2020-ban.

Ezt úgy kell elképzelni, hogy a középfeszültségű hálózat oszlopai közül néhányon vannak úgynevezett oszlopkapcsolók, nagyobb berendezések az oszlopok csúcsain. Erre kerül egy rácsos mechanizmus, amely azt hivatott megakadályozni, hogy a nagytestű madarak olyan helyre szálljanak le vagy úgy szálljanak fel, hogy áramütés érje őket - magyarázta az újítás lényegét a szóvivő.

A mostani pilot projekt keretében a Hortobágyon 10 helyre szerelték fel a védőrácsokat. Egy évig figyelik az eszközök működését a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság szakemberei, és az EON szakértői két szempontból - mondta Varga Ivett. Egyrészt azt vizsgálják majd, hogy valóban védi-e a madarakat és hogy miként viselkednek a madarak az új eszköz környezetében. Másrészt áramhálózati, üzembiztonsági szempontból is vizsgálják majd, hogy biztonságosan működtethető-e az áramhálózat, egy esetleges meghibásodás javításakor milyen tapasztalatok vannak vele. "Ha mind a két szempontnak meg tudott felelni ez az új eszköz - és nagy reményeket fűzünk hozzá, hogy így lesz -, akkor egy év múlva döntenek a szakemberek arról, hogy ez akár tömeggyártásra, tömeges használatra is kerülhet az ország egész területén" - mondta Varga Ivett.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×