eur:
411.11
usd:
392.25
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér

A korábbiaknál szabályosabbnak találta az ÁSZ a politikai hirdetéseket

A hagyományos médiatermékek esetében erősödött a politikai hirdetések átláthatósága és elszámoltathatósága a 2010-től több ütemben megújított jogszabályi előírások eredményeként az Állami Számvevőszék (ÁSZ) legfrissebb elemzése szerint.

A számvevőszék hírportálján szerdán közzétett összefoglalóban ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy a politikai hirdetések megjelenési felülete az elmúlt években egyre nagyobb arányban a közösségi média irányába tolódott el.

A közösségi médiafelületeken megjelenő, politikaihirdetés-jellegű tartalmak a választási törvényben nem nevesített kampányeszközök, így ezen a területen is értékelni szükséges az átláthatóság és elszámoltathatóság erősítésének lehetőségeit - mutattak rá.

Az elemzés szerint míg a 2014. évi országgyűlési választási kampányokra fordított pénzeszközök elszámolásának ellenőrzése során az ÁSZ a politikai hirdetésekkel kapcsolatban számos szabálytalanságot állapított meg a sajtótermékek kiadóival kapcsolatban, a 2018. évi országgyűlési választás kampányának ellenőrzése során

ilyen jellegű hibát már nem tárt fel.

Az átláthatóság és az elszámoltathatóság elvét érvényre juttató, a politikai hirdetésekre vonatkozó részletes rendelkezések és az ehhez kapcsolódó ÁSZ-ellenőrzéseknek köszönhetően átláthatóbbá vált a médiapiac - írták.

Megjegyezték, a választási törvény a plakát kapcsán nem tartalmazott - a politikai hirdetések szabályozásához hasonló - részletes és átfogó szabályokat, a 2018. szeptember 1-jétől hatályba lépő módosítása azonban már átláthatóbbá tette a plakátok kampányidőszakban történő használatát.

A 2014-2019 közötti időszakban tartott országgyűlési, önkormányzati, valamint európai parlamenti választásokhoz kapcsolódó politikai hirdetési árjegyzékmegküldésekből kiderült, hogy

az egymást követő azonos választások kapcsán a politikai hirdetést közzétenni szándékozó sajtótermékek száma mindhárom esetben csökkent, valamint e sajtótermékek száma korrelált az adott választáson mért választói részvétellel

- olvasható az elemzés összefoglalójában.

Mint írták, jelenleg a közösségi médiában megjelenő, politikaihirdetés-jellegű tartalmak a választási törvényben nem nevesített kampányeszköznek minősülnek, mivel a választói akarat befolyásolására, vagy annak megkísérlésére alkalmas eszközök. Ez pedig azt eredményezi, hogy kampányidőszakban történő használatuk a kampánytevékenység kategóriájába tartozik.

Az elemzésben felhívják a figyelmet, hogy a politikai hirdetések szabályozásához kapcsolódó jogalkotói szándék a közösségi média felületein közzétett politikaihirdetés-jellegű tartalmak esetében jelenleg nem teljes körűen biztosított.

Címlapról ajánljuk
Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

Kalas Vivien Várhelyi Olivér uniós biztosi jelöléséről: kompromisszumos megoldás született

A magyar uniós biztosjelölttől elvett szakterületek közül kettő az egészségügyi válságkezeléshez, egy pedig a szexuális és reprodukciós jogokkal kapcsolatos hatáskörhöz kapcsolódik – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézetének főreferense. Kalas Vivien szerint az új Európai Bizottságtól nem igazán várhatók nagy változások, talán az ECR képviselőcsoport hozhat be új gondolatokat a mindennapos munkába.

Kaiser Ferenc: az oroszoknál maradhatnak az elfoglalt ukrajnai területek, de ez rablóháborút legitimálna

Békekötés nem várható, maximum tűzszünetet lehet elérni Ukrajnában, ami viszont nem biztos, hogy elég lesz az Egyesült Államoknak – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Közszolgálati Egyetem docense arra reagálva, hogy egyes források szerint Vlagyimir Putyin tárgyalna az ukrajnai fegyverszünetről Donald Trumppal. Kaiser Ferenc szerint ha elapadnak a nyugati támogatások, akkor egész Ukrajna elveszhet.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Kemény szankciót jelentett be Amerika - Hogyan érinti ez a magyar gázellátást?

Kemény szankciót jelentett be Amerika - Hogyan érinti ez a magyar gázellátást?

Az Egyesült Államok újabb szankciókat vezetett be Oroszország ellen, ezúttal a Gazprombankot és további 50 kisebb-nagyobb orosz pénzintézetet célozva meg. A lépés célja, hogy tovább korlátozza Oroszország hozzáférését a nemzetközi pénzügyi rendszerhez, és megnehezítse az ukrajnai háború finanszírozását. Az intézkedések a Biden-adminisztráció utolsó hónapjában történnek, és jelentős hatással lehetnek az orosz költségvetésre, de a magyar gazdaság szempontjából is izgalmas a helyzet, mivel Magyarország évente 4,5 milliárd köbméter földgázt kap Oroszországtól, amelyet a Gazprom szállít, a szankció alá kerülő Gazprombank kezeli az energiacég pénzügyeit.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×