eur:
411.36
usd:
392.46
bux:
79229.24
2024. november 21. csütörtök Olivér
Nyitókép: pixabay

Borsos változás a budapesti légtérben

Keddtől akár 1000 eurót is fizetniük kell a légitársaságoknak a Budapest feletti éjszakai repülésért. A szaktárca reményei szerint ez várhatóan arra ösztönzi a légi cégeket, hogy éjfél és hajnali 5 óra között ne közlekedtessék gépeiket.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében emlékeztet arra, hogy Tarlós István főpolgármester kezdeményezésére az elmúlt bő két évtized legjelentősebb jogszabályi beavatkozása történt az érintett lakóközösségek nyugalma érdekében.

A zajszinten alapuló díjszabás nyomán a kevésbé korszerű, legzajosabb repülőgépek után műveletenként 1000 eurót fizetnek a légitársaságok a repülőtér üzemeltetőjének,

a díj mértéke a csendesebb gépeknél fokozatosan csökken, a legcsendesebb járműveknél a díj a legmagasabb tétel tíz százaléka.

A repülőtér üzemeltetője a befolyó többletbevételt az újraindított ablakcsere-program folytatására fordítja - olvasható a közleményben.

A tárca emlékeztetett, hogy a repülőtérre az 1997-ben megalkotott jogszabályok vonatkoznak, amelyeket a zajterhelést érintően az elmúlt közel negyedszázadban most módosítottak először. A korábbi előírások szerint zajcsökkentési indokkal csak legfeljebb öt csomó sebességű hátszélben volt indítható vagy érkeztethető repülőgép.

Az új rendeleti szabály az éjfél és hajnali öt óra közötti, mélyalvási időszakban ezt az értéket 10 csomóra emelte.

A változásnak köszönhetően a korábbinál jóval szélesebb körben, az előzetes számítások szerint a járatok mintegy 90 százaléka használhatja a gyérebben vagy egyáltalán nem lakott délkeleti irányt.

Az intézkedéssel a repülőtértől északnyugatra fekvő sűrűn lakott területek szinte teljes egészében mentesülnek az éjszakai zajterhelés alól.

A jogszabályi szintű változások augusztus elején hatályba léptek, a módosításokat a reptér üzemeltetője és a légiforgalmi irányító szolgálat szeptember második felére átvezette belső szabályozásain, ennek megfelelően

a jövőben csak rendkívüli esetekben használhatják a városi felőli légi útvonalakat a repülőgépek.

Az ITM közölte: a HungaroControl adatai szerint az új hátszeles szabályozás alkalmazása óta egyetlen gép sem használta az északnyugati irányt.

Az ITM közleményében kitért arra is, hogy az elmúlt hat hónapban mintegy 150 panasz érkezett a Budapest Airporthoz, ez a mennyiség nemzetközi összevetésben csekély. A legforgalmasabb nyári hónapokban, júliusban és augusztusban 45 panaszt regisztrált a repülőtér üzemeltetője a zaj miatt

Jelezték azt is, a főpolgármester kezdeményezésére az év eleje óta több egyéb zajcsökkentéssel kapcsolatos lépés történt: elkészült a repülőtér tényleges zajtérképezése a felszállási útvonalak mentén, javaslat született a mérőállomások elhelyezésének pontosítására, a rendszer bővítésére. Önkormányzati közreműködéssel kézi zajmérő eszközöket osztottak ki a zajterhelésben érintett lakosoknak, a Budapest Airport pedig május közepén újraindította lakossági ablakszigetelési, ablakcsere programját.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a kőolaj-előállításban érdekeltek, a távközlési szektor cégei, a feldolgozóipari gyártók (bioetanol, keményítő, napraforgóolaj), valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×