Azért maradt el szerdára tervezett a tárgyalás a városvezetés és az Alstom képviselői között, mert a francia cég mégis megpróbálja megszerezni a 2-es és 3-as metró vonalára rendelt szerelvények típusengedélyét - mondta az InfoRádió Aréna című műsorában a budapesti főpolgármester, aki szerint azonban ez lehetetlen, mivel a kocsik sem a magyar, sem az uniós szabványoknak nem felelnek meg.
Tarlós István hozzátette: a 2006 májusában az Alstommal kötött, a magyar fél számára egyébként rendkívül előnytelen szerződés körül furcsa dolgok történtek, így például nyoma veszett több, a BKV-nál iktatott, az ügyben született levélnek, amelyek tartalmát nem ismerik. Emellett azt sem érti a főpolgármester, hogyan fordulhatott elő, hogy a majd' kétéves csúszás ellenére a szocialista-szabad demokrata városvezetés nem sürgette a megrendelt szerelvények gyártóját.
A politikus most azt várja a kormánytól, amely 79 százalékban finanszírozza a beruházást, hogy döntsön: perre menjen-e, vagy megegyezésre törekedjen az Alstommal a főváros. Mindkét lehetőségnek lehet negatív következménye: az első nyomán rossz híre mehet az országnak, esetleg veszélybe kerülhet az uniós támogatás, ha pedig a francia vállalat ad absurdum megnyeri a pert, Budapest milliárdokat veszíthet.
Ha a cél a megegyezés, presztízsveszteséget jelenthet a főváros számára, hogy az Alstom még sokadik alkalommal, hatalmas csúszás után sem képes megszerezni a hatósági engedélyt. Ráadásul arra sincsen garancia, hogy a gyártó hajlandó lesz a szükséges, ám rendkívül költséges és időigényes módosításokat elvégezni a szerelvényeken - magyarázta Tarlós István.
BKV-gondok
A ciklus végére remélhetőleg sikerül felszámolni a BKV 80 milliárdos banki és 700 milliárdos belső adósságát, a közlekedési társaság szervezettebbé, és a közösségi közlekedés fogyasztóbarátabbá tételét azonban várhatóan sokkal rövidebb idő alatt meg lehet valósítani - mondta a főpolgármester.
Tarlós István hozzátette: ehhez szükség lesz a buszközlekedés egy részének kiszervezésére - hiszen jelenleg nincs forrás arra, hogy a vállalatnak 1100 új járművet vásároljanak -, illetve a kötött pályás közlekedés és a MÁV együttműködésének megteremtésére.
A főpolgármester arról is beszélt: azt szeretnék, ha az állam nem a BKV-ba, hanem a Budapesti Közlekedés Központba (BKK) szállna be résztulajdonosként. Ennek előnye az, hogy az újonnan alakult szervezetnek nincsen saját eszközállománya, így abból nem lehet és nem is kell átengedni az állami forrásért cserébe.
Tarlós István megjegyezte: a közlekedési társaság helyzetének rendezésére kidolgozott koncepciókat egyeztette Fellegi Tamás szakminiszterrel, a megvalósításról pedig várhatóan december közepéig megállapodás születhet.
A teljes adást ide kattintva hallgathatja meg.
Hanganyag: Exterde Tibor