Évente milliós bevételektől esnek el a forráshiányukra rendre panaszkodó önkormányzatok egy évtizedes politikai gyakorlat miatt. Az InfoRádió korábban beszámolt arról, hogy a legtöbb budapesti kerületben és megyeszékhelyen bevett szokás, sőt, a helyi képviselők nyilvánvaló egyetértésével rendelet is született arról, hogy a pártok helyi szervezetei akár 90-100 százalékos kedvezménnyel kaphatnak bérbe irodát önkormányzati ingatlanokban.
A pártok pénzügyi beszámolóiból kitűnik, hogy a XIX. kerület a legbőkezűbb. Gajda Péter, Kispest szocialista polgármestere az InfoRádiónak azt mondta, a pártok nem tudnának a kedvezmény nélkül működni a kerületben.
Az Alkotmánybíróság 2002-ben egyértelműen kimondta: sérti a párttörvényt, ha egy helyhatóság ilyen módon ad adományt egy pártnak. Csakhogy ez az ítélet nem tekinthető mindenki számára kötelezőnek, a testület ugyanis a Fővárosi Közigazgatási Hivatal beadványára csak a ferencvárosi gyakorlatot vizsgálta - tudtuk meg Sereg Andrástól, az Alkotmánybíróság sajtófőnökétől.
"Miután a döntések egyedi önkormányzati jogszabályokkal kapcsolatosak, ez esetben az Ab a ferencvárosi önkormányzat néhány rendelkezését semmisítette meg. A döntés így tehát csak a Ferencvárosi Önkormányzatra kötelező, önmagában nem hat ki a többi önkormányzati rendeletre közvetlenül" - fogalmazott.
Közvetetten azonban igen, a gyakorlatot ugyanis törvénytelennek minősítette az Alkotmánybíróság, amely azonban a többi település ugyanilyen tartalmú önkormányzati rendeletét még nem vizsgálta, azokat ugyanis nem is kifogásolta hivatalosan senki.
Így alakulhat ki az a helyzet, hogy ami Ferencvárosban törvénytelen, az például Kispesten nem az. Sereg András felhívta a figyelmet: az önkormányzatok törvényességi felügyeletét a regionális államigazgatási hivatalok látják el, így az ő feladatuk lenne figyelmeztetni az önkormányzatokat egy-egy rendelet esetleges jogellenességére.Mi van a többiekkel?
A hasonló tartalmú önkormányzati rendeletek de jure nincsenek hatályon kívül, azaz nem alkotmányellenesek, ám az Alkotmánybíróság határozataiból kiolvasható jogfejlesztés most sem csak a konkrét esetre vonatkozik - mondta az InfoRádió által megkérdezett jogszociológus.
Fleck Zoltán hozzátette: a jóhiszemű joggyakorlásból következően az önkormányzatnak abból kell kiindulnia, hogy ha bepanaszolják, amiért ugyanolyan gyakorlatot folytat, mint a ferencvárosi, azt az ő esetében is alkotmányellenesnek fogja kimondani az Alkotmánybíróság.
A szakértő közölte: súlyos politikai és erkölcsi felelőssége van azoknak az önkormányzatoknak, amelyek nem veszik figyelembe az Alkotmánybíróság döntését. A mai szabályozás alapján legfeljebb az vethető fel - jegyezte meg.
A jogalkotónak végig kellene gondolnia, hogy az önkormányzatok működése feletti törvényességi felügyelet rendben van-e - véli Fleck Zoltán. A jogszociológus szerint a konkrét esettel összefüggő állami feladat a pártfinanszírozás megoldása lenne.
Ezért állt le a Déli pályaudvar