Az oktatási forma meghatározása mindenhol a megyei vezetésen és a szülőkön múlik, jelentette ki az ukrán oktatási miniszter Szerhij Skarlet úgy fogalmazott, minden szülő számára a gyermeke biztonsága az elsődleges, ezért ha a szülő úgy dönt, hogy a gyermekét nem engedi iskolába, és a távoktatást vagy az egyéni tanítást választja, akkor ezt gond nélkül megteheti, emiatt nem érheti negatív megkülönböztetés a tanulót.
Egy friss felmérés szerint Ukrajnában a legtöbb szülő és tanár az online tanulást támogatja. A kérdőívből kiderül, hogy a digitális oktatást keleten részesítik előnyben a legtöbben. De az ország északi és központi megyéiben élők szintén nem támogatják a hagyományos oktatást –
alig 20 százalék áll az iskolába járás pártján.
A nyugati megyékben ez az arány már jóval magasabb. A közvélemény-kutatás szerint Kárpátalján a megkérdezettek 18 százaléka online, míg 56 százaléka offline szeretné megkezdeni a tanévet. Országos szinten itt a legmagasabb a tantermi oktatást előnyben részesítők száma.
Az iskolába járáshoz viszont az kell, hogy ha nem is bombabiztos, de legalább egy egyszerű óvóhelyet kialakítsanak a tanintézményben, ahová légiriadó esetén mindenkinek le kell vonulnia.
Jelenleg Ukrajnában még tart az óvóhelyek kialakítása, ugyanis sok tanintézmény még pincével sem rendelkezett, vagy ha igen, az nagyon elhanyagolt állapotban volt.
Valahol jobb híján egy közelben lévő alagsorba vagy magánépület pincéjébe fogják átterelni a gyerekeket a légiriadó idején.
A legfrissebb adatok szerint már az ország oktatási intézményeinek 80 százalékát ellenőrizték, s csupán 41 százalékuk áll készen a jelenléti oktatásra. Kárpátalján is tart az iskolai óvóhelyek felkészültségének felmérése.
A Beregszászi kistérséghez 62 tanintézmény tartozik. Itt a legtöbb épület már megkapta az engedélyt az óvóhely működtetésére és már csak az maradt hátra, hogy kényelmesebbé varázsolják a termet, mondta el Babják Edit. A beregszászi oktatási osztály vezetője hozzátette, az óvóhelyek kialakítására nem kaptak állami finanszírozást, a felújítást a helyi költségvetés állta.
A javaslatok szerint a gyerekek a légiriadó alatt sem ülhetnek tétlenül, hanem miután az óvóhelyre menekültek, folytatniuk kell a tanulást. Ezzel kapcsolatban Babják Edit megjegyezte, nehezen tudja elképzelni, hogy ez megvalósítható lenne. A beregszászi oktatási osztály vezetője arra is kitért, hogy nagy problémát jelent az, hogy a legtöbb iskolai óvóhelyen hiányzik az internethozzáférés, de néhol még víz vagy toalett sincs.