A Fillon-kabinet egyelőre tartja magát a korábban bejelentett menetrendhez, a képviselőház után immár a szenátus is megszavazta a nyugdíjreform legfontosabb elemeit: a nyugdíjkorhatár 60-ról 62 évre való felemelését, illetve azt, hogy aki a törvényben előírtnál rövidebb ideig fizetett nyugdíjjárulékot, csak akkor kaphat teljes összegű nyugdíjat, ha 67 éves korig dolgozik a korábbi 65 helyett.
Bár a szakszervezetek az utóbbi napokban különösen ez utóbbi változás ellen tiltakoztak, mondván, az azokat a nőket sújtja, akik gyermeknevelés miatt megszakították karrierjüket, a lényeg továbbra is változatlan: a munkavállalók nem akarnak hallani a nyugdíjkorhatár felemeléséről.
A kialakult feszültséget talán a Földközi-tengeri kikötőmunkások immár harmadik hete tartó sztrájkja érzékelteti a legjobban. Az erősen baloldali CGT szakszervezet által uralt területen dolgozók az elmúlt napokban nyíltan kimondták: az ország üzemanyag-ellátásának ellehetetlenítésével fogják tárgyalásra kényszeríteni a kormányt.
A déli kikötők környékén összesen 53 hajó, köztük 35 olajszállító vesztegel kirakodásra várva, a francia olajfinomítók pedig az elmúlt napokban a nyersanyaghiány miatt fokozatosan csökkentették tevékenységüket.
Sőt, a szakszervezetek kedden bejelentették, hogy a sztrájktevékenységük részeként leállítják Franciaország második legnagyobb kőolajfinomítóját, amely az ország nyugati részében működik és amely a francia Total tulajdonában van. Az előrejelzések szerint, ha a blokád folytatódik, úgy jövő héten már nem lesz üzemanyag a marseille-i és a lyoni benzinkutaknál. Korzika szigetén egyébként már egy hete akadozik az ellátás.
A helyzet egyre inkább elmérgesedni látszik a munkáltatók és a munkavállalók között is. Marseille-i cégvezetők egy csoportja például egyoldalas fizetett hirdetést tett közzé a Les Echos gazdasági napilap keddi számában. "A világ legjobb munkája: legyen Marseille-ben kikötői darukezelő" címmel megjelent ironikus felhívásában a "Ne nyúlj a kikötőmhöz" nevet viselő csoport arról tájékoztat, hogy az említett munkások bruttó havi négyezer eurót keresnek, évi nyolchetes szabadságra jogosultak és heti 18 órát dolgoznak, majd a sztrájk azonnali abbahagyására szólítanak fel.
Annak ellenére, hogy kedden ismét komoly fennakadások lesznek a tömegközlekedésben, a legfrissebb közvélemény-kutatások szerint az emberek 71 százaléka továbbra is támogatja a tiltakozást, de a megkérdezettek csupán 31 százaléka szeretné, ha azok több napig is eltartanának. A mostani sztrájk egyébként egy hónap leforgása alatt immár a negyedik megmozdulás, és a nyomás fenntartása érdekében a szakszervezetek szombaton újabb akciót tartanak.
A kecskeméti gyorshajtó kapott egy 468 ezres csekket, aztán még valamit