eur:
393.09
usd:
367.14
bux:
65939.26
2024. április 24. szerda György
Nyitókép: Pexels.com

Ugrott az elektromos autózást ellenzők egyik fontos érve

A benzines autó is fogyaszt áramot, nem is keveset.

Az elektromos autók megjelenését nem mindenki nézi jó szemmel, noha a technológia ellen felhozott érvek jó részéről már kiderült: alaptalanok. Példaként említhető, hogy a gyártásuk, illetve a teljes életciklusuk jóval környezetkímélőbb a belső égésű motoros (ICE-nek is nevezett) autókénál, beleértve az akkumulátorokhoz nélkülözhetetlen lítiumbányászatot is – írja a Zoldpalya.hu.

Most egy újabb népszerű villanyautó-szkeptikus állítást vettek górcső alá a német Edison magazin szerkesztői, akik rámutattak: a technológia ellenzői gyakran érvelnek azzal, hogy az elektromos autó addig nem lehet környezetkímélő, amíg az akkumulátorokba töltött energiát fosszilis tüzelőanyagokat égető erőművekben termeljük.

A cikk szerint ők elfelejtik, hogy a villanyautók helyi szinten igen hatékonyan csökkentik az emissziót, de azt is, hogy, amíg az áram esetén ott a lehetőség, hogy azt valóban klímasemleges, megújuló forrásokból termeljük, addig a fosszilis tüzelőanyagokat kizárólag a meglévő készletek kiaknázásával lehet előállítani.

A német lap azt is kiszámolta, hogy az ICE-autók is fogyasztanak áramot, nem is keveset: az üzemanyag előállításához, illetve az autók gyártásához, a benzinkút-hálózatok üzemeltetéséhez, de az autógyártók üzemeltetési, vagy épp marketing-tevékenységéhez ugyanúgy jelentős villamosenergia-fogyasztás kapcsolódik. A számításaik szerint

minden kilométer, amit egy benzines vagy dízel autó megtesz, körülbelül feleannyi áramot is felhasznál, mint amennyire egy elektromos autónak szüksége lenne ugyanazon a távon.

Azaz, amellett, hogy a táv megtételéhez üzemanyagot kell elégetni, ami környezetszennyezéssel jár, ugyanúgy szükség van az áramra is, mintha valaki elektromos autóval közlekedne.

Az üzemanyag előállítása és szállítása is komoly mennyiségű energiát emészt fel: a fúrás, pumpálás, a finomítási folyamatok, vagy épp a csővezetékek üzemeltetése ugyanis szintén jelentős áramfogyasztást jelent. Szintén szemmel látható az energiaköltsége az olyan termékek előállításának – például kenőanyagok – amelyekre nincs szükség az elektromos autóknál.

Megjegyzik, természetesen az elektromos autós töltőoszlopok is áramot használnak, az eddigi statisztikák szerint azonban a villanyautó-tulajdonosok túlnyomó többsége általában otthon tölt, a nyilvános töltőket pedig csak ritkán, jellemzően akkor veszik igénybe, amikor hosszabb útra indulnak.

Címlapról ajánljuk

Závecz: a Fidesz és még öt erő szerezhet EP-mandátumot

Tovább csökkent a Fidesz támogatottsága, de április első felében még így is a választók negyede mellette volt; Magyar Péter pártjának EP-listája a harmadik helyen áll – derül ki a Závecz Research Intézet friss méréséből. A részletekről az InfoRádió Závecz Tibort kérdezte.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.04.24. szerda, 18:00
Isépy Tamás a Századvég makrogazdasági üzletág vezetője
Madár István a Portfolio vezető elemzője
Ha nem vállaljuk be az áramszünetet, akkor 10-15 évvel tovább tart a zöld átállás

Ha nem vállaljuk be az áramszünetet, akkor 10-15 évvel tovább tart a zöld átállás

Drágulhat a gáz Európában, ami versenyképességi bajokhoz és akár a következő gazdasági válsághoz is elvezethet, hiszen 90%-os a kontinens importkitettsége, amit kihasználhatnak a nagy LNG-szállítók – hívta fel a figyelmet a Portfolio-nak adott exkluzív nagyinterjúban Lakatos Benjamin. A svájci székhelyű MET Csoport elnök-vezérigazgatója példátlan módon levezette, hogy milyen fázisokon keresztül ért a tetőpontjára 2022-ben az európai gázválság, és rögzítette: ha az akkor elpárolgott óriási összegek felét energiaberuházásokra költötte volna a kontinens, akkor most nem lennének energiaproblémái. A mai helyzetet úgy látja: megszűnt a régiónkban a gázellátási kockázat, de Ukrajnában a télen még lehetnek gondok a gáztárolók bombázásából. Az energiapiaci szakember szerint lehetne akár gyorsítani is a zöld átálláson, de "ha nem vállaljuk be, hogy időnként áramszünet is lehet", akkor a 2030-2040 közöttre tervezettnél 10-15 évvel tovább tart a folyamat; így a földgázra is tovább lesz szükség. 50 éves távon azonban már teljesen biztos abban Lakatos, hogy a lakosság szinte csak áramot fog használni, földgázt, benzint és gázolajat nem. Az interjúban több sportos hasonlatot is említett, így például azt, hogy az energiaiparban "már nagyon sokat edzettünk, csak még nem tudjunk, hogy focizni fogunk, birkózni vagy kézilabdázni"; emiatt sürgette egy egységes szabály- és mérési rendszer kialakítását.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×