2024. április 26. péntek Ervin

Immunsejtekkel a rák ellen

A rákos szöveteket közvetlenül elpusztító immunsejtet azonosított az egereknél egy francia kutatócsoport. Az eredményekről egy internetes oldal, a Nature Medicine számolt be.

Az egerek szervezetében kimutatott rendkívül ritka és kicsi immunsejtek képesek a tízszer nagyobb rákos sejteket kísérleti körülmények között négy óra alatt elpusztítani.

A kutatást végző francia orvoscsoport valószínűsíti, hogy minden emlős, így az ember szervezetében is megtalálhatók ezek az immunsejtek.

Ennek bizonyítására hamarosan megkezdődnek a klinikai kísérletek, amelyek céljai között szerepel a sejtek szaporítása is.

Szakértők szerint az újfajta immunsejtek segítségével lehetővé válhat egy minden eddiginél hatékonyabb rák elleni szer megalkotása.

A most felfedezett immunsejtek a fehérvérsejtek mindössze ezredrészét teszik ki, és egy olyan sejtcsoportba tartoznak, amelyet csak negyedszázada fedeztek fel.

Ezek a sejtek főleg a májban, a lépben és a csontvelőben fordulnak elő, a bőrben és a nyálkahártyában a kórokozókkal találkozva kulcsszerepet töltenek be az immunválasz kiváltásában. A többi immunsejt „kiképzésében” is nélkülözhetetlenek.

Az Országos Onkológiai Intézet főigazgatója szerint hetente jelennek meg hírek ilyen kutatási eredményekről. Kásler Miklós az InfoRádióban azt mondta: a rákölő sejtekről már 25 éve tud a szakma, jelenleg is zajlanak az emberkísérletek.

Szerinte százas nagyságrendű kutatási irány van az onkológiában, amelyben benne van az áttörés lehetősége. Mint mondta: mindig az a probléma, hogy laikusok fordítanak le szakszövegeket, és félreértik azokat.

Kásler Miklós hozzátette: a lépben, a májban, a csontvelőben, a nyirokcsomókban előforduló rákölő immunsejtek állatkísérletei lezárultak. Most már a humánkísérletek zajlanak, amelyeknek körülbelül 10 év múlva lesz eredményük a szakember becslése szerint.