eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles

Szalayék bivalyerős motorral, de feleakkora költségvetéssel indulnak a 31. Dakar-ralin

A Dakar-ralit szervező cég kelet-európai képviselője szerint a szokottnál többen érhetnek célba a világ leghíresebb tereprali-versenyén. Szalay Balázs az InfoRádió Aréna című műsorában hangsúlyozta, hogy a Szaharában kijelölt szakaszok nehézségét máshol nem lehet megközelíteni. A viadalt most először Argentínában és Chilében rendezik. Bár a 2008-as verseny terrorfenyegetettség miatt elmaradt, ez hivatalosan mégis már a 31. Dakar-rali lesz.

Szalay Balázs arra számít, hogy az elrajtolók több mint fele ott lesz a célban is, ettől függetlenül biztos abban, hogy a szervezők gondoskodtak arról, hogy néhány nap különösen izzasztó legyen. 

Hatalmas különbséget jelent, hogy ezúttal nem téli körülmények között, hanem a legnagyobb nyári forróságban kell majd teljesíteni a szakaszokat.

Amíg a Szaharában éjszaka jellemzően 0 fokkal számolhatnak az indulók, addig az Atacama-sivatagban egyáltalán nem elképzelhetetlen a hőség, az autókban akár 50-55 fok is lehet. Szalay Balázs szerint ez lesz az egyik leginkább megterhelő eleme a mostani Dakar-ralinak. A mezőnyre összesen 9574 km vár, ebből 5652 km számít bele a végeredménybe.

Az előnyös, hogy jóval később sötétedik, mint Észak-Afrikában, de amúgy nem célunk, hogy késő este, éjszaka bolyongjunk, bízunk benne, hogy már délutánra teljesíteni tudjuk a kijelölt távokat - jegyezte meg a 11. Dakar-ralijára készülő pilóta, akinek az elmúlt évekhez hasonlóan most is Bunkoczi László lesz a navigátora.

Teszt nem volt, de a motor bivalyerős

Szalay Balázsék a gazdasági nehézségek miatt nem tudtak tesztelni Dél-Amerikában, ráadásul azt sem tudják, hogy a helyiek hogyan kezelik majd a versenyt. 

Ha elakadtunk a Szaharában, akkor egy órán belül biztosan megjelent egy beduin, aki felajánlotta segítségét. Később persze kért egy pólót vagy némi fizetséget. Afrikában mindig nagyon készültek a Dakarra - emlékezett vissza a korábbi évek tapasztalataira.

A legversenyképesebb az autó motorja lesz, a General Motors Detroitból küldte el legújabb fejlesztésű erőforrását, ez még jobb is lehet a többiekénél. A hajtáslánc és az autó többi eleme viszont jócskán elmarad a legjobbakétól, arról nem is beszélve, hogy a toppilóták technikai képzettségét és rutinját is lehetetlen megközelíteni - hangsúlyozta a Szalay Dakar Team első embere, aki ezzel együtt nem tartja irreális célnak a legjobb 15 közé kerülést.

A csapat tagjai közül többen már megérkeztek, a legtovább itthon maradók pedig december 30-án utaznak Buenos Airesbe. A csapatfőnök elmondta, hogy az ő gépe 29-én, délután indul Argentínába.

A magas repülőjegy-árak miatt más megoldást nem találtunk, így is 380 ezer forintba kerül a legolcsóbb jegy - fűzte hozzá Szalay Balázs.

A technikai felszerelés ugyanakkor már korábban megérkezett Dél-Amerikába, november 26-án Le Havre-ban volt a technikai gépátvétel, majd hajón jutottak el a felszerelések Dél-Amerikába.

Drasztikusan csökkent a szponzori támogatás

A csapat költségvetése jelentősen csökken, a 2008-ra tervezett 200 millió forinthoz képest idén biztosan 100 millió alatt marad - árulta el Szalay Balázs, aki nem titkolta, hogy több szponzor is visszalépett, a csapatot benzinnel is támogató névadó kiesését pedig különösen sajnálja.

Azt viszont örömtelinek nevezte, hogy még december 23-án is kötött támogatói szerződést. Hozzátette, hogy a technikai sportokba áramló pénzek drasztikus csökkentése egyértelmű trend, a tehetősebb külföldi riválisok is megérzik a válságot, ráadásul a Forma-1-ből és a rali-világbajnokságból is kivonultak egyes gyári csapatok.

Megjegyezte, hogy kevesebben indulnak az elmúlt években megszokottnál, a teljes csapat - a szerelőkkel együtt - 18 főből áll, és ezúttal egyetlen szervizkamion segíti a többi egységet a Darázsi Zsolt által irányított versenykamion mellett.

A 2009-es év vízválasztó lesz, a válság begyűrűzésével a csapatok egy része a mostani Dakar-rali után kerülhet komolyabb bajba, ráadásul a szervező cég, az A.S.O. is jóval több nehézséggel nézhet szembe.

(A Szalay Balázzsal az InfoRádió Aréna című műsorában készült beszélgetést teljes terjedelmében meghallgathatják vasárnap délután egy és két óra között.)

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

November 1-je mindenszentek ünnepe, november 2-a a halottak napja a keresztény világban.

Mindenszentek (latinul: festum omnium sanctorum) a katolikus egyházban az összes üdvözült lélek emléknapja, a protestánsok az elhunytakról emlékeznek meg ilyenkor. A halottak napja fokozatosan vált egyházi ünnepből az elhunytakról való megemlékezéssé.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített oszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Megállíthatatlanul törnek előre az oroszok Donbaszban, csúcsmodern vadászbombázót veszített oszkva – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Az orosz csapatok jelentős területi nyereségeket értek el az elmúlt időszakban Ukrajnában, ami aggodalomra ad okot az ukrán vezetés körében. A Bloomberg elemzése szerint Oroszország az elmúlt héten több területet foglalt el, mint 2024 bármely korábbi időszakában, miközben az ukrán erők egyre nehezebb helyzetbe kerülnek a frontvonalakon - számolt be róla a Kijiv Independent. Az orosz légierőhöz szorosan kapcsolódó, nyugalmazott pilóta által szerkesztett „Fighterbomber” Telegram-csatorna jelentette, hogy Moszkva ismételten elveszített egy Szu-34-es vadászbombázót. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború lefrissebb eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×