Szalay Balázs arra számít, hogy az elrajtolók több mint fele ott lesz a célban is, ettől függetlenül biztos abban, hogy a szervezők gondoskodtak arról, hogy néhány nap különösen izzasztó legyen.
Hatalmas különbséget jelent, hogy ezúttal nem téli körülmények között, hanem a legnagyobb nyári forróságban kell majd teljesíteni a szakaszokat.
Amíg a Szaharában éjszaka jellemzően 0 fokkal számolhatnak az indulók, addig az Atacama-sivatagban egyáltalán nem elképzelhetetlen a hőség, az autókban akár 50-55 fok is lehet. Szalay Balázs szerint ez lesz az egyik leginkább megterhelő eleme a mostani Dakar-ralinak. A mezőnyre összesen 9574 km vár, ebből 5652 km számít bele a végeredménybe.
Az előnyös, hogy jóval később sötétedik, mint Észak-Afrikában, de amúgy nem célunk, hogy késő este, éjszaka bolyongjunk, bízunk benne, hogy már délutánra teljesíteni tudjuk a kijelölt távokat - jegyezte meg a 11. Dakar-ralijára készülő pilóta, akinek az elmúlt évekhez hasonlóan most is Bunkoczi László lesz a navigátora.
Teszt nem volt, de a motor bivalyerős
Szalay Balázsék a gazdasági nehézségek miatt nem tudtak tesztelni Dél-Amerikában, ráadásul azt sem tudják, hogy a helyiek hogyan kezelik majd a versenyt.
Ha elakadtunk a Szaharában, akkor egy órán belül biztosan megjelent egy beduin, aki felajánlotta segítségét. Később persze kért egy pólót vagy némi fizetséget. Afrikában mindig nagyon készültek a Dakarra - emlékezett vissza a korábbi évek tapasztalataira.
A legversenyképesebb az autó motorja lesz, a General Motors Detroitból küldte el legújabb fejlesztésű erőforrását, ez még jobb is lehet a többiekénél. A hajtáslánc és az autó többi eleme viszont jócskán elmarad a legjobbakétól, arról nem is beszélve, hogy a toppilóták technikai képzettségét és rutinját is lehetetlen megközelíteni - hangsúlyozta a Szalay Dakar Team első embere, aki ezzel együtt nem tartja irreális célnak a legjobb 15 közé kerülést.
A csapat tagjai közül többen már megérkeztek, a legtovább itthon maradók pedig december 30-án utaznak Buenos Airesbe. A csapatfőnök elmondta, hogy az ő gépe 29-én, délután indul Argentínába.
A magas repülőjegy-árak miatt más megoldást nem találtunk, így is 380 ezer forintba kerül a legolcsóbb jegy - fűzte hozzá Szalay Balázs.
A technikai felszerelés ugyanakkor már korábban megérkezett Dél-Amerikába, november 26-án Le Havre-ban volt a technikai gépátvétel, majd hajón jutottak el a felszerelések Dél-Amerikába.
Drasztikusan csökkent a szponzori támogatás
A csapat költségvetése jelentősen csökken, a 2008-ra tervezett 200 millió forinthoz képest idén biztosan 100 millió alatt marad - árulta el Szalay Balázs, aki nem titkolta, hogy több szponzor is visszalépett, a csapatot benzinnel is támogató névadó kiesését pedig különösen sajnálja.
Azt viszont örömtelinek nevezte, hogy még december 23-án is kötött támogatói szerződést. Hozzátette, hogy a technikai sportokba áramló pénzek drasztikus csökkentése egyértelmű trend, a tehetősebb külföldi riválisok is megérzik a válságot, ráadásul a Forma-1-ből és a rali-világbajnokságból is kivonultak egyes gyári csapatok.
Megjegyezte, hogy kevesebben indulnak az elmúlt években megszokottnál, a teljes csapat - a szerelőkkel együtt - 18 főből áll, és ezúttal egyetlen szervizkamion segíti a többi egységet a Darázsi Zsolt által irányított versenykamion mellett.
A 2009-es év vízválasztó lesz, a válság begyűrűzésével a csapatok egy része a mostani Dakar-rali után kerülhet komolyabb bajba, ráadásul a szervező cég, az A.S.O. is jóval több nehézséggel nézhet szembe.
(A Szalay Balázzsal az InfoRádió Aréna című műsorában készült beszélgetést teljes terjedelmében meghallgathatják vasárnap délután egy és két óra között.)